Kopen vs. huren: wat is het beste?!

Welke papieren heb je nodig om een huis te huren?

Gevraagd door: kand. Max Lonen  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.3/5 (28 stemmen)

Uw laatste drie loonstrookjes. En die van uw partner of meeverhuizende huisgenoten (niet uw meeverhuizende kinderen), als zij inkomen uit werk hebben.
...
Documenten over uw inkomen
  • Een inkomensverklaring. ...
  • Uw laatste drie loonstrookjes. ...
  • Specificatie van uw uitkering. ...
  • Uw jaaropgave van het afgelopen jaar. ...
  • Bent u student?

Hoe moet ik me inschrijven voor een huurwoning?

U moet zich inschrijven bij een woningcorporatie. Of bij een andere organisatie die sociale huurwoningen aanbiedt. Welke organisaties dit zijn, kunt u navragen bij uw gemeente. In sommige gemeenten heeft u een huisvestingsvergunning nodig.

Welk uittreksel heb ik nodig voor huurwoning?

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Wat mag je vragen aan een huurder?

Welke documenten mag een verhuurder opvragen?
  • Loonfiches.
  • Identiteitsgegevens.
  • Aanslagbiljet van de personenbelasting.
  • Bewijs van goed gedrag en zeden.
  • Gezondheidstoestand van de huurder.

Kan je huren zonder inkomen?

Ja, ook zonder inkomen kunt u reageren op woningen. Er worden woningen aangeboden zonder minimum inkomensgrens. Op deze woningen kunt u reageren als u geen inkomen heeft. Zodra u een woning heeft gevonden, kunt u een bijstandsuitkering aanvragen zodat u de huur kunt betalen.

40 gerelateerde vragen gevonden

Kan je een huis huren zonder vast contract?

In de vrije sector kunnen verhuurders (woningcorporaties en particuliere verhuurders) u altijd een tijdelijk huurcontract aanbieden voor uw nieuwe woning. Aan het einde van het tijdelijke contract moet u uit de woning. Dat geldt voor tijdelijke huurcontracten tot maximaal 2 jaar.

Hoeveel moet je verdienen voor een sociale huurwoning?

Vanaf 2022 mogen woningcorporaties elk jaar 7,5% van hun vrijgekomen huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen boven de inkomensgrens; dus bij een inkomen van meer dan € 40.024 voor eenpersoonshuishoudens en meer dan € 44.196 voor huishoudens van 2 of meer personen (prijspeil 2021).

Hoe kom ik aan een uittreksel BRP?

U vraagt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan bij de gemeente waar u woont. U vraagt uw uittreksel aan via de knop 'Uittreksel aanvragen'. U logt in met uw DigiD en betaalt met iDeal.

Waar heb je een uittreksel BRP voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Heeft spaargeld invloed op sociale huurwoning?

Wordt mijn spaargeld of eigen vermogen meegerekend in het verzamelinkomen bij de toewijzing van een sociale huurwoning? Nee, uw spaargeld of eigen vermogen telt niet mee bij het verzamelinkomen om een woning toe te wijzen.

Hoe kom ik het snelst aan een huurwoning?

U vraagt een urgentieverklaring aan bij uw gemeente. In sommige gemeenten kunt u direct bij de woningcorporatie terecht. De gemeente of woningcorporatie beslist of u een voorrang krijgt. U gaat zelf op zoek naar een woning bij een woningcorporatie.

Waar heb je het snelst een sociale huurwoning?

In Oss vinden huurders in Brabant het snelst een huis in de sociale sector, dus met een huurprijs tot 752,33 euro per maand. Dat blijkt uit een onderzoek dat de NOS gedaan heeft. In Zundert wachten huurders het langst op een geschikt huis.

Hoeveel kost uittreksel BRP?

Kosten. Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoe lang duurt aanvraag uittreksel BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Heb ik een BRP nodig?

Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Hoelang duurt een BRP?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Kan je een BRP online aanvragen?

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Als u een akte aanvraagt, kunt u kiezen tussen een afschrift, uittreksel of internationaal uittreksel van de akte. De akte zelf blijft eigendom van de gemeente. Een afschrift is een kopie van de akte, een (internationaal) uittreksel is een samenvatting.

Kan iedereen in een sociale huurwoning?

Er zijn een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning: Uw bruto jaarinkomen is niet hoger dan € 44.035,- (eenpersoonshuishoudens) of € 48.625,- (meerpersoonshuishoudens) De woning moet passend zijn: qua leeftijd en het aantal personen. U bent 18 jaar of ouder.

Heb ik recht op een huurwoning?

Uw inkomen mag niet te hoog zijn. Woningcorporaties moeten jaarlijks minimaal 92,5 procent van hun vrijgekomen sociale-huurwoningen toewijzen aan alleenstaanden met een inkomen tot 44.035 euro en paren en gezinnen met een inkomen tot 48.625 euro (2023). De overige woningen mogen naar huishoudens met hogere inkomens.

Hoeveel huur betalen als alleenstaande?

Gewoonlijk wordt er aangeraden dat je ongeveer een derde van je maandloon mag uitgeven aan je huishuur. Met een nettoloon van 1400 euro kan je dus ongeveer huur betalen van 470 euro.

Kun je huren zonder ingeschreven te staan?

Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.

Wat moet je afsluiten als je gaat huren?

Bij sommige huurwoningen zit gas, water en licht standaard bij de huurprijs in, maar normaal gesproken moet je hier zelf achteraan gaan. Zorg ervoor dat het gas, water en licht is geregeld op de dag dat je de sleutel ontvangt. Je energiecontract sluit je daarom uiterlijk twee weken voor je verhuisdag af.

Heb je een werkgeversverklaring nodig voor een huurhuis?

Een werkgeversverklaring is een formulier waarop vragen staan over het dienstverband en het inkomen van uw werknemer. Uw werknemer kan dit document nodig hebben voor een huurwoning, een lening of bij een hypotheekaanvraag voor een koopwoning.

Hoe kun je zien wie er op je adres staat ingeschreven?

Of hoeveel personen er ingeschreven staan? Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.

Vorige artikel
Welke Jam voor baby?