Woordenschat vergroten op 6 manieren (met voorbeelden)

Hoe vergroot ik de woordenschat van mijn kind?

Gevraagd door: Lorenzo Takkelenburg M  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.4/5 (15 stemmen)

Verder in dit blog geven wij vijf tips hoe jij als ouders kan helpen om de woordenschat van je kind te vergroten.
  1. Tip 1: Voorwerpen benoemen. ...
  2. Tip 2: Hetzelfde boek vaker voorlezen. ...
  3. Tip 3: Kinderwoordenboeken gebruiken. ...
  4. Tip 4: Woorden bij elkaar zoeken. ...
  5. Tip 5: 15 minuten per dag lezen.

Hoe breid je je woordenschat uit?

  1. Lees! Hoe meer je leest, hoe meer woorden je tegenkomt. ...
  2. Maak je eigen woordenlijst. Schrijf alle woorden die je tegenkomt en nog niet goed kent op in een boekje. ...
  3. Blader in een woordenboek. ...
  4. Speel een spelletje. ...
  5. Maak puzzels. ...
  6. Leer voor- en achtervoegsels. ...
  7. Maak een woordenweb. ...
  8. Gebruik de nieuwe woorden.

Hoe stimuleer je de woordenschat?

Samen lezen

Naast het oefenen met woorden, helpt het ook om samen te lezen. 'Voorlezen helpt al vanaf jongs af aan, maar ook daarna nog. Het uitleggen van nieuwe woorden kan daarbij helpen', zegt Ruiter. Al leidt dat in sommige gevallen ook tot ergernis.

Wat gaat er vooraf aan een actieve woordenschat?

In het geval van een passieve woordenschat spreken we van het totaal aantal woorden dat iemand herkent en begrijpt. De actieve woordenschat gaat over het totaal aantal woorden dat iemand zelf gebruikt als hij spreekt of schrijft.

Wat is Woordenschatonderwijs?

Woordenschatonderwijs is gericht op het passief en / of actief kunnen gebruiken van zoveel mogelijk woorden. Belangrijk is om daarbij onderscheid te maken tussen een woord als begrip of een woord als label.

27 gerelateerde vragen gevonden

Wat is belangrijk bij Woordenschatonderwijs?

De woordenschat van een kind zijn alle woorden die het kind actief en passief kent en die hij nodig heeft om effectief met zijn omgeving te kunnen communiceren. Daarmee is ook meteen het belang van een goede woordenschat aangegeven. Het heeft te maken met alle aspecten van taal; spreken, luisteren, schrijven en lezen.

Wat zijn de Woordleerstrategieën?

Leerlingen ontwikkelen vaardigheden of strategieën om de betekenis van woorden te achterhalen en te onthouden. Woordleerstrategieën worden in het onderwijs bewust aangeleerd. Ze onderscheiden zich daarmee van de principes die in spontane woordenschatverwerving gehanteerd worden.

Wat is het verschil tussen actieve en passieve woordenschat?

Je hebt een passieve en actieve woordenschat. Met passieve woordenschat bedoelen we de woorden die je herkent als je het leest of hoort. Deze woorden ken je, maar gebruik je zelf niet actief in je communicatie. Met actieve woordenschat bedoelen we de woorden die jezelf gebruikt als je communiceert.

Hoeveel woorden welke leeftijd?

Een kind van 18 maanden gebruikt gemiddeld 50 woordjes, terwijl een kind van 2 jaar gemiddeld 200 woordjes gebruikt. Vervolgens gaat het kind woorden combineren tot korte 2-woords zinnetjes (zoals "jas aan" of "papa bal"), korte zinnetjes produceren en steeds meer vragen stellen.

Wat is woordenschat groep 3?

De woordenschat wordt aangeleerd door te spreken, luisteren en te lezen. In groep 3 leert je kind lezen. Kinderen die nog geen voldoende woordenschat hebben, ervaren vaak moeilijkheden met het leren lezen. Uit onderzoek blijkt ook dat kinderen met een beperkte woordenschat minder goed presteren op school.

Hoe kun je de taalontwikkeling per leeftijdsgroep stimuleren?

Gezelschapsspelletjes zoals memory, lotto en domino zijn ook zeer geschikt om taal te leren, vooral voor het leren van (nieuwe) woorden. Door te benoemen, te omschrijven of te (laten) raden wat er op het plaatje staat, breidt een kind zijn/haar woordenschat uit.

Hoe kan ik mijn kind stimuleren om te praten?

