How to Order a Birth Certificate Online

Wie mag er een geboorteakte opvragen?

Gevraagd door: Lindsey Spring in ‘t Veld M  |  Laatste update: 10 december 2023
Score: 4.9/5 (41 stemmen)

De volgende personen kunnen dit aanvragen:
  • uzelf;
  • een gemachtigde;
  • een andere belanghebbende (echtgenoot of erfgenaam).

Waar heb je een geboorte akte voor nodig?

Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.

Hoe kan ik een geboorteakte opvragen?

Voor een geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of overlijden? Dan kunt u bij de Nederlandse gemeente waar de akte is opgemaakt, een afschrift of uittreksel aanvragen.

Hoeveel kost een geboorteakte opvragen?

Een uittreksel van een geboorteakte kost € 15,70.

Hoe lang duurt opvragen geboorteakte?

De gemeente behandelt uw aanvraag binnen 10 werkdagen. Daarna wordt de akte per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat de post er ook een paar dagen over kan doen, voordat u de akte ontvangt.

21 gerelateerde vragen gevonden

Kan ik de geboorteakte van iemand anders opvragen?

De volgende personen kunnen dit aanvragen: uzelf; een gemachtigde; een andere belanghebbende (echtgenoot of erfgenaam).

Hoe lang blijft een geboorteakte geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Waarom uittreksel geboorteakte?

Soms heeft u een afschrift uit de burgerlijke stand nodig. Dit is een schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis, zoals een geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap of overlijden. De gemeente bewaart akten van deze gebeurtenissen.

Kan ik mijn geboorteakte online aanvragen?

Bent u in Amsterdam geboren? Zo ja, dan kunt u hier uw geboorteakte opvragen. Dat kan eenvoudig online.

Wat te doen als je geen geboorteakte hebt?

Kun je geen geboorteakte tonen, dan kan een akte van bekendheid de geboorteakte vervangen. De rechtbank van je geboorteplaats of woonplaats stelt de akte van bekendheid op. Je moet daarvoor bij de rechtbank een verzoek indienen. Je hebt 4 meerderjarige getuigen nodig die verklaren waar en wanneer je geboren bent.

Wat is een uittreksel geboorteregister?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Welke akten van burgerlijke stand zijn er?

Registers van de burgerlijke stand bevatten akten van geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden. Deze registers bestaan vanaf 1811. Uit dat jaar dateert de verplichting om geboorten, huwelijken en overlijdens aan te geven op het gemeentehuis bij een ambtenaar van de burgerlijke stand.

Wat is een internationale geboorteakte?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.

Wat is uittreksel gezinssamenstelling?

In dit uittreksel staat sinds wanneer u bent ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) en met welke gezinsleden. U heeft dit document soms nodig als u zich met uw gezin inschrijft voor een huurwoning.

Hoe duur is een BRP?

Kosten. Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Wat zijn officiele documenten?

Een officieel document wordt afgegeven door autoriteiten. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een geboorteakte, huwelijksakte of verklaring van ongehuwd zijn (ook wel: ongehuwdverklaring). Ook uitspraken van rechtbanken, zoals echtscheidings- en voogdijbeslissingen zijn officiële documenten.

Is het bevolkingsregister openbaar?

Deel bevolkingsregisters niet openbaar

Sinds 2018 zijn door aangescherpte privacyregels (AVG) bevolkingsregisters- en kaarten niet meer openbaar vanwege bijzondere persoonsgegevens, zoals godsdienstige gezindte, en gegevens van nog levende personen.

Kan je je geboorteakte veranderen?

Een wijziging in de geboorteakte of het aanvragen van een vervangende geboorteakte kan in sommige gevallen plaatsvinden door het indienen van een verzoek bij de rechtbank met hulp van een advocaat. Het is bij het indienen van een dergelijk verzoek van groot belang om vast te stellen welke gegevens wel juist zijn.

Wat staat er op een geboorteregister?

Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner. Ook de trouwdatum of de datum waarop u een geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Als u komt te overlijden: gegevens over de datum, de plaats en het land van overlijden.

Wat kost uittreksel burgerlijke stand?

Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 15,70 (tarief 2023). Een meertalig uittreksel kost € 15,70 (tarief 2023).

Wat is verschil tussen BRP en burgerlijke stand?

U kunt het uittreksel burgerlijke stand alleen ophalen bij de gemeente waar het plaatsvond. Dus bent u geboren of getrouwd in een andere gemeente dan waar u woont? Dan vraagt u het bij die andere gemeente aan. Een uittreksel BRP is een bewijs dat u ingeschreven staat in de basisregistratie personen van de gemeente.

Welke gegevens staan in BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een databank met persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres.

Wie heeft er in mijn BRP gekeken?

Kan ik een overzicht krijgen van instanties die mijn persoonsgegevens hebben opgevraagd? Ja, dat kan. De gemeente kan u een overzicht leveren van instanties die uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) hebben geraadpleegd. Het overzicht is gratis.

Wat is het verschil tussen een postadres en een briefadres?

Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.

Volgende artikel
Kan muziek stress verminderen?