Notaristip: wat is het verschil tussen de verkoopovereenkomst en de authentieke akte?

Wie stelt akte op?

Gevraagd door: Silke van de Wal  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.2/5 (13 stemmen)

De notaris stelt de akte voor u op.

Wie kan een akte opstellen?

Een notariële akte wordt getekend door een notaris of toegevoegd notaris. Een kandidaat-notaris mag alleen tekenen als hij of zij is aangewezen als waarnemer van de notaris. Tijdens de waarneming heeft de kandidaat-notaris dezelfde rechten, bevoegdheden en verplichtingen als een notaris.

Wie stelt akte van levering op?

Een akte van levering wordt ondertekend bij de notaris en ingeschreven bij het Kadaster. Daarmee wordt de eigendom van een woning overgedragen, en ligt de nieuwe eigenaar vast. De koopakte is de overeenkomst van de verkoper met de koper van een huis bij het sluiten van de koop.

Welke notaris maakt de akte op?

Bij nieuwbouw wordt de akte verleden bij de notaris van de verkoper, terwijl dit in geval van een bestaande woning bij de notaris van de koper gebeurt.

Wie maakt de koopakte op?

Wie stelt het koopcontract op? Vaak wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is. Meestal omdat dit hoort bij de standaard dienstverlening. Het is niet verplicht.

18 gerelateerde vragen gevonden

Wat kost het opstellen van een koopakte?

De prijzen lopen behoorlijk uiteen bij verschillende notarissen. Daarom is het verstandig om notarissen te vergelijken op prijs voor deze akte. De kosten voor het opstellen van een koopovereenkomst lopen uiteen van 100 tot 800 euro.

Wie regelt notaris koper of verkoper?

De koper kiest de notaris meestal. Maar een notaris die voor de koper goedkoop is, kan voor de verkoper nog wel eens duurder uitvallen.

Wat kost een akte bij de notaris?

De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.

Hoe lang duurt akte bij notaris?

De partijen bij de verkoop van een onroerend goed komen onderling overeen wanneer de authentieke akte wordt getekend bij de notaris. Dit moet gebeuren binnen de 4 maand vanaf de compromis. Als reden wordt vaak gegeven dat een compromis maar vier maand geldig zou zijn.

Hoe lang duurt het voor dat je een akte bij notaris?

Hoe lang duurt het passeren van een akte? Dat is afhankelijk van het soort akte en verschilt per situatie, maar het passeren van een akte duurt gemiddeld 30 minuten tot 1 uur.

Is de makelaar bij de overdracht?

De officiële overdracht

Als alles volgens plan gaat, vindt de officiële overdracht plaats bij de notaris. Als je het fijn vindt kan de makelaar ook bij de overdracht aanwezig zijn.

Is koopakte hetzelfde als akte van levering?

Beide akten komen voor als je een huis koopt. De Koopakte teken je als eerste bij de koop van de woning. De Eigendomsakte (ook bekend als akte van levering), teken je bij de notaris en dan pas verkrijg je het eigendomsrecht.

Wie moet er tekenen bij verkoop woning?

Als de koper van je woning als consument koopt, dan geldt het schriftelijkheidsvereiste. De koop moet op papier, in een koopovereenkomst, worden vastgelegd en dit contract moet door koper en verkoper worden ondertekend. Pas dan is de koop geldig. Een mondelinge koop is dus niet geldig.

Hoeveel kost een akte?

De aktekosten schommelen tussen de 700 à € 800 in functie van de concrete gegevens van het dossier. Soms kan het zelfs meer zijn, wanneer bepaalde kosten hoger oplopen.

Wat kost een onderhandse akte?

Het registreren van onderhandse akten is bij de Belastingdienst gratis.

Welke verschillende soorten aktes zijn er?

Er zijn twee soorten akten, de onderhandse akte en de authentieke akte. Een authentieke is opgemaakt door een bevoegd openbaar ambtenaar, zoals een notaris of een rechter. Het getekende exemplaar, heet de minuut. De notaris geeft een afschrift af van alle authentieke akten.

Wie stuurt stukken naar notaris?

Als de hypotheek van een koper in orde is, stuurt de bank alle stukken naar de notaris. Deze verwerkt alle stukken en zal contact opnemen met de koper en verkoper om de overdracht te regelen.

Wat gebeurt er na tekenen akte?

Wat na het ondertekenen? Van zodra de notariële akte definitief getekend is, ben je ook officieel en wettelijk de nieuwe eigenaar van je huis. Op datzelfde moment krijg je ook de sleutel van je nieuwe woonst. Voor de notaris is de kous dan nog niet af.

Hoe gaat een notaris te werk?

Een notaris helpt mensen om tot rechtsgeldige en bindende afspraken te komen. Bijvoorbeeld over de koop of verkoop van uw huis, het opstellen van een samenlevingscontract of zaken rond uw onderneming. De notaris geeft juridisch advies en let op de belangen van alle betrokkenen.

Is een afspraak bij de notaris gratis?

In principe rekent een notaris je niets aan als je een afspraak maakt om advies te vragen: als je bijvoorbeeld een huis wil kopen of meer uitleg wilt over een huwelijkscontract. Dat soort zaken is gratis. Maar als een notaris speciaal voor jou opzoekingen moet doen of een document moet opstellen, dan kost het WEL geld.

Wie betaalt de notaris?

De grootste kosten, namelijk de verkooprechten en/of de BTW, de hypotheekrechten, de notariële erelonen en de eigenlijke aktekosten zijn ten laste van de koper.

Wat mag een notaris niet?

Alles wat u aan de notaris vertelt is geheim. De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.

Wat kost een akte van overdracht?

Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.

Wie betaalt kosten akte van levering?

Kosten koper (k.k.)

Dit betekent dat de notariskosten van de leveringsakte, de Kadasterkosten voor het inschrijven van de akte en de overdrachtsbelasting voor rekening van de koper zijn. De koper is dan ook degene die bepaalt welke notaris de overdracht gaat verzorgen.

Kunnen koper en verkoper dezelfde notaris?

Om een verkoop wettelijk te bezegelen is er een notariële akte nodig. Koper en verkoper kunnen dezelfde notaris nemen of elk hun eigen notaris inschakelen. In dat laatste geval delen de twee notarissen het ereloon.

Volgende artikel
Is zwembad goed voor baby?