DOCUMENTEN DIE U NODIG HEEFT VOOR UW BELASTINGAANGIFTE (VK)

Welke documenten zijn nodig voor het invullen van belastingaangifte?

Gevraagd door: Oscar Gerritsen B  |  Laatste update: 28 september 2025
Score: 4.6/5 (64 stemmen)

Welke gegevens heb je nodig?
  • burgerservicenummer (BSN) van je fiscale partner.
  • geboortedatum van je fiscale partner.
  • gegevens over het inkomen van je fiscale partner (bijvoorbeeld jaaropgaven en of bankafschriften)

Welke documenten heb ik nodig om mijn belastingaangifte in te vullen?

Wat heb je nodig om je belastingaangifte in te vullen?
  • Je bankrekeningnummer waarop de fiscus eventuele terugbetalingen mag storten.
  • Alle gegevens over je inkomsten: je loonfiches, huurgelden, alimentatie, pensioen, …
  • Een overzicht van je beroepskosten (als je zelf je beroepskosten bewijst)

Welke documenten en gegevens heb ik nodig om mijn belastingaangifte te doen?

Persoonlijke gegevens
  • DigiD. Om de aangifte te kunnen openen in Mijn Belastingdienst heb je een DigiD nodig. ...
  • Denk ook aan je partner. ...
  • BSN. ...
  • Rekeningnummer. ...
  • Alleen als het zin heeft. ...
  • Alleen als het zin heeft. ...
  • Schuldendrempel. ...
  • Check je voorlopige aanslag.

Welke overzichten zijn nodig voor belastingaangifte?

Bankrekeningen
  • het jaaroverzicht 2024 van uw betaalrekening.
  • het jaaroverzicht 2024 van uw spaarrekening en dat van uw kinderen.
  • het jaaroverzicht 2024 van uw beleggingen.

Is een bankafschrift voldoende voor de belastingdienst?

U maakt uw recht op aftrek aannemelijk als u bonnetjes, bankafschriften of andere bewijsstukken kunt laten zien.

45 gerelateerde vragen gevonden

Wat moet ik niet vergeten bij het invullen van mijn belastingaangifte?

Documenten die je nodig hebt voor het invullen van je belastingaangifte. Alle gegevens over je inkomsten (inkomsten uit arbeid, uit vastgoed, uit onroerend goed, kadastraal inkomen, onderhoudsgeld, pensioen, financiële resultaten voor handelaars en vrije beroepen, uitkeringen, vergoedingen …)

Kan Belastingdienst op bankrekening kijken?

De fiscus kan bankrekeningen van individuen raadplegen om achterstallige schulden (belastingen) te innen. In realtime kan de belastingdienst echter niet volgen welke transacties er allemaal plaatsgrijpen op je bankrekening.

Welke gegevens heb je nodig om aangifte te doen?

Welke gegevens heb je nodig?
  • burgerservicenummer (BSN) van je fiscale partner.
  • geboortedatum van je fiscale partner.
  • gegevens over het inkomen van je fiscale partner (bijvoorbeeld jaaropgaven en of bankafschriften)

Hoeveel spaargeld mag je hebben?

Het heffingsvrije vermogen in 2024 blijft onveranderd ten opzichte van 2023. Dit betekent dat je tot €57.000 (of €114.000 voor fiscale partners) aan spaargeld en beleggingen mag hebben zonder belasting te betalen in box 3. Let op: als je boven deze grens komt, wordt er vermogensbelasting geheven.

Welke jaren kan ik nog middelen?

1 januari 2023 is de middelingsregeling vervallen. Dat betekent: De laatste periode waarover u kunt middelen is 2022, 2023 en 2024. Als u kiest voor 2022 als laatste jaar voor middeling (2020, 2021 en 2022), dan kunt u voor 2023 en 2024 geen middeling meer aanvragen.

Hoeveel belasting over spaargeld?

Spaargeld wordt belast op basis van de actuele spaarrente. Dit is voorlopig 1,44% in 2025. Dit is hetzelfde als in 2024. Overige bezittingen / beleggingen worden belast op basis van het meerjarige gemiddelde rendement.

Wat zijn tips voor het invullen van mijn belastingaangifte?

Tips voor je belastingaangifte
  • Belastingaangifte scherp invullen.
  • Vul altijd je aangifte in.
  • Stuur je aangifte op tijd in.
  • Aftrekposten benutten.
  • Haal het maximale uit zorgkosten.

