Waarom is de Kindertelefoon er?
Gevraagd door: prof. Imke van der Heijden BA | Laatste update: 18 juni 2022Score: 4.6/5 (65 stemmen)
De kindertelefoon is speciaal gemaakt voor kinderen die ergens bang voor zijn. Of in grote problemen zitten. Meestal zijn er kinderen die hele goede ouders hebben en er met ze over kunnen praten. Maar er zijn ook kinderen die hele slechte ouders hebben.
Wat is het doel van de Kindertelefoon?
Bij de Kindertelefoon werken 800 vrijwilligers die echt overal met je over willen en kunnen praten. Over kleine problemen, maar ook over grote, vervelende dingen. Ze vertellen dat aan niemand door. Je kunt gratis bellen naar: 0800- 0432, maar chatten kan ook via www.kindertelefoon.nl.
Waarom is de Kindertelefoon ontstaan?
Een zolderkamer
Een aantal vrijwilligers besloot dat een dergelijke lijn ook in Nederland moest bestaan, het idee van de Kindertelefoon was geboren. Op een zolderkamer op driehoog begon de Kindertelefoon met twee telefoons en twee bureaus. De lijn was toen ook maar twee uur per dag bereikbaar.
Wat gebeurt er als je de Kindertelefoon belt?
Bellen: De Kindertelefoon is bereikbaar op het telefoonnummer 0800-0432. Als je belt, hoor je de stem van een vrijwilliger. Dat maakt het gesprek persoonlijker, maar het kan ook zijn dat je dat misschien spannend vindt. Chatten: Misschien typ je liever óf vind je het fijn als niemand je kan horen thuis.
Waar is de Kindertelefoon?
Bellen kan via 0800-0432 en chatten op www.kindertelefoon.nl. Ook vind je daar het forum waar je met leeftijdsgenoten kunt praten als je tussen de 12 en 18 jaar bent.
Is de Luisterlijn gratis?
De Luisterlijn: bij zorgen, verdriet of een luisterend oor
Bel 0900-0767 (normaal tarief) voor een vertrouwelijk gesprek.
Kan de Kindertelefoon zien wie je bent?
Jouw contactgegevens zijn voor ons niet zichtbaar. Gesprekken met De Kindertelefoon zijn 100% vertrouwelijk. Dat betekent dat wij aan niemand doorvertellen wat jij ons vertelt, behalve als dat van jou mag. Wij weten niet wie jij bent en dat hoef je ons ook niet te vertellen.
Hoe vaak wordt de Kindertelefoon gebeld?
Het maakt niet uit of het iets kleins is of iets groots, een vraag of een probleem, of als je gewoon iets wilt delen. Er bellen en chatten veel kinderen met De Kindertelefoon: onze vrijwilligers voeren ruim 1.000 gesprekken per dag.
Hoeveel kinderen bellen Kindertelefoon?
Wie bellen er naar De Kindertelefoon? Ieder kind in Nederland tussen de 8 en 18 jaar mag bellen met De Kindertelefoon. Ruim 59% van de telefoontjes is afkomstig van jongens, en dus 41% van meisjes.
Is bellen met de Kindertelefoon gratis?
Je mag elke dag over ALLES bellen met één van onze goed getrainde vrijwilligers. Of je nou verliefd, bang of verdrietig bent. Bellen is gratis en anoniem: daarom hoef je niet je echte naam te zeggen en blijft het gesprek altijd tussen jou en De Kindertelefoon.
Wie is de oprichter van de Kindertelefoon?
De Kindertelefoon bestaat sinds 1979 en het bestaansrecht is verankerd in de Wet op de Jeugdzorg. De Kindertelefoon was oorspronkelijk een onderdeel van Bureau Jeugdzorg, maar is op 1 januari 2015 na de transitie Jeugdzorg een zelfstandige stichting geworden.
Kan je appen met de Kindertelefoon?
ELKE DAG VAN 11:00 TOT 21:00. Elke dag kun je met één van onze getrainde vrijwilligers over alles chatten! Of je nou verliefd, bang of verdrietig bent. Een gesprek is gratis en vertrouwelijk.
