4 tips om goedkoop te verhuizen

Wat mag je niet vergeten bij verhuizen?

Gevraagd door: Jim Koster  |  Laatste update: 8 december 2025
Score: 4.8/5 (23 stemmen)

1. Vink deze checklist af voordat je gaat verhuizen
  • De woning verkopen of de huur opzeggen.
  • Een notaris inschakelen om het oude en nieuwe koop- of huurcontract op te stellen/laten controleren.
  • Gas-, water en lichtaansluiting overzetten (of stopzetten)
  • Tv-, internet- en telefonie-aansluiting overzetten (of stopzetten)

Wat moet je eerst inpakken bij een verhuizing?

Zorg ervoor dat je eerst de spullen inpakt die je het minst nodig hebt en eindig met de spullen voor alledaags gebruik. Het is ook handig om een aparte doos te maken voor de spullen die je nodig hebt op de eerste dag in het nieuwe huis. Denk aan slaapspullen, een schoon setje kleding, een handdoek, eten en dergelijke.

Wat is een praktische checklist voor verhuizen?

We hebben alle praktische zaken die je moet regelen voor je op een rij gezet.
  1. Energiecontract aanvragen nieuwe woning. ...
  2. Geef de meterstanden van het water door. ...
  3. Regel alvast het internet, tv en bellen. ...
  4. Bekijk je verzekeringen. ...
  5. Geef je adreswijziging door aan de gemeente. ...
  6. Recycle je oude elektrische apparaten.

Welke spullen heb je nodig bij een verhuizing?

7 benodigdheden voor tijdens het verhuizen
  • Verhuisdozen.
  • Kledingdozen.
  • Noppenfolie.
  • Verhuisdeken.
  • Tape met dispenser.
  • Inpakpapier.
  • Etiketten met marker.

Wat moet je overzetten bij een verhuizing?

  1. Doorgeven adreswijziging. Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. ...
  2. Gas, water en licht. ...
  3. Gemeentebelastingen. ...
  4. Verzekeringen. ...
  5. Internet en tv. ...
  6. Zorgverzekering en zorgverleners.

20 gerelateerde vragen gevonden

Wat mag je niet vergeten bij een verhuizing?

Vergeet niet ook deze belangrijke instanties te verwittigen bij een verhuis:
  • uw werkgever.
  • uw bank en uw verzekeringsmaatschappij.
  • uw huisarts.
  • het centrale dierenbestand (als uw hond(opent in nieuw venster) of kat een chip heeft)
  • uw kranten- of tijdschriftenabonnement.
  • verenigingen waarvan u lid bent.

Wat moet ik regelen voor de sleuteloverdracht?

Checklist: zo heb jij alles goed geregeld rondom de sleuteloverdracht.
  1. Adreswijziging doorgeven aan alle belangrijke instanties. ...
  2. Energiecontract meenemen of overstappen. ...
  3. Meterstanden doorgeven. ...
  4. Internet-, TV en telefoonabonnement meenemen of aanvragen. ...
  5. Opstal- en inboedelverzekering controleren.

Hoe lang van tevoren moet ik mijn spullen inpakken voor mijn verhuizing?

Voor de verhuisdag

Wij raden aan ongeveer drie maanden van tevoren te beginnen met zaken als uw adres wijzigen en de eerste spullen inpakken. In ons blog 'hoe lang van tevoren moet u uw verhuizing regelen? ' vindt u alle informatie die u nodig heeft om uw planning de baas te zijn.

Wat is een checklist voor het doorgeven van adreswijzigingen?

Geef je adreswijziging door aan:
  • de gemeente.
  • je telefoon-, televisie- en internetprovider.
  • je bank.
  • de Belastingdienst.
  • je verzekeringen (zorg, reis, uitvaart, auto, rechtsbijstand, enzovoort)
  • je vrienden en familie.
  • je werk en collega's.
  • de school of het kinderdagverblijf van je kinderen.

Hoe lang duurt het voordat de gemeente een verhuizing doorgeeft aan de belastingdienst?

En gaat u verhuizen? Dan hoeft u uw nieuwe adres alleen aan de gemeente door te geven. De gemeente geeft het binnen 5 werkdagen na de verhuizing aan ons door.

Hoe te beginnen met verhuizen?

Tips voorafgaand aan de verhuizing
  1. Tip 1: Maak een planning. ...
  2. Tip 2: Gebruik een checklist. ...
  3. Tip 3: Begin op tijd met inpakken. ...
  4. Tip 4: Schrijf op de dozen wat er in zit. ...
  5. Tip 5: Sluit contracten op tijd over. ...
  6. Tip 6: Geef uw adreswijziging door. ...
  7. Tip 7: Denk ook aan andere zorgvoorzieningen.

Waar moet je rekening mee houden als je gaat verhuizen?

