Kind en Gezin: Sociale ontwikkeling

Wat is didactische ontwikkeling kind?

Gevraagd door: Mehmet Sahin  |  Laatste update: 5 mei 2022
Score: 4.4/5 (45 stemmen)

Didactiek is onderdeel van de pedagogiek en behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Om dit goed te kunnen doen zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig.

Wat is didactische ontwikkeling?

Didactiek gaat over het professioneel handelen van de leraar. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leraar ervoor zorgt dat de leerling leert.

Wat is de didactische leeftijd?

DL (Didactische Leeftijd) geeft het aantal maanden aan dat een leerling onderwijs heeft gevolgd vanaf groep 3. Eind groep drie heeft een leerling tien maanden onderwijs gevolgd en is de DL 10. DLE (Didactische Leeftijd Equivalent) geeft het werkelijke niveau van een kind aan.

Wat is didactisch niveau?

Met een didactisch onderzoek bepaal je het didactische niveau van een kind. Dit houdt in dat je kijkt naar de vaardigheden die een kind heeft op spelling, lezen en rekenen (soms wordt ook begrijpend lezen toegevoegd).

Wat zijn de didactische werkvormen?

Een didactische werkvorm is de manier waarop de leerkracht de onderwijsleersituatie vormgeeft.
...
Didactische werkvormen zijn in te delen in verschillende groepen, zoals:
  • Instructievormen.
  • Interactievormen.
  • Discussievormen.
  • Opdrachtvormen.
  • Samenwerkingsvormen.
  • Schrijfopdrachten.
  • Spelvormen.

26 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de didactische principes?

Didactische principes zijn voorwaarden om tot zinvol, boeiend en duurzaam leren te komen. 1 Rekening houden met deze principes faciliteert en ondersteunt het leren van diverse groepen van studenten. Voorbeelden zijn taalontwikkelend, activerend en motiverend lesgeven.

Wat zijn de werkvormen?

Werkvormen verwijzen naar de manier waarop je inhoud bespreekt of de weg waarlangs je een proces stuurt. Werkvormen gaan dus niet over wat je wilt bespreken of behandelen, maar geven aan hoe je dat gaat doen. In een les, een overleg of andere bijeenkomst, waarin je inhoud aan de orde wilt stellen.

Wat is een didactisch?

Didactiek is onderdeel van de pedagogiek en behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Om dit goed te kunnen doen zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig.

Welke didactische vaardigheden zijn er?

Voorbeelden van didactische vaardigheden:
  • Inspireren en enthousiasmeren.
  • Omgaan met vragen en reacties.
  • Omgaan met weerstand.
  • Bieden van uitdagingen.
  • Aansluiten bij de verschillende leerstijlen.

Hoe bereken je didactische leeftijd?

De didactische leeftijd is het aantal maanden dat het kind onderwijs heeft gevolgd, vanaf groep drie. Per jaar gaat het om tien maanden. Een kind heeft aan het einde van groep vier dus een didactische leeftijd van twintig. Daarnaast is er ook het DLE, dat is het didactische leeftijdsequivalent.

Hoe oud ben je als je in groep 8 zit?

vierde klas: 9-10 jaar (groep 6) vijfde klas: 10-11 jaar (groep 7) zesde klas: 11-12 jaar (groep 8)

Hoe DLE berekenen?

Wederom twee voorbeelden om uit te leggen hoe dat percentage wordt berekend:
  1. Na twee maanden in groep 5 is de DL van een kind 22. Als zijn DLE-score 18 blijkt te zijn, dan is zijn achterstand 18 / 22 x 100 = 81,8%
  2. Aan het eind van groep 5 is de DL van een kind 30.

Hoeveel DLE per jaar?

Iedere maand komt er 1 DL bij en zo bouwt een leerling 10 DL in een schooljaar op. Het DLE vertelt in hoeverre een kind hierop voor- of achterloopt.

Wat betekent vakinhoudelijk?

