Ontwikkeling stimuleren via spel

Wat zijn de 6 pedagogische Interactievaardigheden?

Gevraagd door: Mirthe Gerrits Msc  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.8/5 (28 stemmen)

In totaal zijn er zes interactievaardigheden benoemd: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.

Wat zijn de 6 Interactievaardigheden?

Zes interactievaardigheden
  • sensitieve responsiviteit.
  • respect voor de autonomie.
  • structureren en grenzen stellen.
  • praten en uitleg geven.
  • ontwikkeling stimuleren.
  • begeleiden van interacties.

Wat is een Interactievaardigheid?

Het recht om zelf te bepalen wat je doet. Respect voor autonomie betekent dat een kind steun krijgt bij activiteiten waarbij hij die nodig heeft en dat hij ongestoord bezig kan zijn wanneer dat mogelijk is.

Wat betekent basale Interactievaardigheden?

Basale interactievaardigheden

Deze vaardigheid betekent dat je gevoelig bent voor wat kinderen bezighoudt. Je merkt signalen en behoeften van kinderen op, begrijpt ze of probeert ze te begrijpen, en je bent ook in staat om daar passend op te reageren. Zo geef je kinderen het gevoel dat ze worden gezien.

Wat is praten en uitleggen Interactievaardigheden?

Bij de vaardigheid praten en uitleggen gaat het over de taal die jij gebruikt bij het begeleiden van kinderen. Het gaat ook over de manier waarop je bij kunt dragen aan de ontwikkeling van de eigen taalvaardigheid van kinderen. Er zijn verschillende uitspraken over taal waaraan je het belang van taal kunt zien.

22 gerelateerde vragen gevonden

Wat is sensitief en responsief?

Sensitief: gevoelig zijn voor signalen van de kinderen, deze herkennen en goed weten te interpreteren (kijken en luisteren) Responsief: adequaat reageren op de signalen: een reactie geven waaruit blijkt dat je de intenties van het kind goed hebt begrepen.

Hoe noem je de Interactievaardigheid respect voor autonomie?

Sensitieve responsiviteit

Je geeft het kind fysieke en emotionele veiligheid als je de signalen die een kind geeft goed begrijpt (sensitief) en er op een positieve manier op reageert (responsief). Het kind voelt zich gezien, gehoord en begrepen in zijn behoeftes.

Wat zijn de pedagogische vaardigheden?

Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.

Wat zijn de pedagogische Basisdoelen?

Dit betekent dat de kinderopvang moet voldoen aan 4 pedagogische doelen:
  • Emotionele veiligheid voor het kind bieden. Medewerkers van de kinderopvang tonen respect voor (de zelfstandigheid van) de kinderen. ...
  • Persoonlijke kwaliteiten bevorderen. ...
  • Sociale kwaliteiten bevorderen. ...
  • Normen en waarden overbrengen.

Wat zijn pedagogische Basisdoelen?

Pedagogische basisdoelen

Namelijk: het bevorderen van het welzijn van kinderen en van hun ontwikkeling tot personen die goed functioneren in de samenleving.

Welke 3 do's en 3 dont's zijn er om een goede interactie te hebben met een kind?

In plaats van toe te kijken, is het voor kinderen juist leuk als je mee speelt!
...
Deze drie punten kan je beter vermijden.
  • Vragen stellen als: wat maak je? Als je tijdens het knutselen de vraag stelt: 'wat maak je? ...
  • Complimenteren door te zeggen dat iets 'mooi' is. ...
  • Het kind vertellen hoe het hoort of wat de bedoeling is.

Wat zijn de 3 educatieve interactievaardigheden van de leidster?

De pedagogische kwaliteit van pedagogisch medewerkers wordt vaak afgemeten aan de kwaliteit van interactievaardigheden. We onderscheiden drie algemene en drie educatieve vaardigheden.
...
  • Praten en uitleggen.
  • Ontwikkelingsstimulering.
  • Begeleiden van interacties tussen kinderen.

Wat is Interactievaardigheid sensitieve responsiviteit?

