How to find out how much your birth certificate is worth

Wat kost internationale geboorteakte?

Gevraagd door: bc. Isabelle van den Brink  |  Laatste update: 25 november 2023
Score: 4.8/5 (69 stemmen)

Kosten. Een internationaal uittreksel kost € 15,70 (tarief 2023).

Hoe kom ik aan een internationaal geboorteakte?

Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.

Hoe duur is een geboorteakte?

Een uittreksel van een geboorteakte kost € 15,70.

Wat is een internationale geboorteakte?

Een afschrift is namelijk een kopie van de Nederlandse akte. Een internationaal uittreksel uit het geboorteregister is er in meerdere talen, namelijk Nederlands, Engels, Frans, Duits, Portugees, Grieks, Turks, Servo-Kroatisch, Italiaans en Spaans. U hoeft niet te kiezen welke taal u wilt.

Kan ik mijn geboorteakte online aanvragen?

Hoe kan ik een akte aanvragen? Hebt u DigiD, dan kunt u de aanvraag online doen. Hebt u geen DigiD, doe de aanvraag dan per post. Houd er rekening mee dat u de akte en rekening per post misschien niet binnen de standaardtermijn van 4 weken ontvangt.

41 gerelateerde vragen gevonden

Hoe lang is een internationale geboorteakte geldig?

Geldigheid. Op het afschrift of internationaal uittreksel staat de datum waarop de akte is gemaakt én de datum waarop het afschrift of internationaal uittreksel is afgegeven. Een afschrift of internationaal uittreksel heeft geen houdbaarheidsdatum.

Wat is een internationaal uittreksel?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Waar kan ik mijn geboorteakte legaliseren?

Dit doet u door een apostille aan te vragen bij de rechtbank of het document via het Consulair Dienstencentrum (CDC) te legaliseren. De apostille is een stempel (of sticker) van de rechtbank op een officieel document, die aantoont dat de handtekening op het document echt is.

Is een geboorteakte verplicht?

Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.

Hoe kan ik mijn geboorteakte aanvragen?

Heel af en toe hebt u ze nodig: een afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand. In veel gemeenten kan u die al online aanvragen, via het digitaal loket. Maar dan nog moet u in sommige gemeenten nog fysiek naar het gemeentehuis om de akte te gaan afhalen.

Waarom uittreksel geboorteakte?

Soms heeft u een afschrift uit de burgerlijke stand nodig. Dit is een schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis, zoals een geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap of overlijden. De gemeente bewaart akten van deze gebeurtenissen.

Waarom geboorteakte?

Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.

Waarom is een geboorteakte belangrijk?

Waarom het belangrijk is dat kinderen worden geregistreerd

Een geboorteakte is een bewijs van je wettelijke identiteit. Daarmee kan je je nationaliteit en leeftijd aantonen.

Hoeveel kost internationaal uittreksel?

Kosten. Een internationaal uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Wat is een integrale kopie van de geboorteakte?

Een geboorteakte is het letterlijk afschrift van de geboorte. Een integrale kopie wordt afgeleverd in het Nederlands. Een internationale geboorteakte is een meertalig uittreksel uit de geboorteakte, conform het internationale formulier A.

Wat is een meertalig uittreksel?

Van bijvoorbeeld de geboorteakte, huwelijksakte en overlijdensakte kunt u een meertalig (internationaal) uittreksel aanvragen. Op het uittreksel staat een uitleg in de volgende talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.

Kan ik reizen met een geboorteakte?

Minister Spies van Binnenlandse Zaken raadt ouders aan om naast een paspoort of identiteitskaart ook bijvoorbeeld een geboorteakte mee te nemen als ze met hun kind op reis gaan. Dat kan vooral ouders die alleen met hun kind reizen veel tijd besparen.

Kun je trouwen zonder geboorte akte?

Geboorteakte overleggen

Dan kan de ambtenaar van de burgerlijke stand u verzoeken om uw geboorteakte te overleggen. Kunt u geen geboorteakte overleggen? Dan kunt u een beëdigde verklaring over uw geboortegegevens afleggen.

Welke documenten moet je meenemen naar de geboorteaangifte?

Meenemen
  • geboortebericht van de arts of verloskundige.
  • akte van erkenning.
  • akte van naamkeuze (als bij erkenning voor de geboorte is vastgesteld welke achternaam het kind krijgt)
  • trouwboekje (als je getrouwd bent, wordt jullie kind bijgeschreven in het trouwboekje. Dit is niet verplicht).

Hoeveel kost een legalisatie?

Wat kost legaliseren door het CDC? Legaliseren van documenten kost €10 per document. U kunt meteen aan de balie betalen. U kunt alleen pinnen.

Wat is het verschil tussen legalisatie en apostille?

Voor landen die meedoen aan het Apostilleverdrag kunt u het document echt laten verklaren met een apostille. Dit is een stempel of sticker op het document. U haalt de apostille bij een rechtbank in Nederland. Na legalisatie kunt u het document gebruiken buiten Nederland.

Hoe lang is legalisatie geldig?

Geldigheidsduur. Als u legalisatie van een handtekening aanvraagt omdat u garant staat voor iemand die vanuit een visumplichtig land op bezoek wil komen in Nederland (garantstelling): de legalisatie is 3 maanden geldig.

Hoelang duurt een uittreksel aanvragen?

Hoe lang duurt het? Als u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur doet, dan versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen. De post doet er ongeveer 48 uur over, maar soms langer. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post.

Hoe lang blijft een uittreksel geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Waar heb je een BRP voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.