Effectieve doelen van zorggesprekken

Wat is een gespreksdoel?

Gevraagd door: Jasmijn de Boer  |  Laatste update: 17 oktober 2025
Score: 5/5 (45 stemmen)

Een gespreksdoel komt pas tot leven als sprekers het als doel behandelen. Soms hebben gesprekken een doel 'op papier', een afspraak maken met een beoogde klant voor een spaarplan, een rechtszaak over voogdij afhandelen, of een medische diagnose vaststellen en een behandeling bepalen.

Welke gespreksdoelen zijn er?

Je past een gesprekstechniek toe om één van de drie gespreksdoelen te behalen. Deze gespreksdoelen zijn: kennisdoelen (wat moet iemand weten?), gedragsdoelen (wat wil je dat iemand gaat doen?) of houdingsdoelen (je wil dat iemand positief tegen jouw voorstel aankijkt). Zo is er dus per situatie een gespreksdoel.

Wat is het hoofddoel van het gesprek?

Gesprekken helpen ons te leren, te verhelderen en inzichten naar boven te halen die misschien nog niet volledig gevormd zijn . Betekenisgeving: Proberen iets te begrijpen, vooral wanneer het complex, onzeker of verwarrend is. Deze gesprekken helpen ons te interpreteren wat er gebeurt en te achterhalen wat het betekent.

Wat is een doel van een gesprek?

Bij een goed gesprek wil je werkelijk weten wat de ander bezighoudt. Je wilt de ander beter leren kennen en begrijpen. Zonder gelijk tot een afspraak of oplossing te komen.

Wat zijn voorbeelden van gespreksvaardigheden?

De belangrijkste gesprekstechnieken zijn non-verbale communicatie, de gespreksstijl van de ander herkennen en spiegelen, vragen stellen, actief luisteren, open vragen stellen, de regie nemen, Luisteren, Samenvatten & Doorvragen (LSD) en je boodschap kort en bondig overbrengen.

31 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de 7 goede communicatievaardigheden?

De 7 C's staan ​​voor: duidelijk, beknopt, concreet, correct, coherent, volledig en hoffelijk . Er zijn echter een paar variaties.

Welke 4 soorten gesprekken zijn er?

De 4 soorten gesprekken (herken je zo)
  • Een toespraak – een samenwerkend gesprek via eenrichtingsverkeer. ...
  • Een dialoog – een samenwerkend gesprek via tweerichtingsverkeer. ...
  • Een tirade – een competitief gesprek via eenrichtingsverkeer. ...
  • Een debat – een competitief gesprek via tweerichtingsverkeer.

Wat zijn de 5 fasen van een gesprek?

De 5 fases zijn:
  • Warm welkom.
  • Vraag verhelderen.
  • Gespreksdoel vaststellen.
  • Gespreksdoel uitwerken.
  • Cirkel rond maken.

Wat is een houdingsdoel?

HOUDINGSDOEL: Welk gevoel wil ik bij de ander achterlaten na dit gesprek? Welke mening wil ik beïnvloeden met dit gesprek? Waar wil ik iemand van overtuigen.

Wat zijn de basis gespreksvaardigheden?

De basis gespreksvaardigheden bestaan uit o.a.: – Aandacht gevend gedrag,-vragen stellen, – parafraseren, reflecteren van gevoel, – samenvatten, – confronteren, – situatie verduidelijken.

Wat is een doelengesprek?

In het doelstellingengesprek worden afspraken gemaakt tussen de medewerker en de leidinggevende over de belangrijkste resultaten die de komende periode behaald moeten worden. Je beschrijft zo concreet mogelijk wat je verwacht, koppelt dit aan een einddatum en geeft aan wie daarvoor verantwoordelijk is.

Wat is de basis van een goed gesprek?

Een goed gesprek heb je als je:
  • de tijd neemt.
  • echt contact maakt en actief luistert, samenvat en doorvraagt.
  • respect toont voor het standpunt van de ander.
  • je kunt verplaatsen in het standpunt van de ander (empathie)
  • je oordeel kunt uitstellen en je mening en aanname even thuis laat.
  • uitgaat van gelijkwaardigheid.

