How to get into Play-Based Learning: Part 1 - What is Play?

Wat is een speel leeractiviteit?

Gevraagd door: ds. Lise Cicilia MA  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.3/5 (53 stemmen)

De leerkracht zorgt binnen het thema voor zinvolle activiteiten. De belangrijkste activiteiten zijn: Spelactiviteiten: hiermee bedoelen we het spelen in de hoeken zoals bijvoorbeeld het spel in de huis- en themahoek. Constructieve activiteiten zoals bouwen, het werken met constructiemateriaal en knutselen.

Welke leeractiviteiten zijn er?

Voorbeelden van leeractiviteiten zijn:
  • notities nemen.
  • een structuur aanbrengen in de cursus.
  • een theorie toepassen.
  • oefeningen maken.
  • een tekst aandachtig lezen.
  • een probleem analyseren.
  • een presentatie voorbereiden.

Wat is een leerfunctie?

Leerfuncties worden tijdens het leerproces vervuld om tot leren te komen. Er worden drie types leerfuncties onderscheiden: regulatieve, affectieve en cognitieve leerfuncties.

Wat is een voorbeeld van een rijke speel en leeromgeving?

Helpen met karweitjes, situaties naspelen, ontdekken wat je met verschillende materialen kunt doen, samen praten, verhalen vertellen en boeken lezen; het zijn allerlei manieren om grip te krijgen op die wereld.

Wat zijn diepe leeractiviteiten?

Leerdoelen zijn te koppelen aan diep leren (denk aan: structureren van informatie uit diverse bronnen, kritisch nadenken over de haalbaarheid van een te ontwikkelen product). Opdrachten sluiten aan op de leerdoelen, zijn complex en maken het opbouwen van kennis door leerlingen zelf noodzakelijk.

34 gerelateerde vragen gevonden

Wat maakt leeractiviteiten betekenisvol?

Het gaat in OgO om betekenisvol leren in dubbele zin. Enerzijds gaat het altijd om het leren van een maatschappelijk betekenisvolle inhoud, anderzijds maakt de leerling daarbinnen ook keuzes die voor hem persoonlijk betekenis hebben en bijvoorbeeld passen bij zijn interesses of belangen van dat moment.

Wat zijn oppervlakkige leeractiviteiten?

In oppervlakkig leren reproduceren leerlingen kennis die de basis vormt voor het zich eigen maken van nieuwe kennis. In diepgaand leren verkrijgen leerlingen nieuwe kennis en zijn ze in staat verbanden te leggen. Hiervoor moeten leerlingen uitdagingen aangaan.

Waar moet een Speelleeromgeving aan voldoen?

De omgeving nodigt uit tot samenspel, maar je kunt je ook terugtrekken en even alleen spelen. Daarnaast zijn de ruimte en materialen continu in ontwikkeling; materialen zijn afgestemd op onderwerpen die leven voor de kinderen (binnen een thema). Een variatie aan materialen lokt verschillende soorten spel uit.

Wat is een activerende leeromgeving?

Een activerende leeromgeving zorgt ervoor dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Het kind neemt niet passief de kennis tot zich, maar neemt actief deel aan het leerproces. Activerende leeromgevingen beïnvloeden de motivatie en het informatieverwerkingsproces van het kind.

Wat is een stimulerende speel en leeromgeving?

Een stimulerende leeromgeving is een omgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten, zodat deze talenten worden aangesproken en tot uiting kunnen komen.

Welke interactieve werkvormen zijn er?

Coöperatieve werkvormen
  • Denken – Delen – Uitwisselen. De leerkracht geeft een opdracht of stelt een vraag. ...
  • Flitsen. De leerkracht leert de kinderen een bepaalde vaardigheid, bijvoorbeeld de tafel van 6. ...
  • Om-de-beurt. De kinderen zitten in tweetallen. ...
  • Dobbelen. ...
  • Duo's. ...
  • Imiteer. ...
  • Interviews. ...
  • Woordenweb.

Hoe maak je een interactieve les?

Maak bijvoorbeeld groepjes en geef elke groep een opdracht of maak tweetallen en laat de leerlingen elkaar vragen stellen. De tools van Gynzy kunnen je hierbij helpen. Zo maak je snel groepjes met de Groepjesmaker of vinden leerlingen zelf een maatje met de Maatjeskiezer.