7 TIPS OM JE DREUMES TE STIMULEREN IN DE SPRAAK- EN...
  1. Tip 1: Praat tegen je dreumes. ...
  2. Tip 2: Geef je kind de tijd om te reageren. ...
  3. Tip 3: Gebaren gebruiken. ...
  4. Tip 4: “Corrigeer” je kind. ...
  5. Tip 5: Let op je taalgebruik. ...
  6. Tip 6: Lees samen een boekje. ...
  7. Tip 7: Laat je kindje spelen met leeftijdgenootjes.

Welke vaardigheden heb je nodig om de taalontwikkeling te stimuleren?

Samen spelen is een goede manier om veel met elkaar te praten. Ook spelletjes waarbij je doet alsof, zijn heel goed voor de taalontwikkeling. Verder zijn er veel spelletjes waarbij je kind woorden leert en leert nadenken en onthouden, zoals lotto en memory. Laat je kind ook veel met andere kinderen spelen.

Hoeveel woorden kent een kind in groep 8?

Woordenschat groep 1 en 2

In groep 1 kent je kind zo'n 4000 woorden en in groep 2 bijna het dubbele. In groep 8 hoort je kind zo'n 24.000 woorden te kennen. Deze woorden leert je kind natuurlijk niet door lange lijsten met woorden te leren, zoals je een andere taal aanleert.

Welke woorden moet je kennen in groep 7?

  • ○ kietelen. ○ becijferen. ○ beoefenen. ○ rammelen. ...
  • ○ bangerd. ○ luiaard. ○ geaard. ○ slijmerd. ...
  • ○ apen. ○ helaas. ○ oranje. ○ blote. ...
  • ○ aantallen. ○ doffe. ○ latten. ○ applaus. ...
  • ○ achtbaan. ○ hooikoorts. ○ rechtbank. ○ bankschroef. ...
  • ○ afwassen. ○ postzegels. ○ stamppot. ○ dichtdoen. ...
  • ○ bedrijven. ○ grenzen. ○ neuzen. ...
  • ○ aanwezig. ○ eenvoudig. ○ negentig.

Hoeveel woorden 3 jaar?

Peuter van 3 jaar

Als je kind 3 jaar wordt, gaat hij zijn zinnen steeds verder uitbreiden, tot vier- en vijf-woordzinnen. Je kleine kan op deze leeftijd al ongeveer 1.000 woorden zeggen, en hij begrijpt er 1.250. Onder die woorden zijn ook abstracte begrippen, zoals gevoelens en bijvoeglijk naamwoorden.

Hoeveel woorden kent een kind van 1?

Kinderen van 13 maanden gebruiken actief gemiddeld 10 woorden en op de leeftijd van 1 jaar en 9 maanden 50 woorden.

Wat is het verschil tussen receptieve en productieve woordenschat?

De hoeveelheid woorden die een leerling kent. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen receptieve woordenschat (begrijpen) en productieve woordenschat (gebruiken). De leerling kent een woord receptief wanneer hij de betekenis van het woord herkent wanneer hij het hoort of leest.

Wat is een goede woordenschat?

Beschikken over een goede woordenschat is vooral fundamenteel voor begrijpend lezen en het onderwijs in de kennisgebieden. De woordenschat waarover een lezer beschikt en de woorden die in een tekst voorkomen, bepalen of een leerling die tekst al of niet goed zal begrijpen.

Wat is passieve kennis?

Voor veel studenten is het herkenbaar: er is een kloof tussen actieve en passieve kennis. Het lezen en luisteren (de passieve kennis) is in betere staat dan het spreken en schrijven (de actieve kennis). Heel logisch, want iets herkennen gaat nu eenmaal makkelijker dan iets oproepen uit je geheugen.

Welke Woordraadstrategieën zijn er?

Terms in this set (7)
  • kijken of er woorden met dezelfde betekenis zijn in tekst. ...
  • kijken of er woorden met tegengestelde betekenis zijn in tekst. ...
  • kijken of er omschrijving/definitie van moeilijk woord in tekst staat. ...
  • kijken of er voorbeelden van moeilijk woord in tekst staat.

Wat is een woordgroep in een zin?

Een groep opeenvolgende woorden die een eenheid vormt, en als geheel verplaatsbaar is in een zin: Wij bezoeken [elke vakantie] [samen met onze kinderen] [een pretpark in het buitenland]. De zin kan bijvoorbeeld ook beginnen met het zinsdeel elke vakantie.

Wat is een Woordstrategie?

Misschien ken je delen van het woord: woord, raad en strategie? Deze woorden vormen samen het woord 'woordraadstrategie'. We kunnen dus zeggen dat je op een bepaalde manier (plan van handelen) op zoek gaat naar een betekenis(raad) van een woord (een groep spraakklanken met eigen betekenis).