Bouwkundig rapport: wat is het en waar moet ik op letten tijdens de bouwtechnische keuring? | Funda

Hoe ziet een goed rapport eruit?

Gevraagd door: Tijn Dijkstra Msc  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.6/5 (12 stemmen)

Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat de conclusies en de resultaten zijn. Eenduidig formuleren is key: zonder eenduidige formuleringen kunnen conclusies vraagtekens oproepen bij de lezer. Een rapport moet op een dergelijke manier worden geschreven dat het meteen duidelijk is voor de lezer.

Wat moet er allemaal in een rapport staan?

De opbouw van een verslag of rapport
  • De kaft. De kaft is het eerste wat de lezer ziet. ...
  • Voorwoord. Het voorwoord is een optioneel onderdeel van je verslag. ...
  • Inhoudsopgave. ...
  • Samenvatting. ...
  • Inleiding / aanleiding / probleemanalyse. ...
  • Doelstelling. ...
  • Theoretisch kader. ...
  • Methode / plan van aanpak.

Hoe schrijf je een goed rapport?

Hoe schrijf je een rapport?
  1. Schrijf in de neutrale derde persoon. ...
  2. Wees spaarzaam met lange zinnen. ...
  3. Denk goed na over het gebruik van vakjargon. ...
  4. Gebruik voorbeelden. ...
  5. Citeer bronnen als je een stelling zelf niet beter kunt verwoorden dan de betreffende bron, of wanneer je bijvoorbeeld gebruikmaakt van statistieken.

Hoe begin je een rapport?

Een rapport begint altijd met een titelpagina waarop de titel staan, eventuele ondertitel, auteur, of het in het kader van een studie, opdracht etc. is, naam van de onderzoeksinstelling en begeleiders en datum waarop het rapport is verschenen.

Waar moet een goed verslag aan voldoen?

Structuur - de structuur van een verslag kan wel wat varieren, afhankelijk van je onderzoek, maar meestal kom je met de volgende indelng een heel eind:
  • -Titel met naam van de auteur en datum.
  • -Korte samenvatting (abstract)
  • -Introductie.
  • -Beschrijving van de methoden.
  • -Resultaten.
  • -Discussie.
  • -Conclusies.

22 gerelateerde vragen gevonden

Wat mag niet in een verslag?

Wat er in het logboek staat is niet publiek toegankelijk.
...
Ontvang feedback op taal, structuur, lay-out en bronvermelding
  • Academisch taalgebruik.
  • Onduidelijke zinnen.
  • Grammaticale fouten.
  • Interpunctie.
  • Verboden woorden.

Hoe begin je met een inleiding?

Een goede manier om een inleiding te beginnen, is een persoonlijke anekdote die een direct verband houdt met je schrijfwerk. Vertel bijvoorbeeld hoe jouw eigen interesse voor het onderwerp is ontstaan, of op welk moment je op het idee bent gekomen om je boek of scriptie te schrijven.

Wat schrijf je in de inleiding van een rapport?

Een goede inleiding bestaat meestal uit de volgende onderdelen:
  • Aanleiding.
  • Afgebakend onderwerp.
  • Organisatieomschrijving (indien van toepassing)
  • Huidige kennis over het onderwerp.
  • Theoretische en praktische relevantie.
  • Probleem, doel en onderzoeksvragen.
  • Onderzoeksopzet.
  • Leeswijzer.

Wat rapporteer je?

Het doel van rapporteren, of met een ander woord verslaglegging, is het ondersteunen van goede zorgverlening. Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.

Wat moet er in de samenvatting van een rapport?

Een samenvatting bestaat eigenlijk maar uit vier onderdelen:
  • Het waarom van je onderzoek en het onderwerp.
  • Het hoe van je onderzoek, de methodes die je hebt gebruikt.
  • Je belangrijkste bevindingen.
  • Je belangrijkste conclusies, aanbevelingen en/of suggesties.

Waar moet een goede rapportage aan voldoen?

Tips om beter te rapporteren
  • Schrijf altijd met respect voor de cliënt.
  • Schrijf eenduidig (voor een uitleg vatbaar).
  • Beschrijf alleen feiten en niet je eigen mening of conclusies.
  • Gebruik geen afkortingen.
  • Schrijf beknopt.
  • Schrijf zodat anderen je kunnen begrijpen, ook als zij minder bekend zij met de client.

Wat geef je voor een goed rapport?

