Hebben tweetalige kinderen een taalachterstand?

Waarom is het belangrijk voor een kind dat bijvoorbeeld een taalachterstand tijdig wordt opgemerkt?

Gevraagd door: Niels Hakker  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.9/5 (47 stemmen)

“Als kinderen te weinig taal hebben, gaan ze na verloop van tijd ervaren dat ze anderen niet begrijpen en dat de anderen hen ook niet goed begrijpen. Bij peuters is dat meestal nog niet zo'n probleem. Die spelen ook samen zonder taal. Peuters spreken tégen elkaar maar nog niet mét elkaar.

Waarom is het zo belangrijk dat er in de omgeving van kinderen gesproken wordt?

Je hebt taal nodig om goed te kunnen communiceren met andere kinderen en volwassenen. Als het kind hierin achterblijft, kan er een achterstand worden gecreëerd. Dit zal dan ook gevolgen hebben voor het welbevinden van het kind. Daarnaast is taal ook verbonden aan de hele denkontwikkeling van een kind.

Welke criteria worden gehanteerd om te bepalen of een kind risico heeft op een taalachterstand?

Factoren die geassocieerd worden met een verhoogd risico op TOS zijn: een positieve familieanamnese, een lage sociale status van de ouders en ongunstige perinatale factoren zoals prematuriteit, laag geboortegewicht en complicaties bij geboorte.

Wat zijn de gevolgen van een taalachterstand?

Een taalachterstand kan worden veroorzaakt door een stoornis bij het kind of door onvoldoende taalaanbod uit de omgeving.
...
Negatieve gevolgen voor:
  • ouder-kind relatie en andere sociale relaties.
  • sociale acceptatie.
  • risico op depressie, angststoornis, sociale fobie.
  • schoolsucces en maatschappelijk functioneren.

Hoe herken je een taalachterstand?

Mogelijke kenmerken van een taalachterstand die u op kunnen vallen als ouder zijn: Uw kind kan niet mee komen qua taal met zijn leeftijdsgenootjes. Uw kind heeft moeite met het benoemen van dagelijkse zaken. Uw kind scoort laag op veel van de voor hun leeftijdsgroep vereiste technische vaardigheden.

34 gerelateerde vragen gevonden

Wat is een Dysfatische ontwikkeling?

Dysfatische ontwikkeling is een neurologische spraak-taalontwikkelingsstoornis, dat wil zeggen dat de ontwikkeling van de neurale netwerken die aan de spraak-taalontwikkeling ten grondslag liggen, in meer of mindere afwijkend verloopt. Het kernsymptoom is dat het kind veel meer taal begrijpt dan het zelf kan zeggen.

Wat is een taalachterstand?

Wat is een taalachterstand? Bij een taalachterstand denken we al snel aan achterstanden die zijn ontstaan doordat het kind een andere taal heeft aangeleerd dan de Nederlandse taal.

Welke gedragingen vertoont een kind met TOS?

Signalering
  • Het kind heeft moeite om anderen te begrijpen en zichzelf begrijpbaar te maken.
  • Het kind heeft een kleine woordenschat.
  • Het kind heeft woordvindingsproblemen.
  • Het kind is moeilijk te verstaan als het praat.
  • Het heeft moeite met talige instructie.
  • Het lukt het niet om talige opdrachten goed uit te voeren.

Hoe ontstaat een taalontwikkelingsstoornis?

TOS is een taalstoornis die aangeboren is of is ontstaan in de eerste twee levensjaren. De stoornis wordt veroorzaakt door (nog) niet aantoonbare problemen in de hersenen. Bij TOS zijn er problemen in de taalvaardigheid en in de spraak. Dit heeft invloed op het begrijpen van taal en/of het spreken.

Hoe kun je taalontwikkeling stimuleren?

Tips
  • Praten is communiceren. ...
  • Praat veel met je kind. ...
  • Vertelt je kind een verhaal? ...
  • Praat je kind weinig? ...
  • Lees veel voor, ga naar de bibliotheek en laat je kind zelf boeken lezen.
  • Laat je kind naar digitale boeken kijken. ...
  • Er zijn veel computerspellen, websites en apps voor de taalontwikkeling.

Wie stelt diagnose taalontwikkelingsstoornis?

De logopedist stelt de diagnose vermoedelijke TOS (zie ook kader 2) en legt de afspraken vast in het zorgdossier. Na tien behandelingen hebben ouders en logopedist geen vooruitgang opgemerkt. De behandelend logopedist adviseert, zoals besproken, de ouders om multidisciplinair onderzoek op een AC te laten verrichten.

Heeft mijn kind een taalachterstand?