Wie kan ik bellen?
De Luisterlijn: telefoon, chat en mail
Je kan 24 uur per dag terecht bij de Luisterlijn voor een gesprek van mens tot mens: 088 07 67 000. Het kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders. De vrijwilligers van de Luisterlijn hebben tijd en aandacht voor jouw verhaal.
Wat is het nummer 106?
Als je 106 belt, kom je terecht bij de dichtstbijgelegen Tele-Onthaaldienst in de provincie waar je je bevindt. De vijf Tele-Onthaaldiensten beantwoorden samen de chat. Jij komt terecht in de regio waar er op dat moment iemand beschikbaar is. Je kan niet zien vanuit welke regio de vrijwilliger aan het chatten is.
Wat is het nummer van Kindertelefoon?
Bel dan met de Kindertelefoon: 0800-0432. Het nummer is gratis. Je kunt ook chatten op onze website. Je kunt de vrijwilligers van de Kindertelefoon overal voor bellen.
Waar kan ik terecht om te praten?
1712 helpt je gratis en anoniem. Chat gratis en anoniem ma-do: 13u-17u en 18u-22u. Via webformulier van 1712. Antwoord binnen 2 werkdagen.
Kan je chatten met de Kindertelefoon?
ELKE DAG VAN 11:00 TOT 21:00. Elke dag kun je met één van onze getrainde vrijwilligers over alles chatten! Of je nou verliefd, bang of verdrietig bent. Een gesprek is gratis en vertrouwelijk.
Wat kost de Luisterlijn?
Een 088-nummer is nagenoeg kosteloos voor de Luisterlijn. Voor het bellen naar het nieuwe telefoonnummer 088 0767 000 betaalt de beller – net als bij het oude telefoonnummer – geen extra kosten, alleen het normale beltarief.
Is 113 volledig anoniem?
Bij 113 kun je anoniem praten over problemen die bij jou leiden tot zelfmoordgedachten. Bel 0800-0113. Als je anoniem chatten prettiger vindt, kan dat ook. Je kunt ook eerst een zelftest doen.
Met wie kan ik praten over problemen?
Met psychische problemen kunt u online hulp zoeken. U kunt ook terecht bij uw huisarts of bedrijfsarts als u er zelf niet uit komt. De huisarts of bedrijfsarts helpt u zelf of verwijst u door naar hulpverleners binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ).
Wie kan ik s nachts bellen?
Bij psychische nood kun je de volgende telefoonlijnen bellen: De Luisterlijn (voorheen Sensoor) 088 0767 000. Het nummer is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek of luisterend oor. Stichting 113 zelfmoordpreventie (0900) 0113 (dag en nacht bereikbaar).
Wie bellen paniek?
Wanneer bellen bij klachten van een paniekaanval? Bel uw huisarts of de huisartsenpost: als u ook druk of pijn op de borst heeft die niet weggaat als u rustig gaat zitten of liggen. als u erg benauwd bent en u denkt dat het niet door een paniekaanval komt.
Waar kan ik terecht voor hulp?
Uw gemeente biedt onder meer hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en vanuit de Jeugdwet. In veel gemeenten is een Wmo-loket, een (sociaal) wijkteam en/of een jeugdteam. Daar kunt u terecht met vragen over ondersteuning. Samen met u kijkt de gemeente naar wat u nodig heeft.
Wat te doen als iemand geen hulp wil?
- MIND Korrelatie : 0900 1450.
- de Luisterlijn : 088 0767 000.
- 113.nl (voor mensen die aan zelfdoding denken): 0800 0113.
- Meldpuntzorgwekkendgedrag.nl : 0800 1205.
Hoe word je doorverwezen naar een psycholoog?
Doorverwijzing moet geschieden via een huisarts, bedrijfsarts, jeugdarts, medisch specialist, of arts voor verstandelijk gehandicapten. In de verwijsbrief moet duidelijk staan wie is verwezen en waarom. Er moet duidelijk aangegeven worden welke soort psychologische zorg nodig is (basis of gespecialiseerde GGZ).
Wie is er vaker onvruchtbaar?
Wat te doen met kind van 6 jaar?