Het gemiddelde bedrag dat zij geven voor het rapport van hun kind, is 5 euro per keer. De helft van de ouders geeft minder dan 5 euro per keer voor het rapport, en de andere helft meer dan 5 euro.

Welke vormen van rapporteren zijn er?

4. Rapportagevormen
  • 4.1 Mondelinge rapportage. ...
  • 4.2 Tekstuele rapportage. ...
  • 4.3 Dashboardrapportage. ...
  • 4.4 Online resultatenrapportage. ...
  • 4.5 Storyboardrapportage. ...
  • 4.6 Rapporteren met grafieken, schalen en tabellen.

Wat komt eerst voorwoord of inleiding?

Het voorwoord komt voor de inleiding. Een voorwoord is in principe optioneel maar kan voor een scriptie of verslag wel duidelijkheid bieden. Daarnaast geeft het je de kans om degene die je geholpen heeft, te bedanken.

Hoe maak ik een rapport in Word?

Een rapport maken met de wizard Rapport
  1. Klik op het tabblad Maken in de groep Rapporten op Wizard Rapport.
  2. Volg de aanwijzingen op de pagina's van de wizard Rapport. Klik op de laatste pagina op Voltooien. Als u een afdrukvoorbeeld van het rapport weergeeft, ziet u hoe het rapport zal worden afgedrukt.

Wat komt eerst een inleiding of inhoudsopgave?

Je plaatst de inhoudsopgave na je samenvatting en vóór je inleiding. De inhoudsopgave mag maximaal 2 pagina's lang zijn. Als je je tekst volgens de APA-stijl schrijft, zijn er specifieke richtlijnen voor de APA-inhoudsopgave.

Wat is methodisch rapporteren?

Met SOAP rapporteer je volgens een methode; objectief, respectvol en zonder afkortingen. Het staat voor Subjectief, Objectief, Analyse, Plan. De SOAP methode is makkelijk, structureert je rapportages zodat je overzicht houdt en voorkomt gekleurde observaties, want je rapporteert objectief en volledig.

Wat is de SOEP methode?

De SOEP-structuur is een hulpmiddel voor het maken van een duidelijk verslag van een deelcontact. Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld.

Hoe rapporteer je objectief?

Voor een objectieve en cliëntgerichte rapportage heeft Buurman enkele handige tips.
  1. Schrijf in complete zinnen. Professionals schrijven in hun dossiers vaak heel korte zinnen, losse woorden en zinnen zonder onderwerp. ...
  2. Schrijf objectief. ...
  3. Schrijf actief. ...
  4. Pas op voor vaktaal en afkortingen.

Hoe maak je een nette inleiding?

Patel geeft negen tips om een pakkende inleiding te schrijven.
  1. Houd je eerste zin kort. ...
  2. Zeg iets ongewoons. ...
  3. Herhaal de kop niet. ...
  4. Houd de inleiding kort. ...
  5. Gebruik minstens éénmaal het woord 'jij' (of u) ...
  6. Wijd één tot twee zinnen aan het beschrijven waar je stuk over gaat.

Hoe sluit je een inleiding af?

In de laatste alinea van de inleiding geef je een korte beschrijving van de opbouw van het document en de manier waarop je de centrale vraag gaat beantwoorden. Je maakt de lezer als het ware wegwijs in je document.

Waarom is een rapport belangrijk?

Doel van een rapport

Beweegredenen om een rapport aan leerlingen te geven zijn vaak: het communiceren van ontwikkeling naar ouders/familieleden, het inzicht geven in de eigen ontwikkeling aan de leerling en het verplicht tussentijds vastleggen van de ontwikkeling.

Hoe lang duurt een inleiding?

Het verloop van een inleiding kan erg verschillen qua duur. Als je baarmoedermond bij het inwendig onderzoek onrijp is, kan de inleiding enkele dagen duren. Als de inleiding start met het breken van de vliezen, dan wordt je baby vaak binnen 24 uur geboren.

Hoe lang mag een inleiding zijn?

De inleiding van een essay is meestal niet langer dan een of twee paragrafen en maakt normaliter ongeveer 10 tot 20 procent uit van je tekst. Het deel waar het in je essay om gaat is je argumentatie.

Wat staat er in het middenstuk?

Met het middenstuk van een zin wordt het gedeelte bedoeld dat ingeklemd is tussen de persoonsvorm van een hoofdzin en de overige werkwoordsvormen. In de zin Leonie heeft gisteren een cd gekocht vormen de zinsdelen gisteren en een cd samen het middenstuk.