Vanden Borre is er voor 't leven - Dankzij onze nieuwe Akte van Vertrouwen

Waar wordt een akte geregistreerd?

Gevraagd door: Kyra Garret  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.1/5 (46 stemmen)

De gemeente neemt de akte dan op in de Basisregistratie Personen (BRP). In andere gevallen moet u uw akte eerst laten legaliseren. Meestal gebeurt dat in het land waar de akte vandaan komt. Na legalisatie is uw akte klaar voor gebruik in Nederland.

Waar akte registreren?

De registratie van een akte/geschrift is een federale bevoegdheid. De akten waarvoor registratieplicht bestaat, worden aangeboden op het bevoegde kantoor Rechtszekerheid(opent in nieuw venster).

Waar wordt de akte bewaard?

De notaris is verplicht de akten te bewaren voor een termijn van 20 jaar. Na 20 jaar mogen de akten worden overbracht naar het Rijksarchief. Dit is een landelijk archief. Uiteraard blijft de notaris eigenaar van de akte.

Wat is een geregistreerde akte?

Partijen bij een akte kunnen in bepaalde gevallen ertoe overgaan om de overeenkomst te laten registeren. Dit is in bepaalde gevallen wettelijk verplicht gesteld. Er is dan sprake van een onderhandse, geregistreerde akte. Registratie houdt in dat stukken worden aangeboden bij de Belastingdienst.

Hoe onderhandse akte registreren?

Een verkoopsovereenkomst (compromis) moet worden geregistreerd op het kantoor Rechtszekerheid dat bevoegd is voor de plaats waar het goed ligt. De akten van notarissen worden geregistreerd op het kantoor Rechtszekerheid van hun standplaats. Meer informatie vindt u op de site van de FOD Financiën.

35 gerelateerde vragen gevonden

Hoe lang duurt het om een akte te registreren?

De termijn om een notariële akte ter registratie aan te bieden bedraagt 15 dagen. Behalve in geval van een openbare verkoop van een onroerend goed, voor processen-verbaal van het ontbreken van hoger bod of van definitieve toewijs; in dat geval bedraagt de termijn 2 maanden.

Waarom akte registreren Belastingdienst?

Voor het ontstaan van een stil pandrecht op roerende zaken en pandrecht op vorderingen is, ter voorkoming van antedateren, registratie bij de Belastingdienst vereist. Zonder registratie ontstaat er dus geen pandrecht. Ook kan je niet met terugwerkende kracht een pandakte registreren of vestigen.

Wie stelt akte op?

De notaris stelt de akte voor u op.

Waarvan akte opgemaakt in minuut?

Het originele exemplaar van een notariële akte, waarop de handtekeningen van de partij(en) en de notaris staan vermeld, wordt minuut akte genoemd. Een wat vreemde naam, maar deze is afkomstig van de Latijnse term "minuta scriptura". Voordat de typemachine werd uitgevonden werden de akten met de hand geschreven.

Wie stelt de akte op?

In principe is het de notaris van de koper die de verkoopakte opstelt en op wiens kantoor de authentieke akte wordt ondertekend. De notaris van de verkoper kan op zijn beurt nakijken of de akte geen nadelige bepalingen bevat voor de verkoper.

Wie mag akte opvragen?

De machtiging kan worden afgegeven door de ouders, kinderen, echtgenoot, echtgenote of geregistreerd partner van de overledene. Erfgenaam? Ook als u erfgenaam bent, kunt u de overlijdensakte opvragen (zonder machtiging).

Hoe lang bewaart notaris akte?

De akte blijft eeuwig bewaard. Als de notaris stopt, dan wordt zijn protocol (dossier met akten) overgenomen door een andere notaris (zijn opvolger).

Kan een akte verjaren?

Verjaring van in notariële akte vastgelegde vordering

De bevoegdheid tot tenuitvoerlegging van een notariële akte waarin de vordering is vastgelegd verjaart derhalve niet na 20 jaar, maar na 5 jaar.

Is notariële akte verplicht?

Om een verkoop wettelijk te bezegelen is er een notariële akte nodig. Koper en verkoper kunnen dezelfde notaris nemen of elk hun eigen notaris inschakelen. In dat laatste geval delen de twee notarissen het ereloon.

Wat is een geregistreerde onderhandse akte?

Een geregistreerde onderhandse akte is een onderhandse akte die bij de afdeling registratie van de belastingdienst is geregistreerd. Een geregistreerde akte is een geldigheidsvereiste voor een stil pandrecht of een stille cessie, als deze niet bij authentieke akte zijn gevestigd.

Wat gebeurt er na tekenen akte?

Wat gebeurt er nog na het ondertekenen van de akte? Na de ondertekening van de akte stuurt de notaris een afschrift van de notariële akte naar het Kantoor Rechtszekerheid (het hypotheekkantoor) waar de notariële akte wordt overgeschreven. Die overschrijving is van het allergrootste belang.

Kan een akte uitgesteld worden?

Als jullie zijn overeengekomen dat de akte uiterlijk op 29 maart zal verleden worden heeft de koper dus, als dit zo is geformuleerd, het recht om die datum te kiezen." "Als de akte laattijdig wordt verleden kan de verkoper nalatigheidsinteresten vorderen. Die worden doorgaans bepaald in de verkoopovereenkomst.

Wie bepaalt datum akte?

Nieka. Idd, het is de notaris die de datum in onderling overleg gaat bepalen.

Kan een notaris een akte van een andere notaris rectificeren?

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook in het notariaat. Als door een misverstand of slordigheid een notariële akte onjuistheden bevat, kunnen die worden rechtgezet via een akte van rectificatie.

Hoeveel kost een akte?

De aktekosten schommelen tussen de 700 à € 800 in functie van de concrete gegevens van het dossier. Soms kan het zelfs meer zijn, wanneer bepaalde kosten hoger oplopen.

Wie beslist datum akte?

In gezamenlijk overleg wordt de datum voor de ondertekening van de authentieke akte vastgesteld. Dit zal in de meeste gevallen doorgaan bij de instrumenterende notaris (de notaris van de koper).

Wat kost een akte?

De gemiddelde kosten voor het kopen en installeren zijn bij een Split Airco €1.600 tot €3.250. Deze kosten zijn inclusief montage. Voor een Multi-split airco betaal je €3.000 tot €5.550 voor de installatie en aanschaf. Een airco is handig om in huis te hebben, want het zorgt voor een gezelliger en gezonder woonklimaat.

Waar haalt Belastingdienst gegevens vandaan?

De gegevens zijn afkomstig van onder andere werkgevers, verzekeraars, banken en gemeenten. “Hoe meer gegevens wij invullen, hoe minder men dat zelf hoeft te doen.

Waar controleert de Belastingdienst op?

Wij controleren álle 12 miljoen aangiftes die elk jaar bij ons binnenkomen. Controleren behoort namelijk tot onze kerntaak. Door dat zorgvuldig te doen, zorgen we ervoor dat we juist en volledig belastingen kunnen heffen. Bovendien waken we erover dat iedereen het juiste bedrag aan belasting betaalt.

Hoe wordt de Belastingdienst gecontroleerd?

Wij controleren door te vergelijken

U geeft uw loon, uitkering of pensioen aan ons door. Uw werkgever, UWV of pensioenmaatschappij doet dat ook. We vergelijken de bedragen. Als ze niet hetzelfde zijn, dan krijgt u daar misschien een vraag over.

Volgende artikel
Wie scheiden het meest?