Windesheim kennisclip - De theorie van Piaget

Wat is de theorie van Piaget?

Gevraagd door: ds. Saar Reijers  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.3/5 (4 stemmen)

Jean Piaget is een belangrijke ontwikkelingspsycholoog die leefde van 1896 tot 1980. Eén van zijn bijdragen aan de psychologie is onder andere dat het potentieel om te leren en om bepaalde evenementen bewust te ervaren zich ontwikkelt met de leeftijd. Deze theorie wordt de cognitieve ontwikkelingstheorie genoemd.

Wat stelt de theorie van Piaget voor?

Deze theorie richt zich op mentale processen, zoals gedachten en interpretaties op basis van ervaringen in het leven. Er is een onderling verband tussen gedachten, emoties en gedragingen waardoor mensen leren en kennis vergaren.

Wat is de visie van Jean Piaget?

De cognitieve ontwikkeling van kinderen verloopt in fases. Pas als ze daar psychologisch aan toe zijn gaan kinderen over naar een volgende fase waarin ze nieuwe dingen leren. Dat is kort gezegd de pedagogische visie van de Zwitserse psycholoog Jean Piaget.

Wat zijn de vier stadia van de theorie van Jean Piaget?

Piaget stelde vier ontwikkelingsstadia voor in de kindertijd: 1- Sensorimotorische periode (0-2 jaar), 2- Preoperationele periode (2-7 jaar). 3- Concrete operationele periode (7-11), 4- formele operationele periode (11 en ouder, tot ongeveer 19 jaar).

Wat is de Ontwikkelingstheorie?

De ontwikkelingspsychologie (vroeger ook wel kinder- en jeugdpsychologie, tegenwoordig door sommigen, levenslooppsychologie genoemd) bestudeert de psychologische veranderingen bij toenemende leeftijd, dus vanaf de geboorte via de babyjaren, peuterjaren, kleuterjaren, schoolperiode, adolescentie, volwassenheid tot in de ...

31 gerelateerde vragen gevonden

Wat is de theorie van vygotsky?

De kern van Vygotsky's theorie is de integratie van interne en externe aspecten van het leren (ook wel internalisatie genoemd) en de nadruk die de sociale leeromgeving speelt bij dit proces. Volgens Vygotsky komt het denken van het kind tot stand door handelingen en taal van anderen bij te wonen en eraan mee te doen.

Welke 3 vormen van ontwikkeling zijn er?

Ontwikkelgebieden
  • Cognitieve ontwikkeling. De cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken en de waarneming. ...
  • Creatieve ontwikkeling. Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. ...
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling. ...
  • Motorische ontwikkeling.

Wat is cognitieve ontwikkeling Piaget?

Piaget verdeelde de cognitieve ontwikkeling van het kind in eerste instantie in drie fasen met een reeks sub-fasen, later werden dit er vier. Deze vier fasen zijn: (a) sensomotorische fase, (b) preoperationele fase, (c) concreet operationele fase en (d) formeel operationele fase.

Wat zijn de 5 ontwikkelingsgebieden?

Er zijn vijf gebieden:
  • De fysieke en motorische ontwikkeling. Dit is de lichamelijke groei en de ontwikkeling van de motoriek. ...
  • De cognitieve ontwikkeling. ...
  • De spraak- en taalontwikkeling. ...
  • De psychosociale ontwikkeling. ...
  • De morele ontwikkeling.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de pre operationele fase van Piaget?

In de pre-operationele fase (2 tot 6-7 jaar) leeft het kind in een fantasiewereld. Divergent denken is dominant in deze fase. Het kind fantaseert, denkt magisch en leert voornamelijk door te spelen.

Wat is de theorie van Erikson?

De theorie van Erikson (1950) wordt veel gebruikt om de sociale en emotionele ontwikkeling van een persoon te begrijpen. Deze theorie, die geïnspireerd werd door Freuds' ideeën, deelt het leven op in 8 stadia. In elk stadium moet een psychosociaal conflict opgelost worden.

Welke kritiek kwam er op de theorie van Piaget?

Kritiek: genetische epistemologie beperkt

Een ander theoretisch kritiekpunt is dat de genetische epistemologie beperkt zou zijn tot het intersubjectieve denken en geen inzicht biedt in zaken als sociaal gedrag, de persoonlijkheid en taalverwerving.