Wat is een interactieve werkvormen?

Deze werkvorm wordt vaak gebruikt als voorbereiding op een opdracht. Om ervoor te zorgen dat iedere leerling meedoet, kun je de leerlingen eerst individueel laten brainstormen en daarna de resultaten uit laten wisselen en een definitief resultaat laten presenteren. Je kunt iedere leerling ook een eigen rol geven.

Wat is een activerende werkvormen?

Activerende werkvormen

Activerend onderwijs vraagt om de inzet van werkvormen waarbij studenten actief aan het werk gaan met de studiestof. Een actieve werkvorm vergroot het (leer)plezier van de student en kan helpen voor een betere verwerking van de leerstof en meer verdieping tijdens de contacttijd.

Wat is de beste leeromgeving?

Op tijd beginnen in een rustige omgeving is de eerste stap voor de ideale leeromgeving. Zorg er dus voor dat uw kind thuis een prettige plek heeft om te werken waar hij/zij niet te snel wordt afgeleid. Het is vanzelfsprekend dat u uw kind ook niet moet gaan afleiden tijdens het studeren.

Wat is een goede leeromgeving?

Met een krachtige leeromgeving bedoelen we een leeromgeving die participatie, betekenisgericht leren, levensechte contexten en zelfsturing mogelijk maken. Een dergelijke leeromgeving draagt bij tot de kwaliteitsverbetering van het onderwijsaanbod en tot de verhoging van het leerrendement bij alle leerlingen.

Waarom zijn speelhoeken belangrijk?

Je brengt er de werkelijkheid mee in de klas. In uitdagende speelhoeken brengen kleuters gebeurtenissen en ervaringen onder woorden en krijgen ze grip op de wereld om zich heen. Tegelijkertijd werken ze aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van taal- en rekenactiviteiten.

Welke fases doorloopt een kind in zijn spelontwikkeling?

De spelontwikkeling verloopt in vier opeenvolgende fasen; manipulerend spel, combinerend spel, functioneel spel en symbolisch spel.

Hoe bied je een uitdagende speelomgeving?

Zorg voor een goede voorbereide en uitdagende speelomgeving waarbij verschillende zogenaamde "open" spelmaterialen in aantrekkelijke eilandjes staan uitgestald. Passief spelmateriaal, een actief spelend kind! Actief spelmateriaal, een passief óf overprikkeld kind! Spelen op eigen initiatief.

Wat zijn de 5 didactische impulsen?

Vijf didactische impulsen
  • Oriënteren.
  • Structureren en verdiepen.
  • Verbreden.
  • Toevoegen.
  • Reflecteren.

Welke vijf kernactiviteiten kent ontwikkelingsgericht onderwijs?

Er zijn vijf kernactiviteiten: spelactiviteiten, constructieve en beeldende activiteiten, gespreksactiviteiten, lees- en schrijfactiviteiten en reken- en wiskundige activiteiten. In de onderbouw hebben de activiteiten meer het karakter van spel, in de bovenbouw meer van onderzoek.

Wat is een onderwijsactiviteit?

Onderwijsactiviteiten zijn de activiteiten die je als lesgever onderneemt om je les(senreeks) te organiseren, bijvoorbeeld een (online) hoorcollege. Leeractiviteiten zijn de activiteiten die de studenten, al dan niet onder begeleiding, individueel of samen ondernemen, bijvoorbeeld groepswerk.

Wat is actief leren?

Activerend leren impliceert dat studenten actief worden betrokken bij onderwijsactiviteiten. Bijvoorbeeld, door te participeren in het ontwikkelen van kennis of kritisch te reflecteren op de onderwijsactiviteiten die hen worden aangeboden door docenten.

Wat is een betekenisvolle activiteit?

Betekenisvolle activiteiten zijn alle mogelijke activiteiten die vrijwillig door een persoon gekozen worden. Of ze nu voor het plezier zijn of daadwerkelijk een nut hebben, maakt niet uit. 'Betekenisvolle activiteiten zijn meer dan animatie.

Waarom interactieve les?

Interactie zorgt voor betere leerresultaten

Interactie maakt leraren en leerlingen gezamenlijk verantwoordelijk voor het leerproces. Bovendien zorgt het er ook voor dat lessen afwisselender worden, en daardoor leuker.