De vijf stappen van instructie geven

Welke 6 stappen volg je bij het geven van een goede instructie?

Gevraagd door: Jort van der Heiden  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.9/5 (56 stemmen)

Bij activerende directe instructie doorlopen de leerkracht en de leerling samen op een interactieve manier de stappen in de onderwijsleersituatie.
...
Dit model is gestructureerd opgebouwd in zeven fasen:
  1. Terugblik. ...
  2. Oriëntatie. ...
  3. Instructie. ...
  4. Begeleide inoefening. ...
  5. Zelfstandige verwerking. ...
  6. Evaluatie. ...
  7. Terug- en vooruitblik.

Wat is een goede instructie?

Het lesdoel staat van begin tot einde van de les centraal. Bij een goede uitleg legt de leraar de focus op de aanpak om het antwoord te vinden of het probleem op te lossen. Leerlingen vertelden ons vaak dat zij veel leren als de juf of meester de stappen duidelijk uitlegt, zodat ze weten wat ze moeten doen.

Hoe geef ik een goede verlengde instructie?

Verlengde instructie geef je in een subgroep. Vaak is die subgroep homogeen: elke dag dezelfde leerlingen die dezelfde stof krijgen. Echter: voor de ene leerling is verlengde instructie op die dag helemaal niet nodig; voor de ander wel. Stel daarom variabele subgroepen (meervoud!)

Welke Instructiemodellen zijn er?

Er zijn verschillende varianten van het directe-instructiemodel. Veel gebruikt is Expliciete Directe Instructie (EDI), daarnaast is er Interactief Gedifferentieerde Directe Instructie (IGDI) en Activerende Directe Instructie (ADI). Kies de variant die bij je school past.

Wat is een effectieve instructie?

Effectieve instructie is het doelmatig aanbieden van nieuwe leerstof. Kinderen willen niet onnodig wachten op uitleg, daarom is het belangrijk om de instructie zo te geven, dat er geen leertijd verloren gaat.

19 gerelateerde vragen gevonden

Wat is belangrijk bij instructie geven?

  • Baken het doel af.
  • Houd de instructie kort en bondig.
  • Vertel tijdens je demonstratie heel.
  • duidelijk wat je doet en waarom.
  • Realiseer een veilig leerklimaat.
  • Formuleer zo helder mogelijk.
  • Voorkom waarom-vragen.

Wat is belangrijk bij het geven van een instructie?

In feite is instructie geven uitleggen in een aantal stappen. Belangrijk is om te weten wat je wilt uitleggen of wat je wilt instrueren, aan wie en waarom. Ik zou ook kunnen zeggen: wat is het doel van de instructie?

Wat is een Instructiemodel?

Het directe instructiemodel is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren. Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig.

Wat is een volledige instructie?

Een volledige instructie bestaat altijd uit de volgende zes onderdelen: Wat moet je doen? Hoe moet je dat aanpakken? Hulp, bij wie en waar?

Wat is de betekenis van de instructie?

Richtlijn voor of informatie over hoe je iets moet doen. een order, een aanwijzing.

Hoe geef je instructie in de zorg?

Zorg ervoor dat uw patiënt zich comfortabel voelt, als u begint met uw instructie.
...
Om het behandelplan te laten slagen moeten de doelen:
  1. Helder zijn.
  2. Specifiek zijn.
  3. Realistisch zijn.
  4. Een verbetering zijn voor het probleem van de patiënt.
  5. Binnen een bepaald tijdsbestek realiseerbaar zijn.

Hoe begin je een instructie?

Tip 1.

Bij een instructie is de volgorde vaak erg belangrijk. Beschrijf daarom stap voor stap wat de lezer moet doen. Dit zorgt voor een duidelijke structuur. Zo kan de lezer zich goed voorbereiden en houdt hij overzicht.

Wat zijn de kenmerken van een instructie zin?

Teksten met een instruerend tekstdoel geven praktische informatie. Informatie die de lezer vertelt hoe je iets moet doen. De tekst helpt de lezers dus verder. De tekst moet uitleggend, gebiedend en niet te uitgebreid zijn.

Wat is een goede les?

Een goede les geef je niet zomaar, maar het is goed te leren. Net als bij het maken van een nieuw gerecht volg je eerst een recept: je bereidt je goed voor, volgt een vaste structuur en hoe vaker je het gerecht maakt, hoe gemakkelijker je naar routines groeit.

Waarom is directe instructie belangrijk?

Uit een grote hoeveelheid onderzoek blijkt dat directe instructie een van de meest effectieve vormen van instructie is. Directe instructie heeft een sterk positief effect op leeruitkomsten van leerlingen in verschillende domeinen (lezen, rekenen, spelling, sociale vaardigheden en scheikunde).

Hoe lang moet een instructie duren?

In goed rekenonderwijs is er dus dagelijks 20 minuten instructie voor de hele groep. Niet lan- ger, na die tijd haken de kinderen af is mijn er- varing. Langer doorgaan heeft dan nauwelijks effect meer. De beschikbare instructietijd moet dus efficiënt worden besteed.

Wat zijn Instructievaardigheden?

Onder instructievaardigheden hoort zowel het geven van instructie als het begeleiden van het oefenen en het geven van feedback. In het proces van het technisch leren lezen zijn deze nauw met elkaar verbonden.

Hoe ziet een instructie eruit?

Het is belangrijk procedurestappen, doelen, acties, beginsituaties en gevolgen duidelijk herkenbaar te maken in de tekst. Vemeld ze het liefst in aparte zinnen. geef doelinformatie aan in de vorm van een titel, een zin in de gebiedende wijs of een vraagzin. Bijvoorbeeld: "Het schoonmaken van het koffiezetapparaat".

Wat is instrueren in de zorg?

adviseren: aanraden; instrueren: een gedragslijn voorschrijven.

Wat is het verschil tussen Adi en EDI?

In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les. EDI richt zich tevens vooral op de instructiefase van de les en het tussentijds (formatief) controleren van het effect daarvan.

Wat is het Adi model?

Activerende Directe Instructie (ADI) is een model om differentiatie op de klasvloer concreet vorm te geven. Je maakt kennis met een lesaanpak voor instructielessen die voor alle leerlingen een meerwaarde betekenen.

Wat is indirecte instructie?

Indirecte taakinstructies zijn uitnodigingen om het programma zelf (verder) te exploreren. Ze dragen de regie over aan de gebruiker. Die krijgt meer controlere over wat er verkend wordt en hoe die verkenning verloopt.

Wat is een goed Lesdoel?

Het is van belang om de lesdoelen SMARTI te formuleren, dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend. Een leerkracht moet voordat de les begint, duidelijk hebben wat hij deze les wil bereiken. Aan het einde van de les moet hij evalueren of de doelen bereikt zijn.

Kan iedereen les geven?

Er bestaan 3 categorieën van bekwaamheidsbewijzen in het onderwijs: een vereist bekwaamheidsbewijs, als u naast een basisdiploma ook een bewijs van pedagogische bekwaamheid behaald hebt voor de vakken waarvoor u vakkennis hebt verworven via uw basisdiploma.

Wat is het verschil tussen Adi en EDI?

In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les. EDI richt zich tevens vooral op de instructiefase van de les en het tussentijds (formatief) controleren van het effect daarvan.

Volgende artikel
Hoe herken je een verveelde baby?