Themasessie Baseline I (Migratie GBA naar BRP, februari 2013)

Hoe lang is een BRP geldig?

Gevraagd door: Aaron Verbeek  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.3/5 (61 stemmen)

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Hoe lang duurt het BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Welke BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Hoeveel kost uittreksel BRP?

Kosten. Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Kan je een BRP online aanvragen?

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

42 gerelateerde vragen gevonden

Is een BRP verplicht?

Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Hoe lang is uittreksel basisregister geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Waarom een BRP uittreksel aanvragen?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Wie mag BRP aanvragen?

Alleen organisaties met een publieke of maatschappelijke taak kunnen gegevens uit de BRP krijgen. De regels daarover staan in de Wet BRP. Deze organisaties krijgen alleen die gegevens die zij nodig hebben. Waarvoor een organisatie persoonsgegevens krijgt, en welke gegevens dat zijn, ligt vast in een autorisatiebesluit.

Welke BRP heb ik nodig?

Er zijn verschillende uittreksels Basisregistratie Personen (BRP). Welk uittreksel u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Kies bij het aanvragen van een uittreksel waarvoor u het document nodig heeft. Op elk type uittreksel staan verschillende gegevens.

Kan verhuurder BRP inzien?

Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).

Hoeveel moet je verdienen voor een sociale huurwoning?

Vanaf 2022 mogen woningcorporaties elk jaar 7,5% van hun vrijgekomen huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen boven de inkomensgrens; dus bij een inkomen van meer dan € 40.024 voor eenpersoonshuishoudens en meer dan € 44.196 voor huishoudens van 2 of meer personen (prijspeil 2021).

Wat mag verhuurder vragen aan huurder?

Welke documenten mag een verhuurder opvragen?
  • Loonfiches.
  • Identiteitsgegevens.
  • Aanslagbiljet van de personenbelasting.
  • Bewijs van goed gedrag en zeden.
  • Gezondheidstoestand van de huurder.

Hoe krijg je een BRP uittreksel?

Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.

Welke uittreksels BRP zijn er?

Soorten uittreksels
  • Standaard. Naam, geboortedatum, adres en woonplaats.
  • Woonhistorie. Historische adressen, naam, geboortedatum, adres, woonplaats. ...
  • Burgerservicenummer (BSN) BSN, naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres, woonplaats.
  • Internationaal. ...
  • BRP gezag voor reizen met minderjarigen.

Hoe kun je zien wie er op je adres staat ingeschreven?

Of hoeveel personen er ingeschreven staan? Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.

Kan de gemeente mij uitschrijven?

De gemeente mag niet zomaar iemand uitschrijven. Eerst moet de gemeente een adresonderzoek doen. Vraag dit aan bij de gemeente Amersfoort of de gemeente Leusden. Als na het onderzoek niet bekend is waar iemand woont, dan wordt die persoon uitgeschreven.

Is het BRP openbaar?

Uw gegevens worden opgeslagen in een landelijk systeem: de Basisregistratie Personen (BRP). Persoonsgegevens uit de BRP zijn niet openbaar. Alleen organisaties met een publieke of maatschappelijke taak kunnen gegevens opvragen. Bijvoorbeeld voor pensioenen, uitkeringen, huurtoeslag of belasting.

Hoe lang duurt aanpassing BRP?

De gemeente beslist binnen 4 weken over het aanpassen van de gegevens. Gaat het om gegevens over uw burgerlijke staat of nationaliteit? Dan kan de gemeente de termijn met 8 weken verlengen. Het verwijderen van gegevens van vóór een adoptie of geslachtsverandering gebeurt binnen 4 weken.

Wie maakt er gebruik van BRP?

De Belastingdienst, pensioenfondsen en verzekeraars zijn voorbeelden van organisaties die gebruik mogen maken van de persoonsgegevens in de BRP. In de Wet Basisregistratie Personen staat beschreven welke organisaties voor welke taken gebruik mogen maken van de gegevens in de BRP.

Wat staat in standaard uittreksel BRP?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.

Hoe ziet een BRP eruit?

Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres. De Nederlandse overheid heeft deze gegevens nodig om bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs te kunnen maken.

Wat is een recent uittreksel?

Een overzicht van geregistreerde gegevens van een bedrijf, zoals naam, adres, oprichtingsdatum en in de meeste gevallen functionarissen.

Hoeveel kost internationaal uittreksel?

€ 16,65 (tarief 2023) bij ophalen aan de balie.

Hoe lang mag je geen adres hebben?

Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP.

Vorige artikel
Wat te doen met haar dreumes?
Volgende artikel
Hoe ritueel slachten?