Wat is een uittreksel BRP?

Welke uittreksels BRP zijn er?

Gevraagd door: Fem van Noordeloos M  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.1/5 (73 stemmen)

Soorten uittreksels
  • Standaard. Naam, geboortedatum, adres en woonplaats.
  • Woonhistorie. Historische adressen, naam, geboortedatum, adres, woonplaats. ...
  • Burgerservicenummer (BSN) BSN, naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres, woonplaats.
  • Internationaal. ...
  • BRP gezag voor reizen met minderjarigen.

Wat voor uittreksels zijn er?

Soorten akten
  • geboorteakte;
  • overlijdensakte;
  • huwelijksakte;
  • echtscheidingsakte;
  • akte van partnerschapsregistratie.

Welke BRP heb ik nodig?

Er zijn verschillende uittreksels Basisregistratie Personen (BRP). Welk uittreksel u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Kies bij het aanvragen van een uittreksel waarvoor u het document nodig heeft. Op elk type uittreksel staan verschillende gegevens.

Wat staat er in een standaard BRP uittreksel?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.

Wat is het verschil tussen GBA en BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een centrale database met persoonsgegevens van de inwoners van Nederland. Er staan ook gegevens in van Nederlanders in het buitenland. De BRP is de opvolger van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

16 gerelateerde vragen gevonden

Wat is een uittreksel uit het GBA?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Wat staat er allemaal in het GBA?

Wat is de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA)? De Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) bevat persoonsgegevens van iedereen die in Nederland woont of gewoond heeft. Dit zijn onder andere gegevens over naam, woonadres, geboorte, verhuizing, huwelijk en kinderen.

Welke BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Waar heb je een uittreksel BRP voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Wat kost een uittreksel BRP bij mijn online loket?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoe lang is een BRP geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Wat is een internationaal uittreksel?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Hoe krijg ik een BRP uittreksel?

U vraagt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan bij de gemeente waar u woont. U vraagt uw uittreksel aan via de knop 'Uittreksel aanvragen'. U logt in met uw DigiD en betaalt met iDeal.

Welke BRP voor woningcorporatie?

Een historisch uittreksel Basis Registratie Personen (BRP)

Let op: als je het historisch BRP online opvraagt bij de gemeente, moet je in het aantekenveld aangeven dat het een uittreksel voor een woningcorporatie is. Bij een incomplete BRP kan het zijn dat we de woning niet aan je toewijzen.

Hoe download ik uittreksel BRP?

Dat kan door in te loggen op MijnOverheid.nl. Of vraag bij uw gemeente na hoe uw persoonsgegevens in de BRP staan geregistreerd. U kunt uw persoonsgegevens in de BRP via MijnOverheid.nl bekijken. Of door een afspraak te maken aan de balie van uw gemeente.

Wat is het verschil tussen een uittreksel en een afschrift?

Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.

Hoe lang duurt aanvraag uittreksel BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Kan je BRP downloaden?

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

Wat betekent BRP van de gemeente?

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet-ingezetenen). Personen die korter dan 4 maanden in Nederland wonen kunnen ook als niet-ingezetenen in de BRP staan.

Welke documenten nodig bij verhuur woning?

Wanneer je een woning wil verhuren, moet je heel wat meer doen dan enkel een huurcontract opstellen.
...
Dat kan in het kantoor van je gemeente of online via de applicatie MyRent.
  1. Energieprestatiecertificaat (EPC) ...
  2. Postinterventiedossier. ...
  3. Conformiteitsattest. ...
  4. Elektrische keuring. ...
  5. Attest verwarmingsinstallatie. ...
  6. Bodemattest.

Wat moet je aanleveren voor huurwoning?

Kopie van paspoort of identiteitsbewijs. Recent ingevulde werkgeversverklaring of arbeidsovereenkomst. 3 meest recente salarisstrookjes. Een recent afschrift bij de bankrekening waar het salaris wordt gestort.

Wat moet je aanleveren voor sociale huurwoning?

Welke gegevens moet ik aanleveren?
  • Paspoort of ID-kaart. ...
  • Inkomensverklaring of definitieve aanslag van de Belastingdienst over het jaar 2021. ...
  • Uw actueel inkomen van de laatste drie maanden. ...
  • Uw historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen van uw gemeente. ...
  • Een verklaring kandidaat deel 1.

Wie mag GBA gegevens opvragen?

Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.

Hoe heet GBA?

Betekenis van Gemeentelijke Basisadministratie

Dit bestand dient als basis voor de hele overheid. De GBA werd bijgehouden door de Nederlandse gemeenten. De GBA is in 2014 vervangen door de Basisregistratie Personen (BRP).

Waarom heeft iemand een geheim adres?

Waar vraag ik het niet doorgeven van persoonsgegevens uit de BRP (geheimhouding) aan? U kunt de gemeente vragen om uw gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) niet door te geven. Uw gegevens blijven dan geheim voor bepaalde organisaties. Dit is bijvoorbeeld nodig als u in een blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft.

Vorige artikel
Kan je stoppen met foliumzuur?