Jezelf voorstellen, doe je zo! | Echt Presenteren

Hoe stel je jezelf voor in een klas?

Gevraagd door: ir. Michelle Ellis LLB  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.6/5 (35 stemmen)

Je kunt een paar dingen over jezelf vertellen (naam, leeftijd, waarom je voor het docentschap en jouw vakgebied gekozen hebt, wat je leuk vindt aan lesgeven en misschien wat leuke feitjes). Je kunt jezelf voorstellen aan de hand van een fotocollage, een leuk vakantieverhaal of een bijzondere ervaring…

Hoe sta je zelfverzekerd voor de klas?

Wat kan ik concreet doen om zelfverzekerd voor de klas te staan?!
  1. Analyseer jouw onzekerheid. ...
  2. Investeer (enorm!) in een goede voorbereiding. ...
  3. Zorg voor extreem heldere regels en kaders. ...
  4. Investeer in de start van de les. ...
  5. Heb een zelfverzekerde lichaamshouding. ...
  6. Spreek duidelijk (niet te snel!)

Hoe kan ik mezelf voorstellen?

Vertel wat je naam is en hoe oud je bent. Vertel vervolgens kort iets over wie je bent, wat je gestudeerd hebt en wat je passies en hobby's zijn. Als je werkervaring hebt opgedaan tijdens je studie, is het goed om hier kort over te vertellen.

Hoe creëer je rust in de klas?

De afspraken om rust in de klas te krijgen zijn niet duidelijk. Rust in de klas creëer je door samen afspraken te maken over hoe je met elkaar omgaat. In de meeste groepen worden wel regels afgesproken waar je je aan te houden hebt. Soms zijn het schoolbrede regels, maar meestal worden ze wel per groep gemaakt.

Hoe maak je kennis met je klas?

Kennismaken met je klas: 7 tips
  1. Ontvang je leerlingen persoonlijk. Met een persoonlijke begroeting aan de klaslokaaldeur begin je jouw les gelijk goed! ...
  2. Kennismakingsbingo. Maak een bingovel met 20 hokjes. ...
  3. Speeddaten. ...
  4. Elkaar leren kennen met de strandbal. ...
  5. Samen eten. ...
  6. In groepsverband werken. ...
  7. Logboek met bijzonderheden.

21 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn goede regels in de klas?

  • Niets is normaal. “Elk jaar werk ik aan nieuwe regels, met elke klas. ...
  • Consequent: hou vol, hou focus. “Zeg keer op keer hetzelfde en blijf rustig herhalen. ...
  • Duidelijke afspraken mét leerlingen. “Elke eerste les van het schooljaar begint met afspraken maken. ...
  • Betrek collega's waar nodig. ...
  • Wees duidelijk bij overtredingen.

Wat zijn goede regels voor in de klas?

Regels: leidraad en toetssteen

Vanaf dag één leren de kinderen om hun jas aan de kapstok te hangen, niet te hollen in de gangen, elkaar niet te storen in de klas, et cetera. Net als in het verkeer zorgen deze regels ervoor dat kinderen en medewerkers op school samen kunnen leven en werken.

Hoe pak je een moeilijke klas aan?

Tips om lastig gedrag aan te pakken
  1. Maak onderscheid. ...
  2. Kom uit je klas. ...
  3. Kijk naar de oorzaak. ...
  4. Laat het probleem bij wie het hoort. ...
  5. Wijzig ook eens de opzet van je les. ...
  6. Kijk naar je eigen aandeel. ...
  7. Laat jezelf zien. ...
  8. Kracht of macht?

Wat doe je als je een klas niet stil krijgt?

Praat niet te luid of te snel. Geef geen instructies tot iedereen stil is. Betreed het domein van de leerlingen: loop door de klas, spreek babbelaars van dichtbij rustig aan. Breng rustmomenten in je les: lezen, individuele oefeningen, videofragment …

Hoe kan ik consequent zijn in de klas?

Consequent zijn is namelijk de sleutel tot orde houden in de klas en inconsequent zijn heeft zo z'n consequenties.
  1. Geef grenzen aan. Iedere docent kan vaardigheden aanleren om orde te houden in de klas. ...
  2. Geef structuur aan.
  3. Wees een voorbeeld. ...
  4. Houd je vast aan consequenties. ...
  5. Zorg dat de ouders aan jouw kant staan.

Hoe stel je jezelf goed voor?

Vertel eens iets over jezelf
  1. Waar je energie van krijgt.
  2. Wat je bijzonder de moeite waard vond tijdens je studie en eerder werk.
  3. Wat je ambities zijn. Je toekomst.
  4. Waarom je deze weg/sollicitatie kiest. Je motief.
  5. Recente relevante activiteiten.

Hoe stel je jezelf voor in een minuut?

