Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Welk uittreksel BRP voor huurwoning?

Gevraagd door: Lot de Koning  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.4/5 (26 stemmen)

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Welke BRP voor woningcorporatie?

Een historisch uittreksel Basis Registratie Personen (BRP)

Let op: als je het historisch BRP online opvraagt bij de gemeente, moet je in het aantekenveld aangeven dat het een uittreksel voor een woningcorporatie is. Bij een incomplete BRP kan het zijn dat we de woning niet aan je toewijzen.

Welke BRP heb ik nodig?

Er zijn verschillende uittreksels Basisregistratie Personen (BRP). Welk uittreksel u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Kies bij het aanvragen van een uittreksel waarvoor u het document nodig heeft. Op elk type uittreksel staan verschillende gegevens.

Wat is een uittreksel voor woningbouw?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Welke uittreksels BRP zijn er?

Soorten uittreksels
  • Standaard. Naam, geboortedatum, adres en woonplaats.
  • Woonhistorie. Historische adressen, naam, geboortedatum, adres, woonplaats. ...
  • Burgerservicenummer (BSN) BSN, naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres, woonplaats.
  • Internationaal. ...
  • BRP gezag voor reizen met minderjarigen.

15 gerelateerde vragen gevonden

Wat staat in standaard uittreksel BRP?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.

Waar heb je een BRP uittreksel voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Welke papieren heb je nodig om een huis te huren?

Uw laatste drie loonstrookjes. En die van uw partner of meeverhuizende huisgenoten (niet uw meeverhuizende kinderen), als zij inkomen uit werk hebben.
...
Documenten over uw inkomen
  • Een inkomensverklaring. ...
  • Uw laatste drie loonstrookjes. ...
  • Specificatie van uw uitkering. ...
  • Uw jaaropgave van het afgelopen jaar. ...
  • Bent u student?

Kan verhuurder BRP inzien?

Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).

Wat kost een uittreksel BRP bij mijn online loket?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoe krijg ik een BRP uittreksel?

U vraagt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan bij de gemeente waar u woont. U vraagt uw uittreksel aan via de knop 'Uittreksel aanvragen'. U logt in met uw DigiD en betaalt met iDeal.

Hoe download ik uittreksel BRP?

Dat kan door in te loggen op MijnOverheid.nl. Of vraag bij uw gemeente na hoe uw persoonsgegevens in de BRP staan geregistreerd. U kunt uw persoonsgegevens in de BRP via MijnOverheid.nl bekijken. Of door een afspraak te maken aan de balie van uw gemeente.

Wat is het verschil tussen GBA en BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een centrale database met persoonsgegevens van de inwoners van Nederland. Er staan ook gegevens in van Nederlanders in het buitenland. De BRP is de opvolger van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Hoe moet ik me inschrijven voor een huurwoning?

U moet zich inschrijven bij een woningcorporatie. Of bij een andere organisatie die sociale huurwoningen aanbiedt. Welke organisaties dit zijn, kunt u navragen bij uw gemeente. In sommige gemeenten heeft u een huisvestingsvergunning nodig.

Waarom kan niet iedereen bij een woningcorporatie huren?

Altijd inkomenseisen

Als je een sociale huurwoning van een woningcorporatie wilt gaan huren, mag je inkomen niet te hoog zijn. Bijna overal geldt dat iedereen het aanbod kan bekijken, maar dat je pas op aanbod kunt reageren na inschrijven en uploaden van een recente inkomensverklaring.

Wat controleert de woningbouw?

Bij de toewijzing van een woning controleert de corporatie uw inkomen. Dat is nodig omdat het wettelijk vereist is dat de woning bij uw gezamenlijke inkomen past. Bij de controle moet u bewijsstukken bij de corporatie inleveren dat uw opgegeven inkomen klopt.

Hoe check je een huurder?

Hoe screen je huurders?
  1. Vraag de huurder zich altijd te legitimeren met een officieel legitimatiebewijs (dus niet met een kopie).
  2. Houd in de gaten dat de persoon die gescreend wordt ook de persoon is die het contract komt tekenen en de sleutel in ontvangst neemt.
  3. Accepteer in geen enkel geval contante betalingen.

Wat mag een verhuurder niet doen?

Tijdens de huur mag de verhuurder geen werken laten uitvoeren die het uitzicht en de vorm van de woning veranderen. Zonder uw akkoord mag hij bijvoorbeeld niet de garage afbreken of zonnepanelen plaatsen.

Kan een huisbaas zomaar binnen komen?

Slechts in uitzonderlijke gevallen mag uw verhuurder zonder toestemming het pand betreden. Het moet dan wel echt gaan om een noodsituatie of enorme spoed, zoals een extreme lekkage of een brand.

Welke gegevens aanleveren sociale huurwoning?

Welke gegevens moet ik aanleveren?
  • Paspoort of ID-kaart. ...
  • Inkomensverklaring of definitieve aanslag van de Belastingdienst over het jaar 2021. ...
  • Uw actueel inkomen van de laatste drie maanden. ...
  • Uw historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen van uw gemeente. ...
  • Een verklaring kandidaat deel 1.

Waarom bankafschrift bij huren?

Meest recente bankafschriften

Bankafschriften tonen uw financiële toestand, die de inzichten geven over agentschap of verhuurder of u in staat zult zijn om huur te betalen of niet.

Wat is het maximale inkomen voor een sociale huurwoning?

Vanaf 2022 mogen woningcorporaties elk jaar 7,5% van hun vrijgekomen huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen boven de inkomensgrens; dus bij een inkomen van meer dan € 40.024 voor eenpersoonshuishoudens en meer dan € 44.196 voor huishoudens van 2 of meer personen (prijspeil 2021).

Hoe lang duurt aanvraag uittreksel BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoe lang is een uittreksel geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Kan je BRP downloaden?

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

Volgende artikel
Wat doe je pasgeboren baby aan?