Mijlpalen en ontwikkeling van een 5-jarige // Sociaal/emotioneel, taal, cognitief, fijne en grove motoriek

Welke 5 ontwikkelingskenmerken zijn er?

Gevraagd door: Pien Hofman B  |  Laatste update: 24 oktober 2025
Score: 4.8/5 (73 stemmen)

In dit artikel nemen we je mee in de kenmerken van de 5 verschillende ontwikkelingsgebieden en hoe je deze verschillende gebieden kunt stimuleren bij je kind.
  1. Motorische ontwikkeling. ...
  2. Sociaal-emotionele ontwikkeling. ...
  3. Zintuiglijke ontwikkeling. ...
  4. Cognitieve ontwikkeling. ...
  5. Creatieve ontwikkeling.

Wat zijn ontwikkelingskenmerken?

Twee kenmerken van ontwikkeling zijn verandering en voortuitgang. Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij de combinatie van groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.

Wat zijn de vijf ontwikkelingsfasen?

Er zijn vijf gebieden:
  • De fysieke en motorische ontwikkeling. Dit is de lichamelijke groei en de ontwikkeling van de motoriek. ...
  • De cognitieve ontwikkeling. ...
  • De spraak- en taalontwikkeling. ...
  • De psychosociale ontwikkeling. ...
  • De morele ontwikkeling.

Wat zijn de vijf ontwikkelingsgebieden?

Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingsgebieden: de motorische, cognitieve, lichamelijke, sociaal-emotionele ontwikkeling en de spraak- en taalontwikkeling. Lees hieronder alles over deze verschillende ontwikkelingsgebieden.

Wat zijn de 5 ontwikkelingsaspecten?

In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.

29 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de 7 ontwikkelingsaspecten?

  • ontwikkeling. Motorische.
  • ontwikkeling. Cognitieve.
  • ontwikkeling. Seksuele.
  • ontwikkeling. Persoonlijke.
  • ontwikkeling. Sociaal-
  • emotionele. ontwikkeling.
  • Ontwikkel- behoeften.
  • Opvoed- capaciteit.

Wat zijn de vier pedagogische basisdoelen?

Vier pedagogische basisdoelen
  • Het bieden van emotionele veiligheid. ...
  • Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van persoonlijke competenties. ...
  • Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van sociale competenties. ...
  • Overdragen van normen en waarden.

Wat zijn de 3 ontwikkelingsfactoren?

Ontwikkelingsfactoren zijn er op drie gebieden: • lichamelijke of motorische ontwikkeling • cognitieve ontwikkeling: alles wat met denken te maken heeft • sociaal-affectieve ontwikkeling: alles wat met gevoel te maken heeft.

Wat zijn de zes interactievaardigheden?

Positief omgaan met je kind: we nemen jouw kind mee OP REIS
  • O | Ontwikkeling stimuleren.
  • P | Positieve interacties bevorderen.
  • R | Respect voor de autonomie hebben.
  • E | Emotionele ondersteuning bieden.
  • I | Informatie en uitleg geven.
  • S | Structuur geven en grenzen stellen.

Hoeveel ontwikkelingsvormen zijn er?

Deelgebieden die onderscheiden kunnen worden zijn; lichamelijke ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, taalontwikkeling, sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling en creatieve ontwikkeling. Onder cognitieve ontwikkeling verstaan we de ontwikkeling van het denken en redeneren.

Wat zijn de ontwikkelingsfasen van Erikson?

De theorie van Erikson
  • Vertrouwen vs wantrouwen (0 – 1 jaar) ...
  • Autonomie vs twijfel en schaamte. ( ...
  • Initiatief vs schuld (3 – 6 jaar) ...
  • Vlijt vs minderwaardigheid (6 – 11 jaar) ...
  • Identiteit vs rolverwarring (12 – 20 jaar) ...
  • Intimiteit vs isolatie (18 – 30 jaar) ...
  • Generativiteit vs stagnatie (30 – 60 jaar)

Wat zijn de 8 ontwikkelingsgebieden?

De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele- en de spraak- en taalontwikkeling. Lees op deze pagina meer over deze ontwikkelingsgebieden en over groei en ontwikkeling kleuter en schoolkind.

Wat valt er onder emotionele ontwikkeling?

Het gaat om: zelfvertrouwen en weerbaarheid opbouwen, eigen gevoelens en die van anderen leren kennen en leren inleven in anderen. En ook om waarden en normen eigen maken, leren omgaan met sociale conflicten en relaties aangaan in de vorm van vriendschappen (zie voor relaties ook themapagina Seksuele ontwikkeling).

