Wat doet Bureau Documenten van de IND?

Hoe lang duurt aanvraag geboorteakte?

Gevraagd door: Anouk van den Berg  |  Laatste update: 5 mei 2022
Score: 4.8/5 (49 stemmen)

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 10 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Hoe kom je aan je geboorteakte?

Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand vraagt u aan bij de gemeente. U doet dit bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een geboorteakte vraagt u bijvoorbeeld aan in de gemeente waar u geboren bent.

Wat kost een geboorte akte?

Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022). Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Wat kost uittreksel geboorteregister?

€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Hoe lang is een internationaal geboorte akte geldig?

Hoe lang is een afschrift van een buitenlandse akte geldig? De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.

23 gerelateerde vragen gevonden

Hoe ziet een internationaal geboortecertificaat er uit?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Wat staat er op de geboorte akte?

geboortetijd. geboorteplaats. gegevens van de persoon die de aangifte heeft gedaan (meestal is dat de vader, maar soms is dat de moeder of iemand die bij de geboorte aanwezig was) de datum van aangifte en de naam van de ambtenaar die de akte heeft opgemaakt.

Waar heb je een uittreksel geboorteregister voor nodig?

Wanneer heb ik een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand nodig? Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen.

Wat is een afschrift van de geboorteakte?

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand.

Wat kost een uittreksel burgerlijke stand?

Uittreksel Burgerlijke stand: € 14,30. U krijgt geen geld terug als u een uittreksel Burgerlijke Stand aanvraagt, terwijl de levensgebeurtenis niet in Alkmaar heeft plaatsgevonden. Er zijn dan wel kosten gemaakt om uw gegevens op te zoeken.

Waar geboorteakte opvragen Nederland?

U vraagt de geboorteakte aan in de gemeente waar u geboren bent. U kunt een afschrift, uittreksel of meertalig internationaal uittreksel aanvragen.

Welke uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Wat kun je met een geboorteakte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

Hoe lang is een geboorte uittreksel geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.

Wat is een internationaal uittreksel?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Waarom is een geboorteakte belangrijk?

Waarom het belangrijk is dat kinderen worden geregistreerd

Een geboorteakte is een bewijs van je wettelijke identiteit. Daarmee kan je je nationaliteit en leeftijd aantonen. Dat is nodig om toegang te krijgen tot sociale voorzieningen, zoals gezondheidszorg, onderwijs en tot het rechtssysteem.

Waar vind je je geboortecertificaat?

De burgerlijke stand maakt akten op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. Zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap en overlijden. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt.

Hoe bewijs ik waar ik woon?

Uittreksel bevolkingsregister

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Waar zie ik mijn burgerlijke staat?

In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

Waar kun je zien waar je staat ingeschreven?

U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.

Waar kan ik mijn trouwdatum vinden?

U zoekt in het huwelijksgoederenregister via de website Rechtspraak.nl. De gegevens zijn gratis te bekijken.

Welke BRP voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Wat kost een huwelijksakte?

Daarnaast hanteren veel gemeenten een lager tarief wanneer je in het gemeentehuis binnen bepaalde tijden of op bepaalde dagen trouwt. Verder variëren de kosten voor een burgerlijk huwelijk grofweg tussen de 350 en 1000 euro, met uitschieters op feestdagen.

Wat kost een akte van overlijden?

Bij een natuurlijke dood wordt geacht dat er binnen 5 dagen aangifte wordt gedaan van een overlijden bij de gemeente. Aan deze procedure zelf zijn geen kosten verbonden, hoewel er in sommige gemeentes wel een vergoeding wordt gevraagd voor het uittreksel. De kosten liggen rond de 10 a 15 euro per akte.

Volgende artikel
Hoe tekent een kind van 7?