Hoe ziet Piaget de morele ontwikkeling?

Piaget baseerde zijn theorie over de morele ontwikkeling op observaties van kinderen tijdens hun spel. Daarbij analyseerde hij de manier waarop ze met elkaar over de regels van hun spel redeneerden. Hij meende dat kinderen van elkaar, en niet van hun ouders of andere opvoeders, morele regels leren kennen en gebruiken.

Hoe ontstaat leren cognitivisme?

Het cognitivisme gaat uit van het idee dat een leerling gevuld dient te worden met kennis en kijkt kritisch naar hoe deze kennis effectief en efficient door de leerling eigen kan gemaakt worden. Het cognitivisme gaat dus niet uit van het principe: de leraar vertelt, de leerling vangt de informatie op.

Wat is cognitivisme?

Het cognitivisme is een leertheorie en beschrijft hoe mensen kennis verwerven, ordenen en gebruiken in hun gedrag. Er wordt bij het cognitivisme vooral gekeken naar het waarnemen en verwerken van informatie. Ook geeft het cognitivisme inzicht in de verwerkingsprocessen die in de hersenen van mensen plaatsvinden.

Wat zijn inzicht vragen theorie?

De inzichtvragen zijn heel divers. Ze gaan over het gebruik van de weg, voorrang en voor laten gaan, bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres. Ook komen veilig rijden met een voertuig, reageren in noodsituaties, verkeerstekens en aanwijzingen aan bod.

Welke 7 ontwikkelingsaspecten zijn er?

In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Wat zijn de 6 ontwikkelingsgebieden?

Wat zijn de ontwikkelingsgebieden van een kind?
  1. Motorische ontwikkeling. Dit noemen we ook wel de lichamelijke ontwikkeling van het kind. ...
  2. Sociaal-emotionele ontwikkeling. ...
  3. Zintuiglijke ontwikkeling. ...
  4. Cognitieve ontwikkeling. ...
  5. Creatieve ontwikkeling.

Wat valt er onder de cognitieve ontwikkeling?

Met verstandelijke of cognitieve ontwikkeling bedoelen we de ontwikkeling van het denken. Ons denken staat nooit stil en ook het denken van een kind ontwikkelt zich voortdurend. Het leert verbanden leggen , begrijpen en redeneren.

Wat is accommodatie Piaget?

Accommodatie is het zich aanpassen aan de ervaren mogelijkheden van de omgeving. Piaget stelt dat in de ontwikkeling de interactie tussen individu en omgeving steeds flexibeler verloopt. Evenwicht wordt steeds makkelijker gevonden. Hij noemde dit het 'equilibaratieproces'.

Waar werkte Jean Piaget?

In 1921 kreeg hij een leidende functie in het Institut Jean-Jacques Rousseau, dat verbonden is aan de Universiteit van Genève. In 1929 werd hij hoogleraar aan die universiteit. In 1955 stichtte Piaget het Centre International d'Épistémologie Génétique.

Wat betekent Metacognitief?

Zelfregulerend leren kan in drie hoofdcategorieën worden onderverdeeld: cognitie (het mentale proces van weten, begrijpen en leren); metacognitie (vaak omschreven als 'leren leren'); motivatie (de bereidheid om onze (meta)cognitieve vaardigheden in te zetten).

Wat is het belangrijkste voor een kind?

Voor elk kind is het belangrijk dat het opgroeit in een omgeving waar het wordt verzorgd en beschermd. Het respecteren van de zelfstandigheid van je kind, het bieden van structuur en het stellen van grenzen horen ook bij het opvoeden.

Wat is de betekenis van cognitief?

Met de term cognitieve functies worden functies bedoeld die te maken hebben met het verwerken van informatie. Functies zoals waarneming, aandacht, concentratie, geheugen, oriëntatie, taalgebruik en vaardigheden.

Welke leeftijd kind rustiger?

Vanaf zijn 7e verjaardag wordt je kind voorzichtiger en rustiger. Hij krijgt meer controle over zijn lichaam en denkt meer na voordat hij iets doet. En hij leert ook om meer geduld te hebben.

Volgende artikel
Wat voor vaardigheden zijn er?