How to find out how much your birth certificate is worth

Wat kost een internationaal geboorteakte?

Gevraagd door: Myrthe van Leeuwen  |  Laatste update: 3 december 2023
Score: 4.4/5 (3 stemmen)

Kosten. Een internationaal uittreksel kost € 15,70 (tarief 2023).

Hoe kom ik aan een internationale geboorteakte?

Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.

Wat is een internationale geboorteakte?

Een afschrift is namelijk een kopie van de Nederlandse akte. Een internationaal uittreksel uit het geboorteregister is er in meerdere talen, namelijk Nederlands, Engels, Frans, Duits, Portugees, Grieks, Turks, Servo-Kroatisch, Italiaans en Spaans. U hoeft niet te kiezen welke taal u wilt.

Kan ik mijn geboorteakte online aanvragen?

Hoe kan ik een akte aanvragen? Hebt u DigiD, dan kunt u de aanvraag online doen. Hebt u geen DigiD, doe de aanvraag dan per post. Houd er rekening mee dat u de akte en rekening per post misschien niet binnen de standaardtermijn van 4 weken ontvangt.

Hoe lang duurt een geboorteakte?

Hoe lang duurt het? De akte wordt binnen 3 weken opgestuurd naar uw adres in het buitenland. Hoe lang de post erover doet, verschilt per land.

18 gerelateerde vragen gevonden

Is een geboorteakte verplicht?

Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.

Waar geboorteakte halen?

U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.

Wat is een internationaal uittreksel?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Waarom uittreksel geboorteakte?

Soms heeft u een afschrift uit de burgerlijke stand nodig. Dit is een schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis, zoals een geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap of overlijden. De gemeente bewaart akten van deze gebeurtenissen.

Wat heb je nodig voor een geboorteakte?

Geboorteakte bij geboorteaangifte

Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Daarin staan: de gegevens van het kind (namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte); de gegevens van de ouder(s).

Wat is een meertalig uittreksel?

Van bijvoorbeeld de geboorteakte, huwelijksakte en overlijdensakte kunt u een meertalig (internationaal) uittreksel aanvragen. Op het uittreksel staat een uitleg in de volgende talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.

Wat is een integrale kopie van de geboorteakte?

Een geboorteakte is het letterlijk afschrift van de geboorte. Een integrale kopie wordt afgeleverd in het Nederlands. Een internationale geboorteakte is een meertalig uittreksel uit de geboorteakte, conform het internationale formulier A.

Wie mag een geboorteakte aanvragen?

Wilt u van iemand anders een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen? Dat kan alleen als u: het kind of kleinkind bent of de ouder of grootouder bent (dus geen broer of zus) een erfgenaam bent.

Wat te doen als je geen geboorteakte hebt?

Kun je geen geboorteakte tonen, dan kan een akte van bekendheid de geboorteakte vervangen. De rechtbank van je geboorteplaats of woonplaats stelt de akte van bekendheid op. Je moet daarvoor bij de rechtbank een verzoek indienen. Je hebt 4 meerderjarige getuigen nodig die verklaren waar en wanneer je geboren bent.

Hoelang duurt een uittreksel aanvragen?

Hoe lang duurt het? Als u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur doet, dan versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen. De post doet er ongeveer 48 uur over, maar soms langer. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post.

Hoe lang duurt aanvraag uittreksel?

Je kunt een uittreksel online aanvragen bij de gemeente. Daarvoor heb je DigiD nodig. Als je de aanvraag online doet, wordt het uittreksel binnen 5 werkdagen thuisgestuurd.

Welke soorten uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Welk uittreksel heb ik nodig?

Soms heeft u een uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) nodig. U heeft dit uittreksel bijvoorbeeld nodig als u examen doet of zich wilt inschrijven voor een woning, school of opleiding. In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum.

Hoe heette BRP vroeger?

Het uittreksel basisregistratie personen (BRP) heette vroeger uittreksel gemeentelijke basisadministratie (GBA). U kunt een uittreksel BRP nodig hebben als u zich wilt inschrijven voor een woning of als u uw auto wilt overschrijven.

Waar heb je een BRP voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'. Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.

Kan ik reizen met een geboorteakte?

Minister Spies van Binnenlandse Zaken raadt ouders aan om naast een paspoort of identiteitskaart ook bijvoorbeeld een geboorteakte mee te nemen als ze met hun kind op reis gaan. Dat kan vooral ouders die alleen met hun kind reizen veel tijd besparen.

Kun je trouwen zonder geboorte akte?

Geboorteakte overleggen

Dan kan de ambtenaar van de burgerlijke stand u verzoeken om uw geboorteakte te overleggen. Kunt u geen geboorteakte overleggen? Dan kunt u een beëdigde verklaring over uw geboortegegevens afleggen.

Kan je je geboorteakte veranderen?

Een wijziging in de geboorteakte of het aanvragen van een vervangende geboorteakte kan in sommige gevallen plaatsvinden door het indienen van een verzoek bij de rechtbank met hulp van een advocaat. Het is bij het indienen van een dergelijk verzoek van groot belang om vast te stellen welke gegevens wel juist zijn.

Vorige artikel
Is Spa blauw goed voor baby?