10 meest gestelde vragen over de aangifte inkomstenbelasting

Hoeveel jaar mag de belasting terug kijken?

Gevraagd door: prof. Lize van der Linden  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.6/5 (27 stemmen)

Geen bewaarplicht voor particulieren
Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren. Dan heeft u bewijs als u het niet eens bent met de navordering.

Hoeveel jaar kan de Belastingdienst terug gaan?

U kunt tot 5 jaar na afloop van een jaar aangifte doen, en zo belasting terugvragen.

Hoe lang bewaart de Belastingdienst mijn gegevens?

Aan de andere kant mogen persoonsgegevens niet langer bewaard blijven dan voor het doel waarvoor het opgeslagen is. En de belastingdienst mag tot 5 jaar terug nog correcties aanbrengen, naar na is de belastingaanslag definitief. Dus dient het dossier vernietigd worden na 7 jaar.

Kan inkomstenbelasting verjaren?

Termijn verjaring belastingschuld

De betalingstermijn is opgenomen in de belastingaanslag. Op grond van artikel 4:104 lid 1 AWB geldt dat vijf jaar nadat de betalingstermijn is verstreken de belastingschulden in beginsel verjaard zijn. Dit betekent dat de aanslag niet meer ingevorderd mag worden.

Wat moet je 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

29 gerelateerde vragen gevonden

Wat moet je 7 jaar bewaren?

Bewaarplicht financiële gegevens van bedrijven

Bedrijven en zelfstandigen moeten hun administratie 7 jaar bewaren. Dit staat in de wet. Er zijn ook gegevens die een bedrijf 10 jaar moet bewaren. Op de website van de Belastingdienst staat welke administratieve gegevens u moet bewaren en hoe lang.

Welke administratie mag weg in 2023?

Pas vanaf boekjaar 2022 (aj. 2023) moet u alles tien jaar bijhouden. Begin 2023 mag u dus in principe alles van 2015 (of eerder) wegdoen. Op dit principe zijn er wel uitzonderingen, zoals voor uw investeringsfacturen en de boekhouding voor jaren met een fiscaal verlies.

Hoe ver loopt de Belastingdienst achter?

Uiterlijk binnen 3 jaar na afloop van een belastingjaar krijgt u van ons een definitieve aanslag. Maar meestal is dit eerder. De aanslag inkomstenbelasting over belastingjaar 2022 moet uiterlijk op 31 december 2025 definitief zijn opgelegd.

Welke zaken verjaren niet?

Ernstige misdrijven verjaren niet. Misdrijven waarop een boete, hechtenis of gevangenisstraf staat van maximaal 3 jaar. Zoals belediging van de koning, stroperij en het niet opvolgen van een ambtelijk bevel.

Hoeveel controleert de Belastingdienst?

Wij controleren álle 12 miljoen aangiftes die elk jaar bij ons binnenkomen. Controleren behoort namelijk tot onze kerntaak. Door dat zorgvuldig te doen, zorgen we ervoor dat we juist en volledig belastingen kunnen heffen.

Hoe lang kan de Belastingdienst navorderen?

U kunt een navorderingsaanslag krijgen binnen 5 jaar na het einde van het belastingtijdvak (meestal het kalenderjaar) of binnen 5 jaar na afloop van het tijdstip waarop uw belastingschuld is ontstaan.

Waar haalt Belastingdienst gegevens vandaan?

De gegevens zijn afkomstig van onder andere werkgevers, verzekeraars, banken en gemeenten. “Hoe meer gegevens wij invullen, hoe minder men dat zelf hoeft te doen.

Welke informatie mag de Belastingdienst opvragen?

Op grond van de bepalingen in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen mag de belastingdienst gegevens opvragen die voor de heffing van belasting van belang kunnen zijn. Op die manier kunnen zij controleren of de gegevens in een aangifte inderdaad juist zijn.

Kan de Belastingdienst terugkomen op een definitieve berekening?