Dit betekent dat de vraag om emotionele ondersteuning uit het kind komt en dat jij je reactie laat bepalen door wat het kind aangeeft. Als gastouder ben je gevoelig voor signalen van het kind. Je kijkt goed en weet daar ook de juiste interpretatie aan te geven.

Wat zijn de 4 Basisdoelen?

de vier pedagogische basisdoelen
  • emotionele veiligheid. ...
  • mogelijkheid tot ontwikkeling van sociale competenties. ...
  • mogelijkheid tot ontwikkeling van persoonlijke competenties. ...
  • overdracht van normen en waarden.

Wat zijn de pedagogische uitgangspunten?

De vertrouwde gezichten van pedagogisch medewerkers en van de kinderen in de groep zijn een belangrijk houvast. Net als de eigen groepsruimte en een rustige inrichting. Duidelijkheid komt ook terug in het ritme en programma van de ochtend, middag of dag, een aantal algemene huisregels en afspraken.

Wat is respect voor de autonomie?

Het principe van respect voor autonomie betekent dat je als arts respect hebt voor iemands opvattingen, keuzes en leefwijze. Respect voor autonomie is belangrijk, omdat mensen zonder dwang van anderen beslissingen moeten kunnen nemen over welke zorg zij wel en niet willen.

Welke 4 doelen schrijft wet IKK voor?

Die pedagogische doelen zijn: het bieden van emotionele veiligheid; het bevorderen van de persoonlijke competentie; het bevorderen van de sociale competentie; de socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde normen en waarden.

Welke drie soorten pedagogische ondersteuning zijn er?

Binnen de pedagogiek worden de volgende specialisaties onderscheiden:
  • sociale pedagogiek: bestudeert de maatschappelijke voorwaarden van de opvoeding.
  • onderwijspedagogiek (met inbegrip van didactiek, en onderwijskunde)
  • klinische pedagogiek.
  • gezinspedagogiek.

Wat zijn pedagogische principes?

De pedagogische relatie tussen jou en je leerlingen berust op gelijkwaardigheid. Aard en gedrag van een kind worden mede bepaald door zijn algehele lichamelijke en geestelijke gesteldheid. ook de sfeer in de klas verbeteren. Je komt zo tegemoet aan een van de fundamentele menselijke behoeften: de behoefte aan relatie.

Wat is een pedagogische cirkel?

Het beeld dat wij van kinderen hebben is bepalend voor onze manier van kijken, denken en doen. Het is ook de basis voor onze samenwerking met elkaar en met ouders; samen dagen we de kinderen uit in hun ontwikkeling en zorgen wij ervoor dat zij zich prettig voelen .

Wat zijn goede didactische vaardigheden?

Voorbeelden van didactische vaardigheden:
  • Inspireren en enthousiasmeren.
  • Omgaan met vragen en reacties.
  • Omgaan met weerstand.

Wat is het verschil tussen pedagogisch en didactisch?

Didactische vaardigheden van een leraar zijn onder andere het kind motiveren of inspelen op vragen en reacties. Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving.

Wat zijn de 5 ontwikkelingsgebieden?

Er zijn vijf gebieden:
  • De fysieke en motorische ontwikkeling. Dit is de lichamelijke groei en de ontwikkeling van de motoriek. ...
  • De cognitieve ontwikkeling. ...
  • De spraak- en taalontwikkeling. ...
  • De psychosociale ontwikkeling. ...
  • De morele ontwikkeling.

Wat is een voorbeeld van autonomie?

Zelf keuzes maken en keuzes van anderen respecteren. Zelf nadenken over je manier van werken. Vertrouwen geven en ontvangen. Verantwoordelijkheid nemen.

Hoe herken je autonomie?

Autonoom levende mensen herken je zo: Leven in het hier en nu en weten wie ze zelf en anderen werkelijk zijn (bewustzijn). Hebben steeds een keur aan opties hoe ze zich kunnen gedragen, en zijn in staat tot het maken van keuzes (alternatieven of opties).

Vorige artikel
Kun je babyvoeding koud geven?
Volgende artikel
Waar word je haar droog van?