Wat is de didactische driehoek?
Gevraagd door: ing. Meike Zhou | Laatste update: 29 februari 2024Score: 4.7/5 (21 stemmen)
Dit zijn tevens kenmerken van didactiek (= leer van het onderwijzen). Elke didactiek kent een normatieve kant (wat is goed onderwijs) en een instrumentele kant (kennis van ervaringen en oz over de werkzaamheid van de didactiek). Driehoek: leerstof, leerling en leraar en daarbinnen rijke leeromgeving.
Wat zijn de 5 didactische werkvormen?
- Instructievormen.
- Interactievormen.
- Discussievormen.
- Opdrachtvormen.
- Samenwerkingsvormen.
- Schrijfopdrachten.
- Spelvormen.
Wat zijn didactische vormen?
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
Wat betekent didactische?
In feite komt het neer op het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van de les en het leren van de leerlingen. De didactiek behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen.
Welke didactische modellen zijn er?
(1) Doelstelingen: wat wil ik bereiken? (2) Beginsituatie: waarmee moet ik beginnen, rekening houdend met de voorkennis en de kenmerken van de leerlingen? (3) Onderwijsleersituatie: hoe kan ik het onderwijs geven? Welke leerstof kiezen?
Wat zijn de 4 didactische sleutelvragen?
Noem de 4 didactische sleutelvragen. Waar moet ik beginnen? Wat is de beginsituatie? (aan wie, wat, waar) Wat wil ik bereiken met de les? Wat zijn mijn doelstellingen?(wat wil ik ze leren) Hoe ga ik de les geven?
Wat zijn de didactische principes?
Wat? Didactische principes zijn voorwaarden om tot zinvol, boeiend en duurzaam leren te komen. 1 Rekening houden met deze principes faciliteert en ondersteunt het leren van diverse groepen van studenten. Voorbeelden zijn taalontwikkelend, activerend en motiverend lesgeven.
Wat zijn didactische kenmerken?
Allereerst: wat zijn didactische vaardigheden eigenlijk? Simpel gezegd zijn dat vaardigheden die we nodig hebben om anderen iets te kunnen leren. ´Didactiek´ betekent zoiets als onderwijskunde. Het houdt zich bezig met de vraag hoe kennis, vaardigheden en houdingen kunnen worden onderwezen aan leerlingen.
Wat zijn goede didactische vaardigheden?
- Inspireren en enthousiasmeren.
- Omgaan met vragen en reacties.
- Omgaan met weerstand.
- Bieden van uitdagingen.
- Aansluiten bij de verschillende leerstijlen.
Wat zijn didactische uitgangspunten?
Een actieve en zelfstandige houding, dat vraagt de moderne maatschappij van mensen. Leerlingen krijgen daarom in toenemende mate en waar mogelijk verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.
Wat is het verschil tussen pedagogisch en didactisch?
Pedagogiek gaat over de eigen houding als docent, over aandacht, over voorleven, over verbinding maken. In het licht van duurzaamheidsvraagstukken gaat het ook over de vraag hoe je leerlingen en studenten open en nieuwsgierig tegemoet kunt treden. Onder didactiek verstaan we de manier van lesgeven.
Wat is een didactische structuur?
Didactische structuren zijn onderwijsstrategieën die de relatie en interactie tussen de leraar, leerlingen en de leer- stofinhoud beschrijven in zorgvuldig gekozen stappen.
Wat zijn didactische vragen?
Dit zijn vragen die vaak gaan over hoe leerlingen hun eigen leren reguleren, maar ook hun eigen modus. Vragen over persoonlijke kwaliteiten horen hier ook bij.
Wat zijn didactische Instructievormen?
- Instructievorm. Deze vorm bestaat uit een leerkracht die voor de klas staat en leerlingen die luisteren en vragen stellen. ...
- Interactievorm. ...
- Opdrachtvorm. ...
- Samenwerkingsvorm. ...
- Spelvorm. ...
- Instructievorm. ...
- Opdrachtvorm. ...
- Samenwerkingsvorm.
Wat zijn didactische leermiddelen?
Een leermiddel of didactisch middel is ieder middel dat in een formele lessituatie wordt gebruikt om de leerling of student kennis en vaardigheden bij te brengen. Dit kan variëren van de meest basale hulpmiddelen tot zeer geavanceerde materialen.
Welke actieve werkvormen zijn er?
- Activerende werkvorm 1: Denken-Delen-Uitwisselen. ...
- Activerende werkvorm 2: Expertgroepjes. ...
- Activerende werkvorm 3: Groepsrollen. ...
- Activerende werkvorm 4: Kleurentest. ...
- Activerende werkvorm 5: Zinnen afmaken. ...
- Activerende werkvorm 6: Something to ponder about. ...
- Activerende werkvorm 7: Zoek de fout.
Wat valt onder didactisch handelen?
Pedagogiek en didactiek
Didactiek is onderdeel van de pedagogiek en behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Om dit goed te kunnen doen zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig.
Waarom is didactisch handelen belangrijk?
Didactisch handelen
Didactisch gedrag is erg belangrijk, want je komt op school immers ook om cognitief heel veel te leren. Didactisch gedrag baseert zich op de werking van het brein en hoe je met deze kennis als uitgangspunt, kinderen het beste iets aan kunt leren.
Wat is een ander woord voor didactisch?
lerend. als synoniem van een ander trefwoord: pragmatisch (bn) : didactisch, leerzaam.
Wat is de didactische leeftijd?
DL (Didactische Leeftijd) geeft het aantal maanden aan dat een leerling onderwijs heeft gevolgd vanaf groep 3. Eind groep drie heeft een leerling tien maanden onderwijs gevolgd en is de DL 10. DLE (Didactische Leeftijd Equivalent) geeft het werkelijke niveau van een kind aan.
Wat is het verschil tussen methodiek en didactiek?
Didactiek is omschreven als de theorie over het lesgeven. Methodiek is de theorie die richtlijnen geeft over de weg waarlangs je een doel kunt bereiken.
Wat is een didactisch niveau?
Met een didactisch onderzoek bepaal je het didactische niveau van een kind. Dit houdt in dat je kijkt naar de vaardigheden die een kind heeft op spelling, lezen en rekenen (soms wordt ook begrijpend lezen toegevoegd). Dit kun je doen met cito materiaal, maar er zijn ook andere methodes.
Hoeveel didactische structuren zijn er?
In zijn boek vind je 59 van deze coöperatieve werkvormen. Het zijn didactische structuren: de werkwijze/structuur staat vast, maar de inhoud niet. Die voeg je zelf toe. Dit betekent dat je deze structuren kunt inzetten in iedere groep en voor elke les.
Waarom didactische werkvormen?
Heb jij als docent de neiging om veel denkwerk zelf te doen tijdens de les? Door een activerende didactiek daag je leerlingen uit om verder te denken, en zoek je de balans tussen ondersteunen en loslaten. Zo krijgen leerlingen zelf meer regie en wordt hun leerproces zichtbaarder.
Wat is de didactische ontwikkeling?
Met didactische vaardigheden kunnen we iemand iets bijbrengen. Docenten kunnen natuurlijk niet zonder die vaardigheden. Maar eigenlijk heeft iedereen kennis in huis en moet deze regelmatig overgebracht worden aan anderen. Op ons werk of als we zelf nog studeren, komen didactische vaardigheden regelmatig van pas.
Hoeveel maten groter voedingsbh?
Wat is de belangrijkste reden voor scheidingen?