Een definitieve aanslag is normaal gesproken een definitieve afsluiting van een fiscale periode. Dit is - evenzo als in het normale leven - soms echter niet zo. De Belastingdienst kan terugkomen op een definitieve aanslag via een navorderingsaanslag, bijvoorbeeld na een boekenonderzoek.

Kan belastingschuld worden kwijtgescholden?

Heeft u niet genoeg geld om uw aanslag te betalen? Dan kunt u (gedeeltelijke) kwijtschelding van uw belastingschuld krijgen. De Belastingdienst berekent daarvoor uw inkomsten en uitgaven. U kunt zelf uitrekenen of u kwijtschelding kunt krijgen via de website van de Belastingdienst.

Welke schulden vervallen na 5 jaar?

Een vordering tot periodieke betaling, zoals rente, huur en pacht en voor alles wat bij het jaar of een kortere termijn moet worden betaald. De verjaringstermijn gaat in vanaf het moment dat de vordering opeisbaar is. Elke betalingstermijn afzonderlijk verjaart na verloop van 5 jaar.

Hoe lang hou je een strafblad?

30 jaar na de einduitspraak of 30 jaar na het volledig voldoen van de strafbeschikking tenzij de duur van de gevangenisstraf of vrijheidsbenemende maatregel (bijvoorbeeld TBS) langer is dan 20 jaar. Dan wordt de termijn van 30 jaar verlengd met 20 jaar (dus verwijdering na 50 jaar);

Hoe toon je verjaring aan?

Bij verkrijgende verjaring moet men niet alleen aantonen dat de grond minimaal 10 jaar lang en te goeder trouw in bezit is, maar ook dat dit bezit in die periode onafgebroken is geweest. Dat kan bijvoorbeeld door aan te tonen dat gedurende 10 jaar een vaste muur om het erf staat.

Hoe groot is de kans dat de Belastingdienst controleert?

De Belastingdienst voert regelmatig controles uit op zakelijke administraties. Toch is de kans op een boekenonderzoek volgens cijfers van de Belastingdienst klein, met 0,4% voor kleine ondernemingen en 2,5% voor middelgrote ondernemingen. In dit artikel leggen we uit hoe je aan de beurt kan komen voor een controle.

Kan de Belastingdienst op je bankrekening kijken?

Banken zijn wettelijk verplicht om rekeninginformatie van klanten te delen met binnen- en buitenlandse belastingdiensten. Voor u als consument betekent het dat u makkelijker aangifte kunt doen, vanwege de vooraf ingevulde aangifte (VIA).

Hoe wordt de belastingaangifte gecontroleerd?

In principe worden de inkomstenbelastingen van iedereen die in Nederland aangifte doet 'gecontroleerd'. Dit gebeurt echter voor een groot gedeelte automatisch met behulp van slimme computers en algoritmes.

Hoe lang moet je papieren van een overledene bewaren?

Bedrijven moeten hun administratie 7 jaar bewaren, particulieren in principe 5 jaar. Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag.

Hoe lang afschriften ING bewaren?

In Mijn ING en de ING app kun je afschriften over je Betaalrekening tot 10 jaar (9 jaar en de afgelopen maanden in het huidige jaar) terugzoeken. Bij een Spaar- en/of Beleggingsrekening kun je tot 2 jaar terug.

Hoe kun je het beste je administratie bijhouden?

De basis voor een goede administratie
  1. Open een aparte betaalrekening voor je zakelijke inkomsten en uitgaven. ...
  2. Maak een vast bedrag over naar je privé-betaalrekening. ...
  3. Zorg voor (digitaal) overzicht. ...
  4. Hou je uren goed bij. ...
  5. Prik een vast moment in de week voor je administratie.

Hoe lang bankafschriften bewaren na overlijden?

Ook andere relevante documenten, zoals bankdocumenten, arbeidscontracten en loonstrookjes, houd je best minstens vijf jaar bij. Een goede plek om waardevolle documenten digitaal bij te houden, is in een digitale kluis.

Volgende artikel
Waarom over op opvolgmelk?