Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Hoe bewijs je dat je ergens woont?

Gevraagd door: bc. Ashley Lamore  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.2/5 (37 stemmen)

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Hoe toon ik aan waar ik woon?

Dat kan door in te loggen op MijnOverheid.nl. Of vraag bij uw gemeente na hoe uw persoonsgegevens in de BRP staan geregistreerd. U kunt uw persoonsgegevens in de BRP via MijnOverheid.nl bekijken. Of door een afspraak te maken aan de balie van uw gemeente.

Hoe lang mag je ergens wonen zonder in te schrijven?

Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Kan je een uittreksel online aanvragen?

U vraagt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan bij de gemeente waar u woont. U vraagt uw uittreksel aan via de knop 'Uittreksel aanvragen'. U logt in met uw DigiD en betaalt met iDeal.

Hoe kan ik zien waar ik ingeschreven heb gestaan?

U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.

25 gerelateerde vragen gevonden

Hoe kan je zien wie er in je woning staat ingeschreven?

Of hoeveel personen er ingeschreven staan? Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.

Hoe kan ik zien op welk adres mijn kind staat ingeschreven?

Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u of uw kinderen geregistreerd staan in de BRP. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.

Wat kost een uittreksel?

Kosten. Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Waar haal ik een uittreksel?

U vraagt een afschrift of uittreksel van deze akten aan bij de gemeente die de akte opmaakte.
...
De volgende soorten akten kunt u aanvragen:
  • geboorteakte;
  • overlijdensakte;
  • huwelijksakte;
  • echtscheidingsakte;
  • akte van partnerschapsregistratie.

Hoe maak je een uittreksel?

Richtlijnen voor een goed uittreksel:
  1. Lees de stof goed door.
  2. Neem de titels van het hoofdstuk(ken), de paragrafen en de tussenkopjes over. ...
  3. Vertaal de inhoud in eigen woorden.
  4. Lukt dat niet? ...
  5. Vertaal de stof alsnog in eigen woorden, zonder voorbeelden en uitweidingen.
  6. Nu heb je een uittreksel ipv een uitreksel!

Wat als je niet ingeschreven staat waar je woont?

U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.

Waar kan je je inschrijven als je geen huis hebt?

Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.

Kan je op twee adressen wonen?

In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.

Wat is Woonhistorie?

Woonhistorie (vanaf 1-10-1994)

Op dit uittreksel staan de adressen vermeld waar u heeft gewoond vanaf 1 oktober 1994. Dit is de datum waarop uw gegevens elektronisch worden bijgehouden.

Kan je BRP downloaden?

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

Wat is Adreshistorie?

In het uittreksel met historische adressen staat een overzicht van uw vorige woonadressen, zoals die bekend zijn in de basisregistratie personen van de gemeente. U kunt dit document bijvoorbeeld gebruiken voor woningcorporaties.

Wat staat er allemaal in een uittreksel?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.

Waar vind ik mijn oude woonadressen?

Via MijnOverheid kunt u zien op welke adressen u ingeschreven hebt gestaan. Hiervoor moet u inloggen met DigiD.

Wat kost een KKF uittreksel?

verzoek tot naamsonderzoek door KKF met reservering voor SRD 200,00 eenmalig en daarna SRD 100,00 per jaar Betaling voor deze diensten geschieden per kas van de KKF met medeneming van uitgeprint opdracht-formulier.

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Wat is het verschil tussen een uittreksel en afschrift? Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.

Hoe lang is een uittreksel geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Kun je je zomaar op een adres inschrijven?

U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres. Lees verder bij Verhuizing doorgeven. U hebt geen woonadres en wilt toch post ontvangen. De bewoner van het adres dat u als briefadres wilt gebruiken, moet toestemming geven.

Kan het kind op twee adressen staan ingeschreven?

U mag zelf bepalen op welk adres u uw minderjarige kinderen laat inschrijven. U moet onderling afspraken maken over de financiële consequenties van de inschrijving. Het kind kan maar op één adres ingeschreven staan.

Kan ik mijn kind op mijn woonadres inschrijven?

U mag de verhuizing van uw kind doorgeven, maar alleen: als hij of zij dat zelf niet doet en. als uw kind bij u inwoont en. als u naar hetzelfde adres verhuist.

Waar vind ik de gegevens van mijn woning?

Via MijnOverheid kunt u een aantal van deze gegevens inzien. Ook leest u hoe u uw gegevens kunt (laten) aanpassen, als er iets niet klopt. U kunt bijvoorbeeld de volgende gegevens inzien: Registratie in de Basisregistratie Personen (BRP)

Vorige artikel
Hoe vaak mag je ziek zijn mbo?