Vakinhoudelijk bekwaam wil zeggen dat de leraar de inhoud van zijn onderwijs beheerst. Hij staat boven de leerstof en kan die zo kiezen en/of bewerken dat zijn leerlingen die kunnen leren. De leraar kan vanuit de vakinhoud verbanden leggen met het dagelijks leven, met werk en met wetenschap.

Wat is methodiek en didactiek?

Didactiek is de wetenschapsdiscipline die zich bezighoudt met de vraag hoe kennis, vaardigheden en houdingen of attitudes door een leerkracht kunnen worden onderwezen aan leerlingen/studenten.

Wat is didactische achterstand?

Een kind kan een leerachterstand hebben als het ten opzichte van de gemiddelde leerling achterloopt op bijvoorbeeld lezen, spelling of rekenen. Leerkrachten kunnen een leerachterstand signaleren door observaties, methodetoetsen en leerlingvolgsysteem-toetsen.

Wat zijn voorbeelden van vaardigheden?

Persoonlijke vaardigheden
  • Nauwkeurigheid - Controleren.
  • Assertiviteit - Nee zeggen.
  • Creativiteit – Ideeën bedenken.
  • Behulpzaamheid – Mensen helpen.
  • Overtuigingskracht - Verkopen.
  • Spraakzaamheid – Presenteren.
  • Inlevingsvermogen - Luisteren.
  • Duidelijk zijn - Instructies geven.

Is goed leraarschap leerbaar?

Kenmerken die met vakkennis te maken hebben, zijn goed aan te leren. Didactische interventies zijn het best aan te leren. Maar ook op het terrein van de leraar als per- soon is nog ruimschoots ontwikkeling mogelijk. Het VIP-kwaliteitsmodel (Vakkennis, Interventie en Persoon) kan worden gebruikt richting ideale leraar.

Wat is een pedagogisch didactische aantekening?

Met dit traject schaaf je zowel je pedagogische en didactische als vakinhoudelijke kennis bij. Je bent werkzaam in het onderwijs en/of in een context waarin aan studenten van een beroepsopleiding instructie wordt gegeven. Jouw dagelijkse praktijk staat centraal tijdens de opleiding.

Wat is didactisch moralistisch?

In de 18e eeuw stillen mensen hun honger naar kennis door middel van tijdschriften. In de Verlichting zijn tijdschriften didactisch-moralistisch: leerzaam, maar ook opvoedend. In de spectatoriale geschriften in de 18e eeuw staan stukken over allerlei onderwerpen, zoals wetenschap, kunst en religie.

Wat zijn didactische keuzes?

Voorbeelden van didactische werkvormen zijn: de vertelling, een interview, rollenspel of een brainstorm. De didactische werkvorm moet aansluiten bij het lesonderwerp en rekening houden met de verschillen tussen de leerlingen.

Waarom is didactiek belangrijk?

Didactisch handelen

Didactisch gedrag is erg belangrijk, want je komt op school immers ook om cognitief heel veel te leren. Didactisch gedrag baseert zich op de werking van het brein en hoe je met deze kennis als uitgangspunt, kinderen het beste iets aan kunt leren.

Wat is een leeractiviteit?

De activiteiten, die studenten in en buiten de contactmomenten stellen om te leren, noemen we leeractiviteiten. Voorbeelden van leeractiviteiten zijn: verbanden leggen, een probleem analyseren, hoofd- van bijzaken onderscheiden, een voorbeeld zoeken.

Hoe maak je een Onderwijsleergesprek?

Hoe start je een onderwijsleergesprek?
  1. Neem een duidelijk probleem in gedachten (lesontwerp).
  2. Leid de vraag/het probleem (en de procedure!) in, maak deze betekenisvol en stel de vraag/poneer het probleem.
  3. Geef de leerlingen de tijd om over een eerste antwoord na te denken. ...
  4. Geef een willekeurige leerling de beurt.

Wat is een werkvorm in het onderwijs?

Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.

Volgende artikel
Hoeveel kraamverband per dag?