Een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. Hoe doe je dat?

Hoe moet je een klacht indienen?

Gevraagd door: Mirthe van den Broek  |  Laatste update: 25 februari 2024
Score: 4.4/5 (74 stemmen)

Zo schrijft u een juridische brief
  1. Geef kort, maar precies aan waar de brief over gaat.
  2. Omschrijf uw klacht of uw mening over het conflict.
  3. Maak duidelijk wat u eist van de ander en binnen hoeveel tijd.
  4. Voeg bewijzen toe als u die heeft.
  5. Reageert de ander niet?

Hoe begin je een brief met een klacht?

Geef in de eerste paar zinnen aan waar je klacht over gaat. Omschrijf vervolgens concreet de inhoud van je klacht. Doe dit eventueel puntsgewijs. Denk er van te voren over na wanneer voor jou de klacht is opgelost.

Hoe pak je een klacht aan?

Reageren op klachten: in 5 stappen naar een oplossing
  • Reageer zo snel mogelijk. Al zijn klachten doorgaans niet in een vingerknip opgelost, je klant verwacht wel snel een reactie, liefst zelfs binnen het uur. ...
  • Luister en erken het probleem. ...
  • Verzamel alle details. ...
  • Reik een oplossing aan. ...
  • Blijf verder opvolgen.

Hoe kan ik klacht neerleggen?

Aangifte doen of een klacht indienen

Als slachtoffer of getuige van een misdrijf kan je aangifte doen of klacht indienen bij de politie. Dit kan gebeuren op de plaats van de feiten als de politie aanwezig is of in een politiekantoor.

Wat is het verschil tussen een melding en een klacht?

Bijvoorbeeld: een melding van een technisch defect in je woning, een melding van burenhinder, een melding van domiciliefraude, ... Een klacht is waarbij een ontevreden huurder/kandidaat bij SWaL klaagt over een handeling of prestatie die SWaL (al dan niet) verricht heeft.

15 gerelateerde vragen gevonden

Hoelang mag je een klacht indienen?

U kunt tot precies tien jaar na het handelen of nalaten van de zorgverlener een klacht indienen. Is datgene waarover u wilt klagen langer dan tien jaar geleden gebeurd, dan is de klacht verjaard.

Is ombudsdienst gratis?

De diensten van een ombudspersoon of -dienst zijn gratis.

Wat gebeurt er als er aangifte tegen je is?

Na de aangifte start de politie een onderzoek. In de aangifte staat zoveel mogelijk over de mishandeling vermeld. Alles wat de politie tijdens zo'n onderzoek doet, bijvoorbeeld een buurtonderzoek, komt op papier.

Hoe klaag je een bedrijf aan?

Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.

Wat kun je doen als de politie niks doet?

De politie is in de meeste gevallen verplicht om uw aangifte op te nemen. Als u vindt dat de politie niet meewerkt bij uw aangifte, kunt bij de politie zelf een klacht indienen. Komt u er samen niet uit of loopt u vast? Dan mogen wij u verder helpen.

Waar kan ik met mijn klacht terecht?

De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid of een overheidsinstantie. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie of een gemeente. Sommige overheden hebben een lokale ombudsman. Weet u niet zeker bij wie u terecht kunt?

Wat is een terechte klacht?

Over het algemeen wordt dit soort klachten naar behoren opgelost. onterecht zijn alle andere klachten. Het zijn klachten die niet direct over het product of de dienst gaan, bijvoorbeeld over de gevolgen voor de klant, of het zijn productklachten die buiten de garantie vallen.

Wat verstaan we onder een klacht?

Een klacht is volgens het woordenboek een uiting van ontevredenheid. Je kunt een klacht indienen als je bijvoorbeeld niet tevreden bent over het gedrag van een medewerker of over de kwaliteit van het onderwijs of een onderwijsvoorziening. Je kunt een klacht indienen die over een individuele kwestie gaat die jou raakt.

Hoe dien ik een klacht in bij de post?

Een klacht indienen kan je ook online via onze klachtenformulieren. Voor sommige diensten (bv. bpaid, de Verhuisdienst, Track & Trace) kan je ons ook via chat contacteren. Je vindt deze contactoptie rechtsonder terug op deze pagina's.

Hoe moet je een brief starten?

De eerste vraag is of de correspondentie het best kan beginnen met Geachte of Beste. Bij brieven is Geachte meestal de aangewezen aanhef. Dat heeft ermee te maken dat brieven tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar in vrij formele situaties gebruikt worden, en daar past uiteraard een formele aanhef bij.

Hoe dien ik een klacht in tegen een bedrijf?

Een klacht over bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden of arbeidsuitbuiting kunt u via de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie indienen. Ook als u een klacht heeft over het optreden van de Inspectie, kunt u op de website een digitaal contactformulier invullen.

Hoe snel moet een bedrijf reageren op een klacht?

Je moet je klacht eerst hebben gemeld bij de verkoper of dienstverlener. En hij moet een redelijke termijn krijgen om te reageren. Vaak is dit 4 weken.

Hoe sluit je een klachtenbrief af?

Geef duidelijk aan wanneer u een reactie verwacht. Indien u bij geen gehoor verder stappen wilt ondernemen geeft u dit ook aan in de brief. Sluit verder op een beleefde manier af, denk hierbij aan 'Hoogachtend' of met 'Hartelijke groeten'.

Is Klachtenkompas gratis?

Klachtenkompas is een gratis dienst die door iedereen gebruikt kan worden.

Kan de politie een aangifte weigeren?

De politie mag een aangifte niet weigeren

De aangifte kan daarentegen wel geweigerd worden wanneer geen strafbaar feit is begaan, bijvoorbeeld omdat de kwestie van civielrechtelijke aard is en dus niet strafrechtelijk.

Kan ik zomaar aangifte doen?

Iedereen mag aangifte doen van een misdrijf. Doet een kind jonger dan 13 jaar aangifte? Dan nemen wij altijd contact op de ouders of verzorgers (tenzij de aangifte gaat over de ouders of verzorgers).

Wat doet de politie na een aangifte?

Na uw aangifte gaan we onderzoek doen. We laten u weten hoe het gaat met het onderzoek. Soms doen we dat persoonlijk. In andere gevallen sturen wij u een brief of kunt u het zelf opzoeken op uw persoonlijke pagina op politie.nl.

Welke klachten bij ombudsman?

Met welke klachten kunt u bij de Nationale ombudsman terecht?
  • uw probleem is opgetreden op of na 10 oktober 2010;
  • u heeft al geklaagd bij de overheidsinstantie zelf;
  • uw klacht gaat niet over de inhoud van wettelijke regels;
  • uw klacht gaat niet over een uitspraak van een rechter;

Hoe bereik ik de ombudsman?

Antwoorden op veelgestelde vragen vindt u hier. Staat uw vraag er niet tussen? Bel gratis met de Nationale ombudsman 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00).

Is een klacht indienen anoniem?

Het is niet mogelijk om een klacht anoniem in te dienen, want om een klacht correct af te handelen is hoor en wederhoor noodzakelijk.

Volgende artikel
Waarom wel of niet een NIPT test?