Didactische werkvormen - Wij-leren.nl

Wat zijn de didactische werkvormen?

Gevraagd door: Selina de Wit  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.1/5 (47 stemmen)

Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.

Welke didactische werkvormen bestaan er?

Voorbeelden van didactische werkvormen zijn: de vertelling, een interview, rollenspel of een brainstorm.
...
Didactische werkvormen zijn in te delen in verschillende groepen, zoals:
  • Instructievormen.
  • Interactievormen.
  • Discussievormen.
  • Opdrachtvormen.
  • Samenwerkingsvormen.
  • Schrijfopdrachten.
  • Spelvormen.

Wat zijn de 5 werkvormen?

Een didactische werkvorm is de manier waarop de docent de onderwijsleersituatie vormgeeft.
...
Didactische werkvormen zijn in te delen in vijf categorieën:
  1. 1 - Instructievormen. ...
  2. 2 - Interactievormen. ...
  3. 3 - Opdrachtvormen. ...
  4. 4 - Samenwerkingsvormen. ...
  5. 5 - Spelvormen.

Hoeveel didactische werkvormen zijn er?

Er zijn meerdere manieren om te zorgen dat jouw leerlingen de leerstof blijven onthouden. Je moet er wel aan denken dat het voor jou prettig moet zijn om deze les te geven. Er zijn vijf verschillende soorten didactische werkvormen.

Wat zijn didactische methodieken?

Omschrijving: Met didactische werkvormen worden relatief stabiele patronen van onderwijs en leeractiviteiten bedoeld, die in hun onderlinge samenhang gericht zijn op het bevorderen van beoogde leerprocessen en resultaten.

23 gerelateerde vragen gevonden

Welke didactische vaardigheden zijn er?

Met didactische vaardigheden kunnen we iemand iets bijbrengen. Docenten kunnen natuurlijk niet zonder die vaardigheden.
...
Voorbeelden van didactische vaardigheden:
  • Inspireren en enthousiasmeren.
  • Omgaan met vragen en reacties.
  • Omgaan met weerstand.

Wat zