Aanvraag Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Welke BRP voor huurwoning?

Gevraagd door: Dylan van Oostendorp  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.9/5 (20 stemmen)

Welke documenten heb ik nodig als ik een vrije sector huurwoning krijg aangeboden?  Een historisch uittreksel uit de Basis Registratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoe lang u, uw partner en uw kinderen/medebewoners in uw huidige woning wonen en hebben gewoond.

Welke BRP heb ik nodig?

Er zijn verschillende uittreksels Basisregistratie Personen (BRP). Welk uittreksel u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Kies bij het aanvragen van een uittreksel waarvoor u het document nodig heeft. Op elk type uittreksel staan verschillende gegevens.

Wat is een uittreksel voor woningbouw?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.

Wat is een standaard BRP?

Persoonsgegevens van ingezetenen in de BRP

Hun voornamen en achternamen, geslacht en burgerservicenummers. Uw nationaliteit en de reden voor het verkrijgen of verliezen van de Nederlandse nationaliteit. Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner.

Welke gegevens nodig voor huurwoning?

Uw laatste drie loonstrookjes. En die van uw partner of meeverhuizende huisgenoten (niet uw meeverhuizende kinderen), als zij inkomen uit werk hebben.
...
Documenten over uw inkomen
  • Een inkomensverklaring. ...
  • Uw laatste drie loonstrookjes. ...
  • Specificatie van uw uitkering. ...
  • Uw jaaropgave van het afgelopen jaar. ...
  • Bent u student?

38 gerelateerde vragen gevonden

Kan verhuurder BRP inzien?

Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).

Hoe maak je het meeste kans op een huurwoning?

Vergroot je kans op een huurwoning!
  1. Tip 1: Een goede voorbereiding is het halve werk. ...
  2. Tip 2: Blijf je concurrenten voor! ...
  3. Tip 3: Je kunt maar één keer een 1e indruk maken … ...
  4. Tip 4: kun je extra zekerheden bieden? ...
  5. Tip 5: Maak het de verhuurder gemakkelijk. ...
  6. Tip 6: Schakel je netwerk in.

Welke BRP voor woningcorporatie?

Een historisch uittreksel Basis Registratie Personen (BRP)

Let op: als je het historisch BRP online opvraagt bij de gemeente, moet je in het aantekenveld aangeven dat het een uittreksel voor een woningcorporatie is. Bij een incomplete BRP kan het zijn dat we de woning niet aan je toewijzen.

Welke uittreksels BRP zijn er?

Soorten uittreksels
  • Standaard. Naam, geboortedatum, adres en woonplaats.
  • Woonhistorie. Historische adressen, naam, geboortedatum, adres, woonplaats. ...
  • Burgerservicenummer (BSN) BSN, naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres, woonplaats.
  • Internationaal. ...
  • BRP gezag voor reizen met minderjarigen.

Is BRP verplicht?

Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Wat kost een uittreksel BRP bij mijn online loket?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Kan je een BRP online aanvragen?

Vanaf nu is het mogelijk om een aangevraagd uittreksel basisregistratie personen (BRP) digitaal te ontvangen in MijnOverheid. Via de website is het mogelijk om veel producten digitaal aan te vragen. Zo ook een uittreksel voor de basisregistratie personen (BRP), ook wel uittreksel bevolkingsregister genoemd.

Hoe kom ik aan uittreksel BRP?

U kunt uw persoonsgegevens in de BRP via MijnOverheid.nl bekijken. Of door een afspraak te maken aan de balie van uw gemeente. Vergeet niet uw identiteitsbewijs mee te nemen naar de afspraak.

Wat betekent BRP van de gemeente?

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet-ingezetenen). Personen die korter dan 4 maanden in Nederland wonen kunnen ook als niet-ingezetenen in de BRP staan.

Hoe lang is een BRP geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Wat is het verschil tussen GBA en BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een centrale database met persoonsgegevens van de inwoners van Nederland. Er staan ook gegevens in van Nederlanders in het buitenland. De BRP is de opvolger van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Hoe lang duurt aanvraag uittreksel BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Wat controleert de woningbouw?

Bij de toewijzing van een woning controleert de corporatie uw inkomen. Dat is nodig omdat het wettelijk vereist is dat de woning bij uw gezamenlijke inkomen past. Bij de controle moet u bewijsstukken bij de corporatie inleveren dat uw opgegeven inkomen klopt.

Hoe moet ik me inschrijven voor een huurwoning?

U moet zich inschrijven bij een woningcorporatie. Of bij een andere organisatie die sociale huurwoningen aanbiedt. Welke organisaties dit zijn, kunt u navragen bij uw gemeente. In sommige gemeenten heeft u een huisvestingsvergunning nodig.

Is woningcorporatie verplicht?

Een woningcorporatie is ook niet verplicht om haar woningen te verkopen of in beheer te geven aan een wooncoöperatie. Als de verhuurder dat niet wil, dan is hij nergens toe verplicht.

Hoe kom ik het snelst aan een huurwoning?

U vraagt een urgentieverklaring aan bij uw gemeente. In sommige gemeenten kunt u direct bij de woningcorporatie terecht. De gemeente of woningcorporatie beslist of u een voorrang krijgt. U gaat zelf op zoek naar een woning bij een woningcorporatie.

Waar heb je het snelst een sociale huurwoning?

In Oss vinden huurders in Brabant het snelst een huis in de sociale sector, dus met een huurprijs tot 752,33 euro per maand. Dat blijkt uit een onderzoek dat de NOS gedaan heeft. In Zundert wachten huurders het langst op een geschikt huis.

Hoe krijg je zo snel mogelijk een huurhuis?

Stap 1: zoek huurwoningen in uw omgeving

Woningcorporaties bieden huurwoningen aan. Zoek op internet naar huurwoningen. Soms kunt u ook langsgaan bij de balie van de woningcorporatie. Om te reageren moet u zich eerst inschrijven bij de woningcorporatie.

Welke plichten als verhuurder?

Rechten en plichten verhuurder

Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de woning onderhouden en je moet de huurder woongenot verschaffen. Hier staan twee rechten tegenover: de huurder moet op tijd huur betalen en je mag geen overlast hebben van de huurder.

Hoe check je een huurder?

Hoe screen je huurders?
  1. Vraag de huurder zich altijd te legitimeren met een officieel legitimatiebewijs (dus niet met een kopie).
  2. Houd in de gaten dat de persoon die gescreend wordt ook de persoon is die het contract komt tekenen en de sleutel in ontvangst neemt.
  3. Accepteer in geen enkel geval contante betalingen.

Vorige artikel
Welk dekbed tegen huisstofmijt?