7 apps die je echt nodig hebt voor school! (gratis) // back to school #2

Heb je een telefoon nodig voor de middelbare school?

Gevraagd door: ds. Amber Ünal MA  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.6/5 (15 stemmen)

Een mobieltje
Meteen maar beginnen met het belangrijkste item voor tieners en dat is hun telefoon. In de brugklas zal, op de meeste scholen, geen gebruik meer gemaakt worden van papieren agenda's. Op de school waar onze zoon heen gaat werken ze met Magister en volgens mij word dit op veel middelbare scholen gebruikt.

Wat heb je nodig als je naar de brugklas gaat?

Benodigdheden brugklas op een rijtje
  • Schooltas.
  • Schoolboeken van de middelbare school.
  • Kaftpapier.
  • Etui met schrijfwaar.
  • Schoolagenda.
  • Schriften en inbinders.
  • Lunchtrommel en waterfles.
  • Gymspullen.

Waarom geen telefoon in klas?

Uit talloze onderzoeken blijkt namelijk dat telefoongebruik in de klas leidt tot verschillende negatieve effecten op de leerprestaties en sociale vaardigheden. Een vaak gehoord tegenargument is dat 'de school leerlingen moet leren omgaan met het gebruik van de smartphone'.

Waarom heeft een kind een telefoon nodig?

Bereikbaarheid. De eerste reden om kinderen een mobiele telefoon te geven is vaak bereikbaarheid. Wanneer kinderen wat zelfstandiger worden en vaker alleen onderweg zijn vinden ouders het een veilig gevoel als hun kind een mobieltje heeft. Als er iets is kan het kind de ouder bellen.

Wat zijn de nadelen van het verbieden van telefoons op school?

Hoewel educatief gebruik van telefoons in de klas kansen biedt, zijn de nadelen van niet-educatief gebruik groot. Het kan onder andere negatieve effecten hebben op sociale vaardigheden en sociaal-emotioneel welbevinden. Ook beperkt telefoongebruik de leerprestaties, vooral door afleiding door multitasken.

32 gerelateerde vragen gevonden

Welke argumenten zijn er om mobieltjes in de les te verbieden?

Als de leerlingen de les saai vinden kunnen zij geneigd zijn om iets op hun smartphone te doen. Hierdoor krijgen leerlingen niet alles mee wat de docent uitlegt. Ook wordt het verwerken van de informatie dan moeilijker, doordat ze proberen te multitasken. Multitasking is niet goed voor je.

Wat zijn de nadelen van een telefoon?

Een smartphone blijft nog altijd een toestel en heeft ook een aantal nadelen:
  • kan verslavend werken.
  • beperkte batterijduur.
  • het bijhorend abonnement kan zorgen voor een hoge factuur.
  • kan asociaal gedrag veroorzaken.
  • vermindert de productiviteit.
  • veroorzaakt vermoeidheid.

Wat is een goede leeftijd om je kind een telefoon te geven?

De leeftijd waarop kinderen hun eerste mobiel krijgen, is in de afgelopen jaren steeds verder gedaald. We zien al kinderen van acht jaar met een mobiel en van tien jaar met een smartphone. De meeste kinderen krijgen hun eerste smartphone vlak voordat ze naar de middelbare school gaan.

Wat zijn de voordelen van een smartphone?

Voordelen van ondernemen met Android
  • Ruime keuze aan telefoons. Kies je voor Android, dan kies je voor veel vrijheid. ...
  • Voordelig. ...
  • Makkelijk in gebruik. ...
  • Telecombedrijven optimaliseren Android. ...
  • Voorloper op het gebied van dual-sim en e-sim. ...
  • Dark mode. ...
  • Android iets voor jou?

Hoe oud zijn kinderen als ze een telefoon krijgen?

De leeftijd waarop kinderen hun eerste mobiele telefoon krijgen daalt ieder jaar. Kinderen die nu 17 en 18 jaar zijn, kregen deze gemiddeld toen ze 13,2 jaar oud waren. Kinderen die nu 13 en 14 zijn kregen hun eerste mobiel toen ze 11,7 jaar oud waren.

Hoe ga je slim om met smartphones in de klas?

Hoe ga je slim om met smartphones in de klas?
  1. Bieden van schoolinformatie: via de smartphone kan de school leerlingen informeren over roosters, huiswerk, lesuitval en cijfers.
  2. Individueel leren: wanneer de smartphone didactisch wordt ingezet, kan het leerlingen helpen om hun leerprestaties te verhogen.

Waarom geen mobiele telefoon?

Nog meer redenen om geen telefoon te hebben:

- Ze vervangen het geheugen. - Ze dienen als surrogaat voor echt begrip. - Ze belemmeren volwassenheid. - Ze bemiddelen en scheiden.

Wat is onze grootste irritatie aan smartphones in de klas?

Het effect van de smartphone is direct te zien in de klassen. Leerlingen kunnen zich slechter langdurig concentreren, besteden minder tijd aan hun huiswerk omdat ze steeds door hun telefoon worden afgeleid en hebben minder fantasie en een slechtere woordenschat doordat ze continu computertaal gebruiken.

Welke schoolspullen heb je nodig voor de brugklas?

Schoolspullen die je 100% nodig hebt:
  • Pennen.
  • Markers.
  • Potloden.
  • Puntenslijper.
  • Gum.
  • Kleurpotloden.
  • Geodriehoek.
  • Passer.

Wat heb je nodig als je naar de middelbare gaat?

  • Schooltas. Dee rugzak ga je echt nodig hebben als je naar de middelbare gaat. ...
  • Schoolagenda. Op de basisschool had je er misschien al zo nu en dan mee te maken; huiswerk. ...
  • Etui. ...
  • Kaftpapier of rekbare boekenkaften. ...
  • Schriften. ...
  • Collegeblok, ringbanden, insteekhoezen, tabbladen. ...
  • Snelhechters. ...
  • Rekenmachine.

Wat moet je doen als je naar de middelbare school gaat?

8 tips voor als je naar de middelbare school gaat
  1. Tip 1: Schaf een stevige tas aan.
  2. Tip 2: Koop een schoolagenda.
  3. Tip 3: Boeken kaften.
  4. Tip 5: Gebruik je kluisje goed!
  5. Tip 7: Doe je best en accepteer het al het iets minder gaat.
  6. Tip 8: Blijf jezelf.

Kan je zonder telefoon leven?

Tenzij je een grootverbruiker van de televisie bent en de streamingdiensten daar gebruikt, zou je zonder telefoon misschien ook een paar streamingabonnementen kunnen opzeggen. Dat scheelt je weer geld, naast natuurlijk het feit dat je sowieso je telefoonabonnement op kunt zeggen, wat ook weer flink wat geld bespaart.

Waar moet ik op letten bij aankoop smartphone?

Hierbij kijken we vooral of er een krachtige processor in de telefoon zit. Ook is het werkgeheugen belangrijk: hoe groter dat is, hoe meer taken de smartphone tegelijkertijd kan uitvoeren. Verder heeft ook het besturingssysteem invloed op de snelheid. Hoe nieuwer de software versie, hoe sneller het toestel werkt.

Waarom zijn telefoons schadelijk?

Namelijk licht. De straling van mobiele telefoons is, net als het licht uit bijvoorbeeld een zaklamp, elektromagnetische straling. Dat is niet hetzelfde als radioactieve straling, een ioniserende straling die menselijke cellen kan beschadigen.

Hoe lang mag een kind van 13 op de telefoon?

Kinderen van 8-10 jaar zouden niet meer dan 30 minuten per keer en maximaal 1 uur per dag achter een scherm moeten doorbrengen. En jongeren van 14-16 jaar echt niet meer dan 3 uur per dag. Ik vind dit zelf nogal aan de hoge kant, en zou het liefst zien dat onze kids zo min mogelijk schermtijd hebben.

Welke telefoon voor kind 9 jaar?

De Samsung Galaxy Xcover 4s heeft een stevige behuizing en is ook nog eens waterdicht. Ideaal voor kinderen van 7-8-9 jaar. Bovendien ziet de telefoon er ook lekker stoer uit.

Wat is de gemiddelde leeftijd waarop jongeren hun eerste gsm hebben?

Kinderen die nu dertien en veertien jaar oud zijn, kregen hun eerste mobiel op een gemiddelde leeftijd van 11,7 jaar. Ter vergelijking: jongeren die nu zeventien en achttien zijn, kregen hun eerste mobiel op een gemiddelde leeftijd van 13,2 jaar.

Wat gebeurt er als je te lang op je telefoon zit?

De mobiele telefoon is een disbalans voor onze hersenen, het kan er zelfs voor zorgen dat je depressieve en futloze gevoelens krijgt. Iets wat je dus zelf in de hand hebt door de hoeveelheid aandacht die je schenkt aan je telefoon. Hoe vermoeider je brein is hoe sneller je je futloos en depressief kunt gaan voelen.

Hoeveel zitten jongeren op hun telefoon?

Daarentegen zijn meer jongeren gebruik gaan maken van de mobiele telefoon of smartphone. In 2012 gebruikte 86 procent internet op een mobiele telefoon, in 2018 was dit 99 procent. Het gebruik van spelcomputers met internet is in deze periode toegenomen van 47 naar 59 procent.

Hoeveel leerlingen hebben concentratieproblemen?

In een onderzoek van het CBS (2003) wordt beschreven dat in 2001 ongeveer 5% van de kinderen tussen 2-11 jaar ADD of ADHD hebben. Dit zou betekenen dat er in elke basisschoolklas minimaal één leerling is met een concentratiestoornis. Het exact aantal leerlingen met een concentratiebelemmering is niet bekend.