Kinderen met een taalontwikkelingsachterstand herken je aan het feit dat hun taalontwikkeling langzamer gaat dan gemiddeld bij leeftijdsgenoten. Ze leren onder andere langzamer praten, hebben meer moeite met het begrijpen van andere mensen en hun woordenschat is kleiner.

Hebben meertalige kinderen een taalachterstand?

Meertalige kinderen kunnen een spraak- en taalachterstand hebben in het Nederlands. Wanneer er een stoornis of achterstand is in de eerste taal, zal ook de tweede taalontwikkeling verstoord verlopen. In een groot deel van de wereld is het normaal dat men elke dag meerdere talen spreekt.

Hoe ontstaat zelfbesef bij een peuter?

De ontwikkeling van het zelfbeeld

Het zelfbesef is in ontwikkeling. Een kind gaat steeds meer merken dat ze zelf dingen kan doen. Waardoor het ook steeds meer een eigen wil ontwikkelt, wat zich soms uit in driftbuien. Driftbuien ontstaan omdat het kind nog niet goed kan verwoorden wat het wil en hoe het zich voelt.

Waarom taalonderwijs?

Naast het bevorderen van taalvaardigheid heeft taalonderwijs ook als taak het beleven en genieten van taal te stimuleren. Dit is nog lastiger te toetsen, maar daarom niet minder belangrijk, doordat leerlingen zich hierdoor nog beter kunnen verbinden met die Nederlandse taal.

Waarom is het belangrijk om de taalontwikkeling van peuters te stimuleren?

“Als kinderen te weinig taal hebben, gaan ze na verloop van tijd ervaren dat ze anderen niet begrijpen en dat de anderen hen ook niet goed begrijpen. Bij peuters is dat meestal nog niet zo'n probleem. Die spelen ook samen zonder taal. Peuters spreken tégen elkaar maar nog niet mét elkaar.

Hoe ondersteun ik een leerling met TOS?

– Geef korte instructie, bondig en concreet. Ondersteun je instructie met beelden, leerlingen begrijpen de leerstof dan beter en zullen het ook beter onthouden. – Deze leerlingen hebben veel baat bij herhaling van de instructie aan bijvoorbeeld een instructietafel.

Hoe verloopt de taalontwikkeling van een kind?

Op leeftijd van drie jaar is 50% tot 70% van wat het kind zegt verstaanbaar voor anderen, op leeftijd van vier jaar is dat 75% tot 90%. Vanaf de leeftijd van vijf à zes jaar is er sprake van verfijning van het taalgebruik (met name de grammatica) en verdere uitbreiding van de woordenschat.

Kan een kind met TOS naar regulier onderwijs?

Kinderen met een TOS kunnen in veel gevallen op het regulier onderwijs terecht. Omdat kinderen met TOS vaak individuele begeleiding nodig hebben op vakken als taal, spelling en begrijpend lezen, kan er een arrangement aangevraagd worden. Deze arrangementen kunnen vanuit Auris, Kentalis, NSDSK of ons worden ingevlogen.

Welke 4 spraakstoornissen zijn er?

De wijze van diagnose van een spraakstoornis hangt af van het type spraakstoornis (stotteren, dysarthrie, verbale ontwikkelingsdyspraxie, verbale apraxie, stemstoornissen ...). In de meeste gevallen zal een logopedist en/of arts betrokken zijn bij de diagnosestelling.

Is TOS een verstandelijke beperking?

Naast een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of gehoorverlies, hebben ze bijvoorbeeld ook een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. Dit heeft vaak grote gevolgen voor hun communicatieve ontwikkeling en omgang met anderen.

Wat zijn de kenmerken van TOS?

Kenmerken TOS
  • Het kind kent weinig woorden.
  • Het kind heeft moeite om op een woord te komen.
  • Het kind is niet goed te verstaan.
  • Het kind wordt boos als hij of zij niet begrepen wordt of anderen niet begrijpt.
  • Het kind maakt korte zinnen of veel fouten bij het maken van zinnen.
  • Het kind lijkt niet te luisteren.

Wat is een taalontwikkelingsstoornis?

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een neurocognitieve ontwikkelingsstoornis. Dit betekent dat taal in de hersenen minder goed wordt verwerkt. Een kind met TOS vindt het bijvoorbeeld moeilijk om taal te begrijpen of heeft moeite met praten.

Wat als je kind niet praat?

Frida Koopmans: 'Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een kind van 2 jaar nog niet praat. Soms heeft het een medische oorzaak, soms ligt het aan het aanbod (veel taalaanbod is belangrijk om taal te leren) of het kind heeft een bredere ontwikkelingsachterstand waardoor het praten niet op gang komt.

Hoeveel mensen hebben een taalachterstand?

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat staat gelijk aan 18 procent, ofwel ongeveer 1 op de 6 mensen in Nederland.