Vlog 46 | De burgerlijke stand is verbeterd!

Welke akten van burgerlijke stand zijn er?

Gevraagd door: dr. Liza Cicilia  |  Laatste update: 10 november 2023
Score: 4.9/5 (3 stemmen)

Registers van de burgerlijke stand bevatten akten van geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden. Deze registers bestaan vanaf 1811. Uit dat jaar dateert de verplichting om geboorten, huwelijken en overlijdens aan te geven op het gemeentehuis bij een ambtenaar van de burgerlijke stand.

Wat is een akte van de burgerlijke stand?

Dit is een schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis, zoals een geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap of overlijden. De gemeente bewaart akten van deze gebeurtenissen.

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.

Hoe zie ik mijn burgerlijke stand?

Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u geregistreerd staat in de BRP. U kunt dit ook voor uw kinderen zien. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.

Welke soorten uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

19 gerelateerde vragen gevonden

Waarom uittreksel burgerlijke stand?

Wanneer u een geboorte, overlijden, huwelijk, scheiding of partnerregistratie schriftelijk wilt bewijzen, heeft u een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Een afschrift bevat alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand. Een uittreksel bevat beperkte informatie uit de akte.

Hoe lang is een akte geldig?

De notaris is een onpartijdige deskundige die de belangen van alle betrokkenen behartigt bij het opstellen van een notariële akte. De akte blijft eeuwig bewaard.

Wat staat er in een basis uittreksel?

Welke gegevens kunnen op een uittreksel Basis Registratie Personen worden vermeld? In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast is het mogelijk om ook andere gegevens te vermelden zoals: burgerlijke staat, datum vestiging in de gemeente, etc.

Wat staat er op de huwelijksakte?

de datum waarop u getrouwd bent. de plaats waar u getrouwd bent. de voor- en achternamen van uw ouders en van de ouders van uw partner. de voor- en achternamen van de getuigen.

Wat kost uittreksel burgerlijke stand?

Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 15,70 (tarief 2023). Een meertalig uittreksel kost € 15,70 (tarief 2023).

Is de burgerlijke stand openbaar?

Akten van de burgerlijke stand worden pas na een bepaalde periode openbaar gemaakt. Overlijdensakten komen na 50 jaar vrij, huwelijksakten na 75 jaar en geboorteakten na 100 jaar. Bovendien stellen sommige archieven hun akten in blokken van vijf of tien jaar beschikbaar te inzage.

Wat is een uittreksel huwelijksakte?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'. Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.

Wat is uittreksel huwelijksakte?

Internationaal uittreksel in meer talen

Een uittreksel van een akte is een samenvatting van de akte. Op het uittreksel staat een uitleg in 10 talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.

Hoe weet ik of ik in gemeenschap van goederen bent getrouwd?

U kunt in het digitale register zoeken op beide achternamen van de partners en de datum van het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Het is mogelijk een uittreksel van de registratie ingeschreven vanaf 1996 in het register te downloaden en op te slaan.

Welke gegevens staan in BRP?

Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres. De Nederlandse overheid heeft deze gegevens nodig om bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs te kunnen maken. Of om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen.

Wat is een standaard uittreksel?

Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een overzicht van uw persoonsgegevens die bij de gemeente bekend zijn. Instanties kunnen u vragen om een uittreksel uit de BRP.

Wat is het verschil tussen GBA en BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een samenvoeging van de Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA) en de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Voor operationele zaken over de BRP gaat u naar de website van de RvIG (link naar andere website).

Waar worden aktes bewaard?

Een notariskantoor bewaart je akte. Je kan een notariskantoor zoeken via onze handige zoekfunctie. Misschien is de notaris die de akte had ondertekend niet meer in functie.

Hoe snel kan een akte verleden worden?

Na het ondertekenen van deze voorlopige overeenkomst heeft de verkoper maximaal 4 maanden tijd om de akte te laten verlijden. Dat betekent het officieel maken van de overeenkomst. De periode van 4 maanden geeft de notaris de tijd om alle nodige documenten en attesten op te vragen en de nodige controles uit te voeren.

Kan een akte verjaren?

Verjaring van een notariële akte

Deze vordering kan echter wel gewoon verjaren; in principe verjaart de vordering 5 jaar na de datum waarop de vordering opeisbaar is geworden. De bevoegdheid tot tenuitvoerlegging van een notariële akte waarin de vordering is vastgelegd verjaart derhalve niet na 20 jaar, maar na 5 jaar.

Hoe lang is een huwelijksakte geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Waarom uittreksel huwelijksakte?

In een uittreksel uit de burgerlijke stand staan gegevens over een gebeurtenis in het verleden. Bijvoorbeeld: geboorte, huwelijk/partnerschap, echtscheiding of overlijden. U kunt deze uittreksels alleen aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Wat betekent trouwakte?

Wat is een huwelijksakte? De huwelijksakte is het bewijs dat je met elkaar (wettelijk) bent getrouwd ten overstaan van een trouwambtenaar. Dit wordt ingeschreven bij de burgerlijke stand. Bij het tekenen van de huwelijksakte op het gemeentehuis krijg je een afschrift van de huwelijksakte mee.

Waar kan ik mijn geboorteakte vinden?

U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.

Wie mag een afschrift burgerlijke stand aanvragen?

De volgende personen kunnen dit aanvragen:
  1. uzelf;
  2. een gemachtigde;
  3. een andere belanghebbende (echtgenoot of erfgenaam).

Vorige artikel
Hoelang naweeen borstvoeding?