How language shapes the way we think | Lera Boroditsky

Wat is de invloed van meertalige opvoeding op de taalontwikkeling?

Gevraagd door: Chris Sambo  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.3/5 (21 stemmen)

Door een positieve houding over de thuistaal krijgen meertalige kinderen de boodschap dat ze mogen zijn zoals ze zijn. Dit levert een vruchtbare bodem voor het behalen van schoolsucces en zorgt voor een positief ik-beeld. Ook neemt het onderlinge vertrouwen tussen school en kind of ouders en kind toe.

Wat is Successieve meertaligheid?

Wat is successieve meertaligheid? Wanneer een kind eerst een basis legt in één taal en vervolgens (vroeg) een tweede of meerdere taal leert is er sprake van successieve taalverwerving. Bij de verwerving van de eerste taal worden alle ontwikkelingsfasen doorlopen.

Wat zijn de nadelen van meertaligheid?

“Tweetalige of meertalige kinderen krijgen een taalachterstand.”
  • een kind kan verlegen en terughoudend zijn en daardoor weinig oefenen met taal.
  • gehoorproblemen.
  • geen prikkelende thuissituatie op het gebied van taal.
  • als een kind zijn moedertaal weinig hoort of spreekt.
  • een taalontwikkelingsstoornis.

Waarom is meertaligheid belangrijk?

Onderzoek laat zien dat het leren van een andere taal ook je denkvermogen kan bevorderen. Tweetaligheid heeft bepaalde cognitieve voordelen en bevordert de prestaties van de hersenen. Je creëert dus niet alleen nieuwe kansen door een nieuwe taal te leren, je wordt er ook nog eens slimmer van.

Hebben meertalige kinderen een taalachterstand?

Meertalige kinderen kunnen een spraak- en taalachterstand hebben in het Nederlands. Wanneer er een stoornis of achterstand is in de eerste taal, zal ook de tweede taalontwikkeling verstoord verlopen. In een groot deel van de wereld is het normaal dat men elke dag meerdere talen spreekt.

15 gerelateerde vragen gevonden

Hoe herken je een taalachterstand?

Mogelijke kenmerken van een taalachterstand die u op kunnen vallen als ouder zijn: Uw kind kan niet mee komen qua taal met zijn leeftijdsgenootjes. Uw kind heeft moeite met het benoemen van dagelijkse zaken. Uw kind scoort laag op veel van de voor hun leeftijdsgroep vereiste technische vaardigheden.

Hoe kan je een taalachterstand wegwerken?

Sommige kinderen krijgen extra les om een taalachterstand te verhelpen, vaak in de vorm van remedial teaching. Dit is geen bijles maar een speciaal voor je kind ontwikkeld lesprogramma om het zo snel mogelijk terug te brengen op het klassikale niveau.

Hoe belangrijk is de moedertaal?

De basis die je legt in je moedertaal is van cruciaal belang voor je persoonlijke ontwikkeling en later ook voor het leren van andere talen. Meertaligheid start bij het goed beheersen van je moedertaal. Andersom helpt de kennis van andere talen ook bij het ontwikkelen van je moedertaal.

Waarom meertaligheid in het onderwijs?

Een plek voor meertaligheid in de klas. Als je de thuistalen van meertalige kinderen erkent en gebruikt op school, kan dit een positieve invloed hebben op hun welbevinden, zelfvertrouwen, en identiteitsontwikkeling. Dit draagt bij aan hun motivatie en daarmee hun schoolsucces.

Wat is de definitie van een moedertaal?

Moedertaal is de taal die iemand tijdens het opgroeien op een natuurlijke manier heeft geleerd. Oftewel: via het natuurlijke taalverwervingsproces en spelenderwijs.

Waarom niet tweetalig opvoeden?

Nadelen tweetalige opvoeding

Echte nadelen zijn er niet: het leren van een tweede taal heeft voor je kind alleen maar voordelen. Je hoeft niet bang te zijn dat je kind in de war raakt als hij meerdere talen leert. Dat de taalontwikkeling van kinderen die tweetalig worden opgevoed trager gaat, is een fabeltje.

Wat houdt tweetaligheid in?

Definitie. Tweetaligheid is het afwisselend kunnen gebruiken van twee talen in diverse communicatieve situaties. Als kinderen beide talen even goed beheersen is er sprake van gebalanceerde tweetaligheid.

Waarom zou je je kind tweetalig opvoeden?

