Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Wie kan bevolkingsregister raadplegen?

Gevraagd door: ds. Casper van der Meer  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.7/5 (20 stemmen)

De volgende personen kunnen dit aanvragen: uzelf; een gemachtigde; iemand met een 'gerechtvaardigd belang' (bijvoorbeeld bij een rechtszaak).

Is het bevolkingsregister openbaar?

Persoonskaarten en gegevens uit de BRP zijn niet openbaar. Gegevens uit persoonskaarten en informatie uit de BRP over overleden personen kun je bij ons aanvragen.

Wie kan mijn BRP inzien?

Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.

Wie krijgen mijn gegevens uit de basisregistratie personen?

Wilt u precies weten welke organisaties uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) mogen ontvangen? Welke gegevens verstrekt zijn en bijvoorbeeld ook wanneer deze gegevens zijn opgevraagd? Gaat u dan naar uw gemeente. Daar kunt u deze informatie krijgen.

Hoe kan je bewijzen waar je woont?

Een historisch uittreksel is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u hebt gewoond. U kunt het uittreksel aanvragen in de gemeente waar u nu ingeschreven staat.

45 gerelateerde vragen gevonden

Hoe vraag ik een uittreksel van het bevolkingsregister aan?

Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.

Wat kost een uittreksel van het bevolkingsregister?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Wie gebruikt BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet-ingezetenen). Personen die korter dan 4 maanden in Nederland wonen kunnen ook als niet-ingezetenen in de BRP staan.

Kan verhuurder BRP inzien?

Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).

Kun je bij de gemeente een adres achterhalen?

Persoonsgegevens in de BRP bekijken

Dat kan door in te loggen op MijnOverheid.nl. Of vraag bij uw gemeente na hoe uw persoonsgegevens in de BRP staan geregistreerd. U kunt uw persoonsgegevens in de BRP via MijnOverheid.nl bekijken. Of door een afspraak te maken aan de balie van uw gemeente.

Heeft bank toegang tot BRP?

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is blij met de mogelijkheid voor banken om in het kader van de strijd tegen het witwassen en terrorismefinanciering klantgegevens te kunnen verifiëren bij de overheid.

Is BRP hetzelfde als bevolkingsregister?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Welke gegevens heeft de overheid van mij?

Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl

Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.

Welke gegevens staan er op een uittreksel bevolkingsregister?

Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner. Ook de trouwdatum of de datum waarop u een geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Als u komt te overlijden: gegevens over de datum, de plaats en het land van overlijden.

Waarom uittreksel bevolkingsregister?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Wie heeft er allemaal op mijn adres gewoond?

In het bevolkingsregister in de gemeentearchieven staat vermeld wie er op een bepaald adres woonde. Je zoekt op straatnaam in het huis- of woonregister en kan dan zien welke mensen er achtereenvolgens op een adres gewoond hebben.

Hoe check je een huurder?

Hoe screen je huurders?
  1. Vraag de huurder zich altijd te legitimeren met een officieel legitimatiebewijs (dus niet met een kopie).
  2. Houd in de gaten dat de persoon die gescreend wordt ook de persoon is die het contract komt tekenen en de sleutel in ontvangst neemt.
  3. Accepteer in geen enkel geval contante betalingen.

Wat mag een verhuurder niet doen?

Tijdens de huur mag de verhuurder geen werken laten uitvoeren die het uitzicht en de vorm van de woning veranderen. Zonder uw akkoord mag hij bijvoorbeeld niet de garage afbreken of zonnepanelen plaatsen.

Waarom heeft iemand een geheim adres?

Waar vraag ik het niet doorgeven van persoonsgegevens uit de BRP (geheimhouding) aan? U kunt de gemeente vragen om uw gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) niet door te geven. Uw gegevens blijven dan geheim voor bepaalde organisaties. Dit is bijvoorbeeld nodig als u in een blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft.

Is BRP verplicht?

Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Welke gegevens staan in BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een databank met persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres.

Wie krijgt er bericht van mijn verhuizing?

De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.

Hoe lang duurt een uittreksel bevolkingsregister?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoe lang is een uittreksel van het bevolkingsregister geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Kan je een BRP online aanvragen?

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

Volgende artikel
Welke leeftijd Zalm?