Houd in gedachten dat je maar 1 minuut aan het woord moet zijn.
...
Houd je antwoorden hier nu globaal.
  1. Wie ben jij?
  2. Wat voor werk doe je? En wat vind je leuk aan dit werk?
  3. Wat kun je? Ben je opgeleid, gecertificeerd?
  4. Wat heb jij te bieden? ( jouw kernkwaliteit)
  5. Waar ben jij naar op zoek?

Hoe vertel je iets over jezelf voorbeeld?

Voorbeeld 'vertel over jezelf'

Ik ben begonnen als (eerste functie) en sinds … jaar werk ik als (huidige functietitel) bij (bedrijf). In de loop der jaren heb ik mezelf goed weten te ontwikkelen op/gemerkt dat het mijn kwaliteit is om (noem hier 1 of 2 zaken waar je goed in bent op je werk, inhoudelijk en persoonlijk).

Hoe zelfverzekerd ben ik?

Wanneer je zelfverzekerd bent dan ben je: resoluut en doortastend wanneer het gaat om het maken van keuzes en kun je besluiten nemen zonder dat ellenlange geweifel en getwijfel. vastbesloten en vastberaden en wilskrachtig om jouw doel te bereiken of jouw plan uit te voeren.

Hoe praat je zelfverzekerd?

Tips om zelfverzekerder te spreken
  1. Praat niet te snel. De meeste mensen hebben eerder de neiging om te snel te praten dan om te langzaam te praten. ...
  2. Praat luid. Je mag best laten merken dat je er bent. ...
  3. Zwak je woorden niet af. Ik denk, misschien, wel eens, soortvan. ...
  4. Let op je lichaamshouding.

Waar lopen docenten tegenaan?

Waar docenten ook vaak tegenaan lopen is het feit dat er veel tijd opgaat aan dingen die voor hen van minder belang zijn. Ze gaan het onderwijs in om met kinderen te werken en vakkennis over te dragen.

Is het legaal om leerlingen na de bel in de klas te houden?

Nee, dat mag niet zomaar. Je moet toestemming geven om jouw spullen te laten controleren en je moet zelf ook aanwezig zijn bij de controle.

Hoe hou je een klas rustig?

Chaos in de klas, zo ga je die tegen
  1. Laat zien dat je de baas bent. ...
  2. Let op je lichaamstaal. ...
  3. Zorg dat je als eerste in het lokaal bent. ...
  4. Blijf trouw aan je eigen stijl. ...
  5. Gebruik de ik-boodschap. ...
  6. Interpreteer 'orde' ruim. ...
  7. Creëer afstand tot de leerlingen. ...
  8. Zet onwillige leerlingen aan het werk.

Waarom mag je je jas niet aan in de klas?

Bij lessen als scheikunde of techniek kan een overdaad aan jassen gevaren opleveren voor de leerlingen. Bovendien moeten de scholieren tegen elkaar beschermd worden. Mevrouw Bloem: ,,In jassen kun je ook voorwerpen verbergen om klasgenoten mee te bedreigen.''

Wat te doen als een leerling niet luistert?

Geef een keuze

De kinderen zullen zich naar wens gedragen. Overtreed een leerling de regel opnieuw dan is het tijd om een keuze te stellen. “Ik heb net uitgelegd dat ik wil dat je stil bent als een ander praat.” Ik geef je een keuze; je luistert stil of je draait je stoel om.” Het kind zal altijd kiezen voor luisteren.

Hoe ga je om met brutale leerlingen?

Als aanvulling in de mogelijkheden om ongewenst gedrag te verminderen kun je gebruikmaken van niet-reageren, time-out, berispen, logische straffen en het geven van een taak. Dit leert een kind niet welk gedrag het wél moet vertonen, daarom moeten ze altijd gebruikt worden samen met de positieve benaderingen.

Is het mogelijk om een klas over te slaan?

Als verrijking van de leerstof voor een kind niet voldoende is kan de school besluiten het te laten versnellen. Dit kan door versneld kleuteren of een (deel van een) onderwijsjaar overslaan. Uit onderzoek van OCW in Cijfers blijkt dat in het schooljaar 2017-2018 11% van alle basisschoolleerlingen heeft versneld.

Kan ik voor de klas staan?

Wettelijk gezien mogen leraren zonder bevoegdheid niet zelfstandig voor de klas staan. Voor diverse on(der)bevoegde groepen geldt dat zij onder bepaalde omstandigheden op geoorloofde wijze kunnen worden ingezet voor de klas.

Wat is belangrijk in de klas?

Organisatorische vaardigheden zijn onmisbaar bij het managen van een klas. Naast het organiseren zelf gaat het om het plannen, coördineren, leidinggeven en het controleren van leeractiviteiten. De leerkracht moet het onderwijs zo organiseren dat alle leerlingen voldoende aandacht en tijd krijgen om te leren.

Hoe laat mag een 16 jarige thuis komen?

' Vanaf een jaar of 16 mogen steeds meer pubers zelf bepalen hoe laat ze de terugreis aanvaarden. 'Zo wordt het háár verantwoordelijkheid. Hoe meer ze die aankan, hoe meer vrijheid ze krijgt.