Bovendien heeft een tweetalig opgevoed kind erg veel met taal te maken gekregen, waardoor het zijn of haar moedertaal ook beter leert beheersen. Door woordenschat en grammatica in verschillende talen geleerd te hebben, is het kind in staat om sneller en beter verbanden tussen talen te leggen.

Wat is Successieve taalverwerving?

Kinderen die successief een taal verwerven, hebben al een basiskennis van hun moedertaal wanneer ze starten met het leren van een nieuwe taal. Ze bouwen dan voort op de kennis die ze al hebben in hun eerste taal. Simultane en successieve taalontwikkeling zijn beide succesvolle routes tot meertaligheid.

Hoe werkt tweede taalverwerving?

Bij simultane taalverwerving verwerf je tegelijk met de moedertaal een andere taal vanaf het eerste levensjaar; bij successieve taalverwerving leer je een tweede taal na een eerste taal vanaf 8 à 10 jaar. Een dialect is als streekgebonden variëteit van de standaardtaal ook een vorm van tweetaligheid.

Hoeveel mensen zijn meertalig opgevoed?

Meerdere talen leren hoeft geen probleem te zijn. Over de hele wereld wordt 40-60% van de kinderen meertalig opgevoed. De situatie bij u thuis heeft invloed op de taalontwikkeling van uw kind. Een goede ontwikkeling in de thuistaal is belangrijk bij het leren van een tweede taal.

Hoe omgaan met meertaligheid in het onderwijs?

Door in het onderwijs gebruik te maken van een extra instructietaal naast het Nederlands en zo tot (gedeeltelijk) meertalig onderwijs te komen, kan ook de meertaligheid van de leerlingen zelf worden gestimuleerd. Aan meertaligheid op zich worden diverse mogelijke cognitieve voordelen verbonden.

Wat is Talensensibilisering?

Talensensibilisering is een manier om leerlingen op een positieve manier in contact te brengen met taaldiversiteit. Bij talensensibilisering is het niet de bedoeling dat leerlingen een specifieke taal leren, maar wel een open attitude ontwikkelen ten aanzien van talen en culturen.

Hoe is meertaligheid ontstaan?

Voor het leren van meerdere talen zijn factoren zoals de aanleg voor het leren van een taal, de intelligentie van een kind en een rijk taalaanbod met veel interactie met het kind van belang. Goed taalaanbod vanuit ouders zorgt ervoor dat een kind een taal goed leert.

Hoe schrijf je talenkennis op cv?

Op het cv geef je bij het onderdeel “Talen” of “Talenkennis” per taal aan wat je niveau is. Gebruik daarbij de volgende niveaus: moedertaal, vloeiend (uitstekend), goed, redelijk (voldoende). Gebruik in elk geval nooit woorden als zwak en slecht.

Is het mogelijk om je moedertaal te vergeten?

Al sinds het begin van de jaren tachtig proberen taalwetenschappers een antwoord te vinden op de vraag of het mogelijk is je moedertaal te verliezen. Uit onderzoek blijkt dat je wel degelijk (delen van) je moedertaal kunt vergeten als je deze jarenlang niet meer gebruikt.

Hoe leer je je moedertaal?

Meestal leren kinderen taal vanuit twee richtingen: vanuit hun aangeboren taalvermogen en vanuit de mensen om hen heen die taal aanbieden en voordoen. In principe is er geen sprake van taalles of lijsten met taaldoelen, het gaat vanzelf. Daarom wordt dit proces vaak taalverwerving genoemd.

Wat zijn de gevolgen van een taalachterstand?

Een taalachterstand kan worden veroorzaakt door een stoornis bij het kind of door onvoldoende taalaanbod uit de omgeving.
...
Negatieve gevolgen voor:
  • ouder-kind relatie en andere sociale relaties.
  • sociale acceptatie.
  • risico op depressie, angststoornis, sociale fobie.
  • schoolsucces en maatschappelijk functioneren.

Wat te doen bij taalachterstand peuters?

Met peuters moet je veel praten

Als je met je kind praat, is het belangrijk dat je goede zinnen maakt en veel woorden en begrippen gebruikt. Gebruik dus geen babytaal. Probeer de zinnen niet te lang te maken. Ook elke dag voorlezen is een goede mogelijkheid om je kind taal te leren.

Wat is een taalachterstand?

Een taalachterstand kan ontstaan als een kind zijn moedertaal weinig hoort of spreekt. Door meer taalaanbod, haalt het kind de achterstand vaak weer in. Bij een taalontwikkelingsstoornis is er meer aan de hand. Er is iets mis met het aangeboren vermogen om taal te leren.

Vorige artikel
Welke 54 kinderrechten zijn er?