1. Vink deze checklist af voordat je gaat verhuizen
  • De woning verkopen of de huur opzeggen.
  • Een notaris inschakelen om het oude en nieuwe koop- of huurcontract op te stellen/laten controleren.
  • Gas-, water en lichtaansluiting overzetten (of stopzetten)
  • Tv-, internet- en telefonie-aansluiting overzetten (of stopzetten)

Welke instanties verhuizing doorgeven?

De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.

Waarin kleding verhuizen?

Gebruik doorzichtige plastic bakken. Een andere mogelijkheid om je kleding zonder… kleerscheuren naar je nieuwe stulpje te verhuizen is door ze in doorzichtige plastic bakken op te bergen. Zo zijn ze beschermd tegen stof en schade.

Hoe kan ik bestek het beste verhuizen?

Past de bestekbak niet in een doos, rol het bestek dan op in inpakpapier. Pas op met grote scherpe messen. Leg deze goed neer zodat het met uitpakken niet mis kan gaan. Wikkel glaswerk, kopjes en borden apart in papier en plaats deze staand in de verhuisdozen.

Welke volgorde verhuizen?

Vanaf een maand voor het verhuizen
  • Spullen weggeven, verkopen of weggooien die niet mee gaan naar het nieuwe huis.
  • Eventueel een opslagruimte huren.
  • Inpakmateriaal en gereedschap kopen of huren voor de verhuizing.
  • Eventueel een nieuw contract afsluiten voor energie en/of telefoon, tv en internet.

Wat moet je aanpassen als je gaat verhuizen?

Deze instanties moet u zelf even op de hoogte stellen van uw nieuwe adres:
  • Telefonie- en internetprovider; zoals Ziggo, UPC of KPN.
  • Gemeente (nieuw)
  • Vrienden, familie, kennissen en buren.
  • Werk (afdeling Personeelszaken/HR)
  • Collega's.
  • Zakelijke relaties.
  • School, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf.
  • Huisarts.

Welke instanties verwittigen bij adreswijziging?

Een aantal instanties zult u zelf nog moeten verwittigen:
  • VDAB en ACTIRIS (als u werkzoekende bent)
  • Uw werkgever.
  • Uitbetalingskas voor werkloosheidsuitkeringen.
  • Nutsbedrijven (elektriciteits-, gas- en waterleverancier)
  • Kabelmaatschappij, telefoonmaatschappij en/of internetprovider.
  • Bank en verzekeringsmaatschappij(en)

Hoeveel tijd heb je nodig voor een verhuizing?

Geef uiterlijk 5 dagen na de daadwerkelijke verhuizing uw nieuwe adres door aan de gemeente. Verhuist u naar een nieuwe gemeente? Meld u binnen 5 dagen na de verhuizing aan als nieuwe bewoner.

Waar beginnen met inpakken?

Je kunt in principe al vroeg beginnen met inpakken en zolang je je dozen goed labelt is dit een goed plan. Begin bijvoorbeeld met de zolder, waar je spullen in de opslag hebt die je in het dagelijks leven niet gebruikt. Ook de schuur kun je al flink leeghalen en eventueel ook de kelder of garage.

Wat kost verhuizen inclusief inpakken?

Naar een appartement of flat: circa € 1400,- tot € 1.800,-. Meerkosten voor het inpakken: circa € 350,-. Naar een gezinswoning of twee-onder-een-kapwoning: circa € 1.700,- tot € 2200,-. Meerkosten voor het inpakken: circa € 500,-.

Hoeveel dagen bij verhuizen?

Normaal gesproken heb je standaard 2 verlofdagen voor de verhuizing. Het zijn verhuisdagen, die zijn opgenomen in de CAO. Houd er rekening mee dat niet iedere CAO hier op dezelfde manier mee omgaat. Er kan sprake zijn van een groter aantal verhuisdagen, maar dit aantal kan ook lager liggen.

Wat geef je bij sleuteloverdracht?

Bij de sleuteloverdracht geef je niet alleen de sleutels af, maar ook andere belangrijke items. Denk aan handleidingen van apparaten, afstandsbedieningen en toegangspassen, bijvoorbeeld voor parkeergarages.

Kan ik de datum van de sleuteloverdracht verplaatsen?

Aanvaardingsdatum wijzigen

Je kunt van de aanvaardingsdatum afwijken, als beide partijen hiermee akkoord gaan. Dat wordt dan opgenomen in de koopovereenkomst. Als één van de partijen toch niet mee wil werken aan een andere datum, dan geldt de datum die in eerste instantie is genoemd in de koopovereenkomst.

Wie is er bij de eindinspectie?

Wat is de eindinspectie van een koopwoning? Tijdens de eindinspectie wordt de woning gezamenlijk door de verkoper(s), koper(s) en de eventuele aankoopmakelaar, gecontroleerd. Dit is hét moment om te checken of de woning nog in dezelfde staat is, als toen je deze kocht en of alles wat op papier is afgesproken, klopt.

Volgende artikel
Hoe lang duurt een kussen?