Waar moet ik zijn: 3. Waar kan ik heen met mijn vermogen

Waar kan ik mijn geboorteakte zien?

Gevraagd door: dr. Noëlle Zijlemans  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.2/5 (71 stemmen)

De burgerlijke stand maakt akten op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. Zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap en overlijden. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt.

Wie heeft mijn BRP ingezien?

Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.

Waar kan je je geboorteakte vinden?

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Hoe kom ik aan een uittreksel geboorteregister?

Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand vraagt u aan bij de gemeente. U doet dit bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een geboorteakte vraagt u bijvoorbeeld aan in de gemeente waar u geboren bent.

Hoe ziet een geboorteakte eruit?

geboorteplaats. gegevens van de persoon die de aangifte heeft gedaan (meestal is dat de vader, maar soms is dat de moeder of iemand die bij de geboorte aanwezig was) de datum van aangifte en de naam van de ambtenaar die de akte heeft opgemaakt.

42 gerelateerde vragen gevonden

Wie heeft de originele geboorteakte?

uzelf. de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende. uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)

Wat staat er in een uittreksel van het geboorteregister?

In een uittreksel burgerlijke stand kunnen gegevens staan over geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding en overlijden.

Hoe lang duurt uittreksel geboorteregister?

Hoe lang duurt het

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 5 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Hoeveel kost een geboorteakte opvragen?

€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Wat kost een geboorte uittreksel?

Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022). Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Welke archieven zijn openbaar?

Geboorteakten zijn openbaar vanaf 100 jaar na geboorte van de persoon. Overlijdensakten zijn openbaar vanaf 50 jaar na overlijden van de persoon. Huwelijksakten zijn openbaar vanaf 75 jaar na voltrekking van huwelijk van de personen.

Wie heeft mijn BRP opgevraagd?

Ja, dat kan. De gemeente kan u een overzicht leveren van instanties die uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) hebben geraadpleegd. Het overzicht is gratis. U kunt het op drie manieren aanvragen: online, bij een Stadsloket of schriftelijk.

Hoeveel mensen staan er ingeschreven op mijn adres Rotterdam?

Het aantal ingeschreven personen ziet u bij het kopje 'Woonadres' onder 'Mijn gegevens'.

Heeft bank toegang tot BRP?

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is blij met de mogelijkheid voor banken om in het kader van de strijd tegen het witwassen en terrorismefinanciering klantgegevens te kunnen verifiëren bij de overheid.

Wat kun je doen met een geboorteakte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'. Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.

Hoe lang duurt een uittreksel?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoe ziet een internationaal uittreksel eruit?

Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Wat is een Ongehuwdverklaring?

Een ongehuwdverklaring (verklaring burgerlijke staat) kunt u gebruiken om te bewijzen dat u niet getrouwd bent. Bijvoorbeeld als u in het buitenland wilt trouwen. Een ongehuwdverklaring is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP).

Wat is uittreksel gezinssamenstelling?

Het attest van gezinssamenstelling is een uittreksel uit het bevolkingsregister dat alle personen vermeldt die deel uitmaken van hetzelfde gezin.

Is BRP zelfde als geboorteakte?

Soms is er verwarring over de documenten 'afschrift burgerlijke stand' en 'uittreksel Basis Registratie Personen'. Dit zijn niet dezelfde documenten. Het afschrift burgelijke stand is een fotokopie van een geboorteakte, overlijdensakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of akte van partnerschapregistratie.

Wat moet je doen als je geen geboorteakte hebt?

Wie geen geboorteakte of geboorteattest kan voorleggen, en de onmogelijkheid of zware moeilijkheden kan aantonen, moet aan de vrederechter een akte van bekendheid vragen.

Waarom geboortebewijs?

Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.

Hoe kan ik zien wie er ingeschreven staat op mijn adres Rotterdam?

U kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. Op dit moment kunt u alleen nagaan hoeveel mensen er op uw adres ingeschreven staan.
...
Dit zijn bijvoorbeeld:
  1. gemeenten;
  2. UWV;
  3. Belastingdienst;
  4. SVB;
  5. ziekenhuizen;
  6. pensioenfondsen;
  7. onderwijsorganisaties.

Hoeveel mensen mogen op een adres ingeschreven staan?

In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen.

Volgende artikel
Kan Zwangerschapssuiker kwaad?