Is het moeilijk om zelf belastingaangifte te doen?

Aangifte doen kan best moeilijk zijn. De Belastingdienst komt burgers tegemoet door de belastingformulieren vooraf al grotendeels in te vullen. Dat maakt aangifte doen makkelijker, maar het kan ook vragen oproepen of argwaan wekken.

Welke fiscale attesten heb ik nodig voor mijn belastingaangifte?

Welke fiscale attesten moet je indienen?
  • Eenmalig basisattest bij nieuwe of geherfinancierde hypothecaire lening.
  • Jaarlijks betalingsattest hypothecaire lening.
  • Attest betaalde premie voor levensverzekering ter dekking van een hypothecaire lening.
  • Overzicht huurinkomsten van verhuring voor beroepsdoeleinden.

Wat is code 1106 op belastingaangifte?

Hoe moet ik mijn onroerende inkomsten aangeven? Vermeld bij de code 1106 het deel van het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen, dat overeenkomt met uw eigendomsaandeel in het onroerend goed.

Wat betekent code 1255 in mijn belastingaangifte?

code 1255 voor de vrijstelling van uw kosten voor woon-werkverkeer; code 1384 voor de kosten van de kinderopvang (voor- en naschoolse opvang, vakantie-opvang, kampjes,...).

Hoeveel geld mag je belastingvrij op je rekening hebben?

In fiscaal jaar jaar 2025 (waarover je in 2026 aangifte doet) geldt dus de vrijstelling tot een vermogen van € 57.684 (voor alleenstaanden) en een vermogen van € 115.368 voor fiscale partners. Is je vermogen lager dan dit bedrag? Dan hoef je geen vermogensrendementsheffing te betalen.

Is 50.000 euro spaargeld veel?

50.000 is gewoon serieus veel spaargeld waar je uiteraard niet lichtzinnig mee om moet gaan. Het is dan ook cruciaal om weloverwogen keuzes te maken bij het investeren van dit kapitaal.

Wat telt niet mee als vermogen?

Wat u wel en niet als vermogen moet meetellen, is hetzelfde als bij uw belastingaangifte. Spaargeld, aandelen en een vakantiehuis in Nederland of het buitenland tellen bijvoorbeeld mee. Maar het huis waarin u woont en uw auto tellen níét mee als vermogen. Lees meer bij Wat zijn uw bezittingen en schulden?

Wat moet ik meenemen naar de aangifte?

Voor het opnemen van een aangifte dient u een geldig identiteitsbewijs* (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of Nederlands vreemdelingendocument) mee te nemen.

Wie kan mij helpen met mijn belastingaangifte?

In Nederland zijn veel maatschappelijke organisaties die gratis hulp aanbieden bij de belastingaangifte. Bijvoorbeeld vakbonden en ouderenbonden, wijkwinkels, buurtcentra, belastingwinkels en formulierenbrigades. U kunt een familielid of vriend vragen om uw aangifte in te vullen.

Hoe vul je belastingaangifte in?

Online aangifte doen in 4 stappen
  1. Stap 1: Voorbereiden. Pak de juiste gegevens en documenten erbij. ...
  2. Stap 2: De aangifte openen. Log in op Mijn Belastingdienst. ...
  3. Stap 3: Controleren. Controleer uw gegevens. ...
  4. Stap 4: Ondertekenen. Als u de aangifte helemaal hebt ingevuld, ondertekent u met uw DigiD.

Kan de Belastingdienst je WhatsApp lezen?

In de praktijk is het vrij gebruikelijk dat Whatsapp-gesprekken en volledige e-mailboxen worden opgevraagd. Immers: alles wat relevant kan zijn, kan de Belastingdienst opvragen. Slechts bij grote uitzondering wordt de Belastingdienst teruggefloten.

Hoe groot is de kans dat de Belastingdienst controleert?

De Belastingdienst controleert regelmatig zakelijke administraties. Toch is de kans op een belastingcontrole volgens hun eigen cijfers klein, met 0,4 procent voor kleine ondernemingen en 2,5 procent voor middelgrote.

Welke bankrekeningen moet ik opgeven bij de Belastingdienst?

Geef in uw aangifte dan alleen dat deel van de rekening aan dat van u is. Uw deel van de rekening is uw geld dat u zelf hebt gestort of dat iemand anders voor u daarop heeft gestort.

Volgende artikel
Hoe werken verlovingen?