Rapporteren in het zorgdossier

Welke vormen van rapporteren zijn er?

Gevraagd door: Eliza Jonker  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.7/5 (70 stemmen)

4. Rapportagevormen
  • 4.1 Mondelinge rapportage. ...
  • 4.2 Tekstuele rapportage. ...
  • 4.3 Dashboardrapportage. ...
  • 4.4 Online resultatenrapportage. ...
  • 4.5 Storyboardrapportage. ...
  • 4.6 Rapporteren met grafieken, schalen en tabellen.

Wat is methodisch rapporteren?

Met SOAP rapporteer je volgens een methode; objectief, respectvol en zonder afkortingen. Het staat voor Subjectief, Objectief, Analyse, Plan. De SOAP methode is makkelijk, structureert je rapportages zodat je overzicht houdt en voorkomt gekleurde observaties, want je rapporteert objectief en volledig.

Wat is een soap rapportage?

Wat is SOAP rapporteren? SOAP rapportage is een van de meest gebruikte rapportage methodes voor de zorg. SOAP staat voor Subjectief, Objectief, Analyse en Plan. SOAP rapporteren is belangrijk omdat je met collega's samenwerkt en je met SOAP op een eenvoudige manier de gewenste vervolgstappen helder maakt.

Wat rapporteer je?

Het doel van rapporteren, of met een ander woord verslaglegging, is het ondersteunen van goede zorgverlening. Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.

Hoe gebruik je de soap methode?

SOAP staat voor:
  1. Subjectief: wat de cliënt zegt over zijn eigen belevingen.
  2. Objectief: de observatie van de situatie door de zorgverlener.
  3. Analyse: de conclusie die de zorgverlener trekt uit de subjectieve en objectieve gegevens die zijn verzameld.
  4. Plan: wat de zorgverlener vervolgens gaat doen.

20 gerelateerde vragen gevonden

Wat is de SOEP methode?

De SOEP-structuur is een hulpmiddel voor het maken van een duidelijk verslag van een deelcontact. Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld.

Waarom de SOEP methode?

De SOAP-methode structureert het rapporteren. Dit geeft niet alleen een beter overzicht, maar biedt ook veel mogelijkheden om beter te observeren, te analyseren en bijgevolg om betere zorgplannen te maken.

Wat is subjectief rapporteren?

Subjectief: Informatie afkomstig van de cliënt zelf: Wat zegt de cliënt over zijn/haar eigen belevingen (of wat zegt familie)? Objectief: Directe observatie van de situatie door jou: het gedrag van de cliënt zoals jij dit waarneemt.

Hoe ziet een goed rapport eruit?

Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat de conclusies en de resultaten zijn. Eenduidig formuleren is key: zonder eenduidige formuleringen kunnen conclusies vraagtekens oproepen bij de lezer. Een rapport moet op een dergelijke manier worden geschreven dat het meteen duidelijk is voor de lezer.

Hoe rapportage maken?

Hoe schrijf je een rapport?
  1. Schrijf in de neutrale derde persoon. ...
  2. Wees spaarzaam met lange zinnen. ...
  3. Denk goed na over het gebruik van vakjargon. ...
  4. Gebruik voorbeelden. ...
  5. Citeer bronnen als je een stelling zelf niet beter kunt verwoorden dan de betreffende bron, of wanneer je bijvoorbeeld gebruikmaakt van statistieken.

Hoe rapporteer je objectief?

Voor een objectieve en cliëntgerichte rapportage heeft Buurman enkele handige tips.
  1. Schrijf in complete zinnen. Professionals schrijven in hun dossiers vaak heel korte zinnen, losse woorden en zinnen zonder onderwerp. ...
  2. Schrijf objectief. ...
  3. Schrijf actief. ...
  4. Pas op voor vaktaal en afkortingen.

Wat is effectief rapporteren?

Een training Effectief Rapporteren is gericht op objectief, transparant en gestructureerd rapporteren, uitgaande van het versterken en ondersteunen van eigen, aanwezige schrijfvaardigheden. Schriftelijk rapporteren is misschien niet je favoriete bezigheid.

Wat is soep rapportage?

SOEP staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie & Plan. Het is een methode voor het maken van een rapportage in een medisch dossier die vaak gebruikt wordt door professionele zorgmedewerkers.

Wat zijn de 4 stappen van methodisch werken?

De 4 stappen van Methodisch Werken:
  • Gegevens verzamelen.
  • Doelen maken en zorg gaan leveren.
  • Doelmatig rapporteren.
  • Evalueren.

Wat zijn de 3 fases van methodisch werken?

Wat zijn de 3 fases van methodisch werken? Wat doe je bij de voorbereiding (fase 1)? Wat doe je bij de uitvoering (fase 2)? Wat doe je bij de afronding (fase 3)?

Welke 5 stappen zijn er in methodisch werken?

Methodisch werken bevat een aantal stappen: verzamelen van informatie, vaststellen van behoeften en problemen, vaststellen van doelen, vaststellen van en plannen van activiteiten, uitvoeren van de activiteiten volgens planning, evalueren en zo nodig bijstellen van de zorg en ondersteuning.

Wat moet er allemaal in een rapport?

De opbouw van een verslag of rapport
  • De kaft. De kaft is het eerste wat de lezer ziet. ...
  • Voorwoord. Het voorwoord is een optioneel onderdeel van je verslag. ...
  • Inhoudsopgave. ...
  • Samenvatting. ...
  • Inleiding / aanleiding / probleemanalyse. ...
  • Doelstelling. ...
  • Theoretisch kader. ...
  • Methode / plan van aanpak.

Wat staat er in een rapport?

Een rapport bevat meestal een inleiding en bronnenlijst. Mogelijke andere hoofdstukken zijn: voorwoord, managementsamenvatting, analyseonderdelen (structuur, cultuur, interne communicatie etc.), methode van onderzoek, resultaten, conclusies en aanbevelingen. Geef je hoofdstuk een informatieve titel inclusief nummer.

Hoe ziet een zakelijk rapport eruit?

Het verslag is in een zakelijke stijl geschreven en kan snel doorgelezen worden. Je inleiding gaat in op de aanleiding, het probleem, presenteert je hoofdvraag en randvoorwaarden en sluit af met een leeswijzer. Je bespreekt kort de onderzoeksopzet, belangrijkste resultaten en conclusie van je onderzoek.

Hoe rapporteer je een gesprek?

Tik in Chats op een gesprek om het te openen. Tik bovenaan op de betreffende naam. Scrol omlaag en tik op Rapporteren.

Wat wordt er bedoeld met objectief?

Iets is objectief als het onafhankelijk is van de waarneming of voorkeuren van mensen: als er geen interpretatie bij nodig is. Dit staat tegenover subjectief.

Wat mag je niet in een rapportage zetten?

Tips om beter te rapporteren

Beschrijf alleen feiten en niet je eigen mening of conclusies. Gebruik geen afkortingen. Schrijf beknopt. Schrijf zodat anderen je kunnen begrijpen, ook als zij minder bekend zij met de client.

Hoe vaak moet je rapporteren in de zorg?

' In artikel 8.1.1.6 staat ook dat de verzekerde recht heeft op zo'n gesprek tweemaal per jaar. De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.

Wat zijn soep regels?

1.1 SOEP – staat voor Subjectief (mening patiënt), Objectief (wat jij objectiveert), Evaluatie ((voorlopige) diagnose) en Plan ((voorlopig) beleid). Vul hier de anamnese volgens ALTIS* in inclusief de hulpvraag van de patiënt.

Volgende artikel
Wat te geven aan Peter?