Hoe verbeter ik mijn gespreksvaardigheden?

Zo kun je je gespreksvaardigheden verbeteren
  1. Neem jezelf op. Een manier om je gespreksvaardigheden te evalueren, is jezelf opnemen. ...
  2. Vraag om feedback. ...
  3. Oefen je non-verbale communicatie. ...
  4. Volg een training. ...
  5. Leer over verschillende gesprekstechnieken. ...
  6. Maak duidelijk dat je actief luistert. ...
  7. Denk na over je boodschap.

Wat is belangrijk tijdens een gesprek?

Luister actief: geef volledige aandacht aan de ander. Wees duidelijk: gebruik heldere taal om je boodschap over te brengen. Gebruik non-verbale signalen: let op lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Stel vragen: verifieer of je de ander goed begrepen hebt.

Waar staat oma voor in een gesprek?

OMA: Oordelen, Meningen en Aannames (Adviezen). Probeer jouw Oordelen, Meningen en Aannames (Adviezen) voor je te houden en luister met een open houding naar de ander. Probeer een ander niet te overtuigen of met goedbedoelde adviezen te komen. Ons advies: laat OMA thuis.

Wat betekent NIVEA in de psychologie?

NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. Lekker smeren dus. OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Wees dus gewoon maar een OEN.

Wat zijn gedragsdoelen?

Gedragsdoelen zijn doelen die aan iemand (of aan een groep) gesteld worden voor bepaald gedrag in een bepaalde situatie. Stel: in jouw leven speelt een lastige verandering, bijvoorbeeld op je werk, in je familie, je vriendenkring of je leefomgeving.

Wat zijn communicatieve doelen?

Communicatiedoelstellingen zijn - zoals de naam al zegt - doelstellingen voor communicatie-uitingen. Ze beschrijven het doel wat jij met jouw geplande acties wilt bereiken.

Hoe formuleer ik een communicatiedoel?

  1. Specifiek: Geef concreet aan wat je wilt bereiken.
  2. Meetbaar: Zorg dat je achteraf kunt bepalen of de doelen zijn gehaald.
  3. Acceptabel: Zorg dat management en/of de stakeholders zich hierin kunnen vinden.
  4. Realistisch: Formuleer alleen haalbare doelen.
  5. Tijdgebonden: Geef aan binnen welke termijn je het doel wilt bereiken.

Wat zijn de 7 fasen van een gesprek?

De opbouw :
  • voorbereidingsfase.
  • aanloopfase.
  • planningsfase.
  • themafase.
  • slotfase.

Wat is de 5A-gesprekstechniek?

Het 5A-model is ontworpen om zorgverleners te helpen zelfmanagementondersteuning in te passen in de zorg. Hierbij staan Achterhalen, Adviseren, Afspreken, Assisteren en Arrangeren centraal.

Wat is een 10 minuten gesprek?

Een 10-minutengesprek is een gesprek tussen leerkracht en ouders. Sommige scholen nodigen hierbij ook de leerling uit. De meeste basisscholen organiseren twee of drie keer per jaar een 10-minutengesprek. Tijdens dit gesprek vertelt de leerkracht hoe het met de voortgang van een leerling gaat.

Wat zijn diepe gesprekken?

Diepe vragen stellen is een effectieve manier om betekenisvolle gesprekken aan te gaan. Het gaat hierbij om vragen die verder gaan dan oppervlakkige onderwerpen en mensen uitnodigen om hun diepste gedachten en gevoelens te delen.

Wat zijn de basisgesprekstechnieken?

Gesprekstechnieken en communicatie op een rijtje
  • Luisteren Samenvatten Doorvragen.
  • Goede vragen stellen.
  • Containerbegrippen en effectief communiceren.
  • Je stem, toon en lichaamstaal.
  • Empathie en relatiegericht communiceren.
  • Assertiviteit tonen in gesprekken.

Wat is de OEN-gesprekstechniek?

Het OEN-principe (open, eerlijk en nieuwsgierig) geeft u handvatten en checkpunten binnen ieder gesprek. Door uzelf hier continu op te controleren, worden uw gesprekken waardevoller en komt u sneller tot de kern.

Vorige artikel
Wat is een positieve indruk?