Welke vijf ontwikkelingsgebieden zijn er?

Wat zijn de ontwikkelingsgebieden van een kind?
  1. Motorische ontwikkeling. Dit noemen we ook wel de lichamelijke ontwikkeling van het kind. ...
  2. Sociaal-emotionele ontwikkeling. ...
  3. Zintuiglijke ontwikkeling. ...
  4. Cognitieve ontwikkeling. ...
  5. Creatieve ontwikkeling.

Wat zijn de 4 fases van Piaget?

De stadia zijn: sensomotorische fase, 0-2 jaar; preoperationele fase, 2-7 jaar; concreet operationele fase, 6-12 jaar; en de formeel operationele fase, 12 jaar en ouder.

Wat zijn de ontwikkelingskenmerken van een schoolkind?

Je kind heeft een eigen plekje in de klas gevonden, heeft een band met de leraar, en leert steeds beter lezen, schrijven en rekenen. Ook is je kind zich steeds bewuster van zichzelf. Je kind raakt gewend aan dagelijkse dingen als vrije tijd, geld, fietsen en de digitale wereld.

Wat zijn de 5 interactievaardigheden?

De basale interactievaardigheden zijn onderverdeeld in de volgende vaardigheden:
  • Sensitieve responsiviteit.
  • Respect voor autonomie.
  • Structureren en grenzen stellen.
  • Praten, uitleggen en luisteren.
  • Stimuleren van de ontwikkeling.
  • Begeleiden en stimuleren van onderlinge interactievaardigheden.

Wat is emotionele responsiviteit?

Sensitieve responsiviteit of emotionele ondersteuning

Deze vaardigheid betekent dat je gevoelig bent voor wat kinderen bezighoudt. Je merkt signalen en behoeften van kinderen op, begrijpt ze of probeert ze te begrijpen. Je bent ook in staat om daar passend op te reageren.

Waarom zijn de 6 interactievaardigheden belangrijk?

De zes interactievaardigheden helpen je om op een goede manier te reageren op boodschappen van kinderen. Door de vaardigheden toe te passen, voelen kinderen zich gehoord en gezien. Ze voelen zich veilig binnen de groep. Ook weten ze wat er van hen wordt verwacht.

Welke ontwikkelingskenmerken zijn er?

Er zijn vier gebieden:
  • Cognitieve ontwikkeling. De cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken en de waarneming. ...
  • Creatieve ontwikkeling. Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. ...
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling. ...
  • Motorische ontwikkeling.

Wat zijn de 7 ontwikkelingsgebieden?

Hieronder bespreken we de verschillende ontwikkelingsgebieden bij kinderen en hoe spelen hierop een positieve invloed heeft.
  • Sensomotorische Ontwikkeling. ...
  • Lichamelijke Ontwikkeling. ...
  • Cognitieve Ontwikkeling. ...
  • Emotionele Ontwikkeling. ...
  • Sociale Ontwikkeling.

Wat zijn de 3 basisprincipes van het ontwikkelingsproces?

Het ontwikkelingsproces bevat 3 basisprincipes:
  • De ontwikkeling verloopt cumulatief (Elke fase in de ontwikkeling bevat al het. ...
  • Het proces verloopt volgens vaste volgorde en is tevens onder normale. ...
  • Het proces verloopt altijd richting grotere complexiteit en bestaat uit.

Wat zijn pedagogische kernwaarden?

Er zijn drie pedagogische kernwaarden: veilig, welkom en aansluitend bij de kinderen. Deze waarden zijn voor elke organisatie belangrijk. Daar komen vaak nog aanvullende pedagogische waarden bij waar elke organisatie een eigen keuze in maakt.

Wat zijn de 4 competenties in de kinderopvang?

Dit betekent dat de kinderopvang moet voldoen aan 4 pedagogische doelen:
  • Emotionele veiligheid voor het kind bieden. Medewerkers van de kinderopvang tonen respect voor (de zelfstandigheid van) de kinderen. ...
  • Persoonlijke kwaliteiten bevorderen. ...
  • Sociale kwaliteiten bevorderen. ...
  • Normen en waarden overbrengen.

Wie is Marianne Riksen-Walraven?

Marianne Riksen-Walraven is hoogleraar “Theorievorming en empirisch onderzoek op het gebied van de kinderopvang” aan de Universiteit van Amsterdam, en in 2000 werd zij aan de Radboud Universiteit Nijmegen benoemd tot hoogleraar op de persoonlijke leerstoel “Ontwikkelingspsychologie, in het bijzonder de vroegkinderlijke ...