Hoe kom je aan een geboorteakte?
Gevraagd door: Ivan Bourgondië, van | Laatste update: 5 mei 2022Score: 4.4/5 (58 stemmen)
Om een afschrift aan te vragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig. U vraagt het afschrift aan bij de gemeente waar de akte is opgemaakt. Dat geldt ook als u daarna bent verhuisd of geëmigreerd.
Hoe duur is een geboorteakte?
Kosten. Een akte kost € 14,30 (tarief 2022). Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.
Waar heb je een geboorteakte voor nodig?
Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.
Waar kan ik een geboorteakte aanvragen?
U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur van de geboorteplaats, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.
Hoe lang duurt uittreksel geboorteregister?
Hoe lang duurt het
Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 10 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.
Hoe lang duurt uittreksel?
De post doet er ongeveer 48 uur over. Het uittreksel kost € 21,70. Het uittreksel is gratis als u het nodig hebt voor een pensioenfonds.
Wat kost uittreksel geboorteregister?
€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.
Wat staat er op een uittreksel geboorteregister?
In een uittreksel burgerlijke stand kunnen gegevens staan over geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding en overlijden.
Hoe lang is een geboorte akte geldig?
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.
Wat is een internationale geboorteakte?
De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.
Heb je een geboorteakte nodig om te trouwen?
Geboorteakte overleggen
Bij een melding van een voorgenomen huwelijk of partnerschap zal de ambtenaar van de burgerlijke stand uw geboortegegevens controleren in de Basisregistratie Personen (BRP). De gegevens in de BRP zijn in beginsel gebaseerd op uw geboorteakte als u in Nederland bent geboren.
Wat kost een uittreksel burgerlijke stand?
Uittreksel Burgerlijke stand: € 14,30. U krijgt geen geld terug als u een uittreksel Burgerlijke Stand aanvraagt, terwijl de levensgebeurtenis niet in Alkmaar heeft plaatsgevonden. Er zijn dan wel kosten gemaakt om uw gegevens op te zoeken.
Hoe lang is een buitenlandse geboorteakte geldig?
De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.
Hoe lang is een BRP geldig?
U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.
Wat staat er in het bevolkingsregister?
Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP
Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.
Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?
Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'.
Wat is een afschrift van de geboorteakte?
Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand.
Welke uittreksels zijn er?
- een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
- een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.
Wat is een historisch Adresuittreksel?
In het uittreksel met historische adressen staat een overzicht van uw vorige woonadressen, zoals die bekend zijn in de basisregistratie personen van de gemeente. U kunt dit document bijvoorbeeld gebruiken voor woningcorporaties.
Hoe lang duurt GBA uittreksel?
Hoe lang duurt het
Uw uittreksel wordt binnen 5 werkdagen per post verstuurd.
Hoe BRP downloaden?
- Log in op www.mijnoverheid.nl met uw DigiD.
- Menu selecteer identiteit Bekijk persoonsgegevens.
- Daar vindt u al uw gegevens uit de Basisregistatie Personen (BRP)
- Sla het op als een PDF bestand.
- Upload het op onze Uploadpagina via de e-mail die u van ons ontvangen heeft.
Hoe lang is een legalisatie geldig?
In Nederland is de legalisatie van een handtekening over het algemeen 3 maanden geldig. In andere landen gelden andere termijnen. Zie voor meer informatie de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Is een buitenlands huwelijk geldig in Nederland?
In de meeste gevallen wordt een buitenlands huwelijk na deze melding gewoon erkend in Nederland. Hiervoor moet wel aan enkele voorwaarden worden voldaan: Het buitenlandse huwelijk moet een burgerlijk huwelijk zijn. Een huwelijk voor de kerk of een andersoortig huwelijk is dus geen geldig huwelijk.
Welke landen zijn aangesloten bij het Apostilleverdrag?
- Albanië (Albania)
- Andorra.
- Antigua en Barbuda (Antigua and Barbuda)
- Argentinië (Argentina)
- Armenië (Armenia)
- Australië (Australia)
- Azerbeidzjan (Azerbaijan)
Welke BRP voor huurwoning?
Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden? Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.
Welk gewicht mag een baby naar huis?
Hoe wordt aanvullend geboorteverlof uitbetaald?