Spelenderwijs leren met Jumbo

Wat is spelenderwijs leren?

Gevraagd door: Yfke van den Bosch B  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.6/5 (57 stemmen)

Spelend leren verwijst naar de educatieve context, waarbij spel wordt ingezet als middel om de ontwikkeling en het leren (in brede zin) te bevorderen en te ondersteunen.

Wat is spelend onderwijs?

Wanneer we het over spelend leren hebben, betekent dit dat een kind vanuit zijn spel ervaringen en ontdekkingen op doet, waarvan hij iets leert. De leerontwikkeling komt vanuit het kind.

Wat leren kinderen door te spelen?

Ze leren gevoelens uiten en herkennen (sociaal-emotionele ontwikkeling), ze leren vormen en kleuren herkennen en ervaren, maar ook tellen, meten, verwoorden van dingen (cognitieve ontwikkeling), klimmen, springen, vallen en weer opstaan (de motorische ontwikkeling). Het spel stimuleert al deze ontwikkelingsgebieden.

Wat zijn de kenmerken van spelen?

De kenmerken van spelen
  • Het belangrijkste is uiteraard: spelen doet het kind voor zijn plezier. Ook al lijkt spelen zonder doel te zijn en slechts voor het plezier, het is niet overbodig. ...
  • Ontwikkeling van spel. ...
  • Alleen spelen. ...
  • Parallel spelen. ...
  • Samenspelen. ...
  • Samenwerken. ...
  • Bewegingsspel. ...
  • Constructiespel.

Wat is een spelenderwijs?

Iemand iets leren door middel van een spelletje.

15 gerelateerde vragen gevonden

Welke les hoort bij spelenderwijs?

Welke les hoort bij spelenderwijs? Spelenderwijs leren is een door de leerkracht vooraf bepaalde leerdoel inoefenen door middel van spelletjes en werkbladen nadat er instructie is gegeven. Het spelenderwijs leren is dus iets anders dan 'gewoon spelen'. Het is deels afhankelijk van de leerkracht en altijd doelgericht.

Wat is Spelend leren in groep 3?

Leerlingen mogen dan allerlei activiteiten doen, van rekenen tot bouwen, en van lezen in een leesboek tot spelen in de themahoek. Leerlingen ontwikkelen zich op die manier ook in speelhoeken en gaan om met allerlei materialen. De takentijd is vergelijkbaar met de speel-werkles in groep 1-2.

Wat is een manipulerend spel?

Manipulerend spel Deze spelvorm zie je als jonge kinderen voorwerpen steeds opnieuw laten bewegen of een beweging steeds herhalen met het eigen lichaam (bijv. voet steeds willen pakken).

Hoe verloopt spelontwikkeling?

Spelontwikkeling
  1. Manipulerend spel. (ongeveer de leeftijd van begin groep 1). ...
  2. Eenvoudige rolgebonden handelingen.
  3. Eenvoudig rollenspel en daarna uitgebreid rollenspel (ongeveer de leeftijd van eind groep 1, begin groep 2). Het kind gaat voorwerpen betekenissen geven. ...
  4. Realistisch en thematisch rollenspel.

Waarom is spelenderwijs leren belangrijk?

Spel helpt jonge kinderen hun kennis over de wereld en hun handelingsmogelijkheden uit te breiden. Door spel zijn jonge kinderen intens betrokken op hun activiteiten en presteren ze vaak op de toppen van hun kunnen.

Wat zijn Ontwikkelings aspecten?

biologische aspecten: zoals aanleg, erfelijk- heid, aangeboren talenten, ziekten, voeding en algehele conditie. psychische aspecten: zoals persoonlijkheid, gedachten, overtuigingen en gevoelens. sociale aspecten: zoals vaardigheden, samen- werken, inlevingsvermogen, functioneren.

Hoe leer je je kind samen spelen?

Een aantal tips om samen spelen te stimuleren:
  1. Speel zelf met je peuter en geef het goede voorbeeld. ...
  2. Laat poppen en beren 'meespelen'. ...
  3. Organiseer speelafspraakjes. ...
  4. Creëer situaties voor samenspel. ...
  5. Geef complimenten. ...
  6. Forceer niets. ...
  7. Leer je peuter dat 'nee' bij het leven hoort. ...
  8. Leer je kleine op zijn beurt wachten.

Waarom zijn activiteiten goed voor kinderen?

Beweging zorgt voor een betere ontwikkeling van coördinatie en motoriek bij kinderen. Zo wordt een kind bijvoorbeeld handiger en leniger. Verbetert fitheid. Van veel bewegen wordt een kind fitter: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, techniek & coördinatie verbeteren.

Wat is een OGO school?

Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie. De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Vygotsky. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek.

Hoe belangrijk is spelen?

De functie van spelen. Spelen helpt in de ontwikkeling van lichaamshouding, motoriek, zintuigen, taal, denken en sociale omgang. Kinderen gebruiken spel om belevenissen te herhalen. Dan kan het zich de gebeurtenis eigen maken.

Waarom ervaringsgericht onderwijs?

Binnen het ervaringsgericht onderwijs (EGO) staat betrokkenheid van het kind centraal. Als een kind geïnteresseerd bezig is met een activiteit, dan is het geconcentreerd en gemotiveerd. Dit leidt vervolgens tot een 'fundamenteel leren': een grondig begrip van nieuwe kennis en vaardigheden.

Hoe kan je een spel verrijken?

Verrijken betekent dat je het spel verdiept of iets nieuws toevoegt om de betrokkenheid te verhogen. Je maakt het spel rijker en uitdagen- der voor de kinderen.

Welke ontwikkelingen zijn er?

Er zijn vier gebieden:
  • Cognitieve ontwikkeling. De cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken en de waarneming. ...
  • Creatieve ontwikkeling. Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. ...
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling. ...
  • Motorische ontwikkeling.

Waarom is de baby tot 18 maanden laten spelen heel belangrijk?

Tijdens het spelen ontwikkelt je baby niet alleen zijn motoriek, maar ook zijn hersens. Met bepaalde spelletjes kun je zijn nieuwsgierigheid extra stimuleren, zodat hij blijft ontdekken. Behalve leuk, is spelen dus ook heel leerzaam voor je kind. Alles over de spelontwikkeling van je baby.

Wat is een imitatie spel?

Het fantasiespel wordt ook wel imitatiespel genoemd. Nu gaat het kind verschillende rollen uitbeelden en bootst allerlei gebeurtenissen na die het zelf heeft gezien of meegemaakt. Vadertje en moedertje spelen en met de pop en het poppenhuis zijn bekende vormen van deze spelsoort.

Wat is een associatief spel?

Ad C: Associatief Spel: Bij deze spelvorm gaan twee of meer kinderen de interactie aan doordat ze speelgoed of materiaal uitwisselen of lenen, terwijl de kinderen niet hetzelfde doen (Feldman, 2012).

Wat is een receptief spel?

Bij receptief spel neemt een kind informatie vanuit de buitenwereld op en verwerkt dat in zijn spel. Kinderen leren hierbij informatie verwerken.

Welke hoeken in groep 3?

Hoekenwerk moet in groep 3 in het verlengde liggen van het hoekenwerk in groep 1 en 2, zodat er een doorgaande lijn aanwezig is. Deze kinderen hebben nog veel behoefte aan spelen en spelend leren en hebben een grote drang naar exploratie.

Waarom spelen in groep 3?

Van Steensel merkt dat kinderen van groep 3 heel leergierig en enthousiast zijn. 'Ze willen echt vooruit. Leren lezen, bijvoorbeeld. ' Als de leerlingen er al een intensieve morgen op hebben zitten met een Bijbelverhaal, taal, schrijven en rekenen, mogen ze 's middags lekker ontspannen en spelen in de hoeken.

Waarom zijn speeltuinen belangrijk?

Als je kind buiten speelt, maakt hij door het zonlicht meer vitamine D aan. Kinderen tot vier jaar hebben extra vitamine D nodig voor hun weerstand, sterke botten en een goed gebit. Ook blijkt uit onderzoek dat kinderen minder last van verkoudheid hebben als ze buitenspelen. Ook buitenslapen is goed voor de gezondheid.

Volgende artikel
Hoe lang dutje baby 3 maanden?