Hou je klas onder controle met post-its

Hoe krijg ik een drukke klas stil?

Gevraagd door: Zara Willems  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.3/5 (22 stemmen)

Chaos in de klas, zo ga je die tegen
  1. Laat zien dat je de baas bent. ...
  2. Let op je lichaamstaal. ...
  3. Zorg dat je als eerste in het lokaal bent. ...
  4. Blijf trouw aan je eigen stijl. ...
  5. Gebruik de ik-boodschap. ...
  6. Interpreteer 'orde' ruim. ...
  7. Creëer afstand tot de leerlingen. ...
  8. Zet onwillige leerlingen aan het werk.

Wat te doen als je de klas niet stil krijgt?

5 manieren om de klas muisstil te krijgen
  1. Markeer het begin van de les. Schep duidelijkheid voor leerlingen door het begin van de les duidelijk te markeren. ...
  2. Zorg voor een duidelijk stramien. ...
  3. Maan leerlingen non-verbaal tot stilte. ...
  4. Sla een brug naar de vorige situatie. ...
  5. Praat zachter om de aandacht te krijgen.

Hoe pak je een moeilijke klas aan?

Tips om lastig gedrag aan te pakken
  1. Maak onderscheid. ...
  2. Kom uit je klas. ...
  3. Kijk naar de oorzaak. ...
  4. Laat het probleem bij wie het hoort. ...
  5. Wijzig ook eens de opzet van je les. ...
  6. Kijk naar je eigen aandeel. ...
  7. Laat jezelf zien. ...
  8. Kracht of macht?

Wat te doen als een leerling niet luistert?

Geef een keuze

De kinderen zullen zich naar wens gedragen. Overtreed een leerling de regel opnieuw dan is het tijd om een keuze te stellen. “Ik heb net uitgelegd dat ik wil dat je stil bent als een ander praat.” Ik geef je een keuze; je luistert stil of je draait je stoel om.” Het kind zal altijd kiezen voor luisteren.

Wat is storend gedrag in de klas?

Gedrag kan storend zijn voor de omgeving, bijvoorbeeld ongehoorzaam, agressief of impulsief gedrag. Het kan ook zijn dat vooral de leerling zelf last heeft van zijn gedrag. Angstige en depressieve gedragingen vormen ook een probleem, alleen vallen die minder op.”

24 gerelateerde vragen gevonden

Hoe zorg ik dat de klas luistert?

Hierbij vijf tips die jou kunnen helpen orde te houden in het lokaal.
  1. Gebruik niet te veel regels, maak wel afspraken. Regels vragen erom overtreden te worden. ...
  2. Wees concreet; gebruik duidelijke taal. ...
  3. Wees consequent. ...
  4. Zorg voor routine. ...
  5. Toon overwicht.

Hoe ga je om met brutale leerlingen?

Als aanvulling in de mogelijkheden om ongewenst gedrag te verminderen kun je gebruikmaken van niet-reageren, time-out, berispen, logische straffen en het geven van een taak. Dit leert een kind niet welk gedrag het wél moet vertonen, daarom moeten ze altijd gebruikt worden samen met de positieve benaderingen.

Wat te doen met een drukke klas?

Chaos in de klas, zo ga je die tegen
  1. Laat zien dat je de baas bent. ...
  2. Let op je lichaamstaal. ...
  3. Zorg dat je als eerste in het lokaal bent. ...
  4. Blijf trouw aan je eigen stijl. ...
  5. Gebruik de ik-boodschap. ...
  6. Interpreteer 'orde' ruim. ...
  7. Creëer afstand tot de leerlingen. ...
  8. Zet onwillige leerlingen aan het werk.

Hoe ga je om met weerstand in de klas?

Hoe kun je reageren op weerstand?
  1. Zeg hardop dat je weerstand voelt. ...
  2. Laat weten dat je begrijpt dat de ander weerstand voelt. ...
  3. Vraag rechtstreeks naar de bezwaren zodat je daar op in kunt gaan.
  4. Kennis en inzichten ophalen. ...
  5. Draagvlak creëren.

Wat zijn symptomen van ODD?

Kenmerken bij ODD
  • Driftig.
  • Verzet zich tegen regels.
  • Weigert zich te voegen naar wat de volwassene vraagt.
  • Maakt vaak ruzie met volwassenen.
  • Ergert anderen met opzet.
  • Geeft de schuld van eigen fouten aan anderen.
  • Is prikkelbaar, ergert zich vaak.
  • Is boos of gepikeerd.

Hoe word je een goede leraar?

10 tips om een betere docent te worden
  1. Een goede docent is assertief. Heeft een leerling zijn huiswerk (structureel) niet op tijd af? ...
  2. Wees vriendelijk, maar ga niet te ver. ...
  3. Sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen. ...
  4. Gebruik je tijd goed. ...
  5. Blijf uitleg geven. ...
  6. Blended teaching. ...
  7. Wees streng doch rechtvaardig. ...
  8. Stel doelen.

Wat zijn goede regels in de klas?

  • Niets is normaal. “Elk jaar werk ik aan nieuwe regels, met elke klas. ...
  • Consequent: hou vol, hou focus. “Zeg keer op keer hetzelfde en blijf rustig herhalen. ...
  • Duidelijke afspraken mét leerlingen. “Elke eerste les van het schooljaar begint met afspraken maken. ...
  • Betrek collega's waar nodig. ...
  • Wees duidelijk bij overtredingen.

Is het legaal om leerlingen na de bel in de klas te houden?

Nee, dat mag niet zomaar. Je moet toestemming geven om jouw spullen te laten controleren en je moet zelf ook aanwezig zijn bij de controle.

Heb je recht om van klas te veranderen?

Van school veranderen

Je ouders moeten akkoord gaan. Je mag zo vaak van school veranderen als je wil, maar denk er goed over na want veel van school veranderen kan je slaagkansen verminderen.

Hoe kan je populair worden in de klas?

Een goede onderlinge sfeer in de klas is essentieel om goed te kunnen leren. Het is voor leerlingen dan ook belangrijk om geaccepteerd te worden en goed in de groep te liggen. Sociale vaardigheden spelen hierbij een belangrijke rol – al is sociaalvaardig zijn nog geen garantie voor populair zijn.

Wat als het te koud is in de klas?

Spreek je leraar erover aan. In veel scholen is er ook een preventieadviseur die je kan aanspreken. Er bestaan geen regels over de minimum- en maximumtemperatuur in een klaslokaal. Het onderwijs volgt daarom de wetgeving voor werknemers.

Hoe kom je uit de weerstand?

Verschillende situaties

Benoemen: zeg hardop dat je weerstand voelt: dat geeft de ander de gelegenheid te reageren en aan te geven wat zijn bezwaren zijn. Erkennen: laat weten dat je begrijpt dat de ander weerstand voelt: dat maakt dat de ander zich gehoord voelt en dat neemt een deel van de weerstand vaak al weg.

Hoe warm mag het in de klas zijn?

In de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) staat geen maximumtemperatuur waarbij nog gewerkt mag worden. Wel geldt dat de temperatuur geen gevaar mag opleveren voor de gezondheid van leraren en leerlingen. Het schoolbestuur moet ervoor zorgen dat medewerkers veilig en gezond kunnen werken.

Hoe sta ik zelfverzekerd voor de klas?

Wat kan ik concreet doen om zelfverzekerd voor de klas te staan?!
  1. Analyseer jouw onzekerheid. ...
  2. Investeer (enorm!) in een goede voorbereiding. ...
  3. Zorg voor extreem heldere regels en kaders. ...
  4. Investeer in de start van de les. ...
  5. Heb een zelfverzekerde lichaamshouding. ...
  6. Spreek duidelijk (niet te snel!)

Hoe laat je leerlingen luisteren?

Hoe kun je echt goed luisteren?
  1. Maak tijd. ...
  2. Stel open vragen. ...
  3. Laat de leerling vertellen. ...
  4. Laat zien dat je hoort wat er wordt gezegd. ...
  5. Geef niet direct een oplossing. ...
  6. Kies je woorden zorgvuldig. ...
  7. Dwing geen oogcontact af. ...
  8. Wees waakzaam.

Hoe negatief gedrag aanpakken?

  1. Geef het goede voorbeeld. Schreeuwen dat je kinderen niet zo moeten schreeuwen heeft geen zin.
  2. Vertel waarom je zijn gedrag niet accepteert. Vraag na of hij die reden werkelijk begrepen heeft.
  3. Ben je boos geworden, kom daar dan op een rustig moment op terug. Leg uit waarover je boos was.

Wat is een slecht klassenmanagement?

De meest voorkomende gedragsproblemen die leerkrachten tegenkomen hebben betrekking op een slechte werkhouding, weinig motivatie of zwakke leerprestaties (42%) van leerlingen, druk, overbeweeglijk, impulsief gedrag (37%), dwars of brutaal gedrag (37%), wisselende buien (31%), en vormen van agressie (30%).

Hoe zorg je voor een soepele Lesovergang?

Creëer een soepele lesovergang door rekening te houden met de psychologische behoefte van elk kind. Door vaker een “doorkijkmoment” in te lassen ga je verschil merken. Het begint bij: Contact tussen jou en het kind nog meer verbeteren.

Hoe leerlingen bij de les houden?

De 7 tips:

Zorg voor een boeiende “haak”; iets wat aansluit bij de leerlingen, iets wat ze interessant vinden of waarvan je zeker weet dat ze willen weten wat het is en/of hoe het werkt. Maak het spannend. Zorg ervoor dat je zelf niet langer dan 4 à 5 minuten achtereen praat. Vervolgens moeten de leerlingen iets doen.

Waarom mag je geen jas aan in de klas?

De school vindt jassen in de klas onveilig. Bij lessen als scheikunde of techniek kan een overdaad aan jassen gevaren opleveren voor de leerlingen. Bovendien moeten de scholieren tegen elkaar beschermd worden. Mevrouw Bloem: ,,In jassen kun je ook voorwerpen verbergen om klasgenoten mee te bedreigen.''

Vorige artikel
Waarom lacht een baby naar je?
Volgende artikel
Kan eczeem gevaarlijk zijn?