Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Welke gegevens staan in BRP?

Gevraagd door: Sam Kathagen  |  Laatste update: 4 november 2023
Score: 4.9/5 (56 stemmen)

Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres. De Nederlandse overheid heeft deze gegevens nodig om bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs te kunnen maken. Of om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen.

Wat staat in het BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet-ingezetenen).

Wat staat er in een BRP dossier?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.

Wat moet er op BRP staan voor woning?

Als woningzoekende moet u een uittreksel uit het Basisregistratie Personen (BRP) opvragen als u een woningaanbieding heeft. Een uittreksel BRP is een officiële verklaring van de gemeente waarmee u laat zien dat u in de gemeente staat ingeschreven. U vraagt het uittreksel aan in de gemeente waarin u woont.

Welke gegevens heeft de gemeente van mij?

Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl

Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.

40 gerelateerde vragen gevonden

Wie heeft mijn BRP gegevens ingezien?

Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.

Kan verhuurder BRP inzien?

Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP). Hij schrijft dit in antwoord op vragen van VVD-Tweede Kamerleden Van der Linde en De Caluwe.

Wat mag een makelaar vragen?

De makelaar mag alleen gegevens aan u vragen die noodzakelijk zijn om te beoordelen of u de huur kunt betalen. Dat betekent dat de makelaar bijvoorbeeld niet mag vragen wat uw nationaliteit of etniciteit is. Ook mag de makelaar niet uw burgerservicenummer (BSN) vragen.

Wie mag BRP inzien?

Uw gegevens worden opgeslagen in een landelijk systeem: de Basisregistratie Personen (BRP). Persoonsgegevens uit de BRP zijn niet openbaar. Alleen organisaties met een publieke of maatschappelijke taak kunnen gegevens opvragen. Bijvoorbeeld voor pensioenen, uitkeringen, huurtoeslag of belasting.

Kan je op 2 huizen ingeschreven staan?

In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.

Welke gegevens heeft de politie van mij?

Hoe kan ik dit navragen? Als betrokkene – de persoon op wie de persoons- of politiegegevens betrekking hebben – kunt u een inzageverzoek doen. Het gaat dan uitsluitend om uw persoonlijke informatie. Dat kan op dit moment alleen schriftelijk door een verzoek in te dienen bij de privacydesk uit uw regio.

Is BRP hetzelfde als geboorteakte?

Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Een afschrift of uittreksel van een akte burgerlijke stand is niet hetzelfde als een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een uittreksel BRP is een formulier met daarop uw gekozen gegevens uit de BRP.

Hoe kun je zien wie er op je adres staat ingeschreven?

Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.

Kan ik mijn persoonlijke gegevens bij de gemeente inzien en wijzigen?

Als u wilt weten welke persoonlijke gegevens de gemeente van u heeft, dan kunt u een verzoek doen op basis van de wet Algemene verordening gegevens bescherming (AVG). U kunt bijvoorbeeld uw dossier inzien, laten wijzigen, verwijderen enzovoort. Lees hier hoe het werkt en wat uw rechten zijn rondom privacy.

Waar heb je een BRP voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Hoe kan je bewijzen waar je woont?

Een historisch uittreksel is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u hebt gewoond. U kunt het uittreksel aanvragen in de gemeente waar u nu ingeschreven staat.

Wie heeft toegang tot persoonsgegevens?

Mensen hebben recht op inzage in de persoonsgegevens die organisaties van hen verwerken. Dit recht is bedoeld om mensen meer grip te geven op hun persoonsgegevens. Ook kunnen zij hiermee controleren of organisaties zich aan de regels houden bij het verwerken van hun gegevens.

Hebben banken toegang tot BRP?

Raadpleging van de BRP door banken en notarissen is slechts toegestaan voor zover dat noodzakelijk is voor het goed kunnen uitvoeren van het cliëntenonderzoek op grond van de Wwft.

Wat is het verschil tussen een postadres en een briefadres?

Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.

Wat als je niet tevreden bent over je makelaar?

Dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Makelaardij. De drie grote brancheverenigingen zijn hierbij aangesloten. Deze commissie is er voor de consument en oordeelt in geschillen over bijvoorbeeld de courtage of de kwaliteit van de dienstverlening. Dit advies is bindend.

Welke documenten heeft een makelaar nodig?

Welke documenten hebt u nodig?
  • De eigendomsakte. Eigenaar en eigendom te checken. ...
  • Stedenbouwkundig attest en stedenbouwkundige inlichtingen. ...
  • Het postinterventiedossier (PID) ...
  • Het attest elektrische keuring. ...
  • Het energieprestatiecertificaat (EPC) ...
  • Het bodemattest. ...
  • Het asbestattest. ...
  • Overstromingsrapport (watertoets)

Kan een makelaar BKR opvragen?

Verhuurders zijn geen kredietverstrekkende instanties, dus jouw BKR gegevens mogen ze in principe ook niet zien.

Kan een verhuurder je zomaar op straat zetten?

Uw verhuurder mag niet zomaar de huur opzeggen van uw woning. Dat kan alleen met een goede reden. Bijvoorbeeld omdat u geluidsoverlast geeft. Het maakt niet uit of u een vast huurcontract heeft.

Wat mag een verhuurder niet doen?

Tijdens de huur mag de verhuurder geen werken laten uitvoeren die het uitzicht en de vorm van de woning veranderen. Zonder uw akkoord mag hij bijvoorbeeld niet de garage afbreken of zonnepanelen plaatsen.

Wat als je niet woont waar je ingeschreven staat?

U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.

Vorige artikel
Is een 17 jarige nog een kind?
Volgende artikel
Wat is de achterneef?