How to Order a Birth Certificate Online

Hoe geboorteakte opvragen Belgie?

Gevraagd door: prof. Kick Martel LLB  |  Laatste update: 28 januari 2024
Score: 4.2/5 (37 stemmen)

U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.

Kan ik mijn geboorteakte online aanvragen?

Hoe kan ik een akte aanvragen? Hebt u DigiD, dan kunt u de aanvraag online doen. Hebt u geen DigiD, doe de aanvraag dan per post. Houd er rekening mee dat u de akte en rekening per post misschien niet binnen de standaardtermijn van 4 weken ontvangt.

Wat kost een geboorteakte opvragen?

Kosten. Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 15,70 (tarief 2023). Let op: Een aanvraag is alleen mogelijk in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Hoe kom ik aan een kopie geboorteakte?

Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.

Kan je een geboorteakte opvragen?

Heel af en toe hebt u ze nodig: een afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand. In veel gemeenten kan u die al online aanvragen, via het digitaal loket. Maar dan nog moet u in sommige gemeenten nog fysiek naar het gemeentehuis om de akte te gaan afhalen.

25 gerelateerde vragen gevonden

Wat is het verschil tussen een akte en een uittreksel?

Uittreksel: beperkte informatie uit de akte. Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'. Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland.

Hoe lang blijft een geboorteakte geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Wat is een internationale geboorteakte?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Is een geboorteakte verplicht?

Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.

Waarom uittreksel geboorteakte?

Soms heeft u een afschrift uit de burgerlijke stand nodig. Dit is een schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis, zoals een geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap of overlijden. De gemeente bewaart akten van deze gebeurtenissen.

Wat te doen als je geen geboorteakte hebt?

Kun je geen geboorteakte tonen, dan kan een akte van bekendheid de geboorteakte vervangen. De rechtbank van je geboorteplaats of woonplaats stelt de akte van bekendheid op. Je moet daarvoor bij de rechtbank een verzoek indienen. Je hebt 4 meerderjarige getuigen nodig die verklaren waar en wanneer je geboren bent.

Wat is een internationaal uittreksel?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Wat is een uittreksel geboorteregister?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Wat is mijn burgerlijke stand Belgie?

U kunt het uittreksel uit het bevolkingsregister opvragen bij uw gemeente. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken: op 'Mijn dossier'(opent in nieuw venster), de online toepassing van het Rijksregister.

Wat kost een uittreksel uit het bevolkingsregister?

Kosten. Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Wie mag een geboorteakte aanvragen?

Aanvraag voor kind, partner of ouder met een machtiging

U mag zonder machtiging een akte opvragen van de volgende personen: uw kinderen, ook als deze meerderjarig zijn. uw ouders. uw partner, als u met hem of haar getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt.

Wat heb je nodig voor een geboorteakte?

Geboorteakte bij geboorteaangifte

Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Daarin staan: de gegevens van het kind (namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte); de gegevens van de ouder(s).

Kun je trouwen zonder geboorte akte?

Geboorteakte overleggen

Dan kan de ambtenaar van de burgerlijke stand u verzoeken om uw geboorteakte te overleggen. Kunt u geen geboorteakte overleggen? Dan kunt u een beëdigde verklaring over uw geboortegegevens afleggen.

Waar internationale geboorteakte aanvragen?

Je vraagt het via mail of telefonisch aan bij Burgerzaken – Geboorte. Aanvaardt de buitenlandse overheid het vertaaldocument niet of heb je je geboorteakte nodig voor een land van buiten de Europese Unie, dan moet je een beroep doen op een beëdigd vertaler.

Hoe ziet een geboorteakte uit?

geboortetijd. geboorteplaats. gegevens van de persoon die de aangifte heeft gedaan (meestal is dat de vader, maar soms is dat de moeder of iemand die bij de geboorte aanwezig was) de datum van aangifte en de naam van de ambtenaar die de akte heeft opgemaakt.

Wat zijn officiele documenten?

Een officieel document wordt afgegeven door autoriteiten. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een geboorteakte, huwelijksakte of verklaring van ongehuwd zijn (ook wel: ongehuwdverklaring). Ook uitspraken van rechtbanken, zoals echtscheidings- en voogdijbeslissingen zijn officiële documenten.

Hoe lang duurt een uittreksel?

Online aanvragen

Als u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur doet, dan versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen. De post doet er ongeveer 48 uur over, maar soms langer. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post.

Waar wordt een akte geregistreerd?

Een notariskantoor bewaart je akte. Je kan een notariskantoor zoeken via onze handige zoekfunctie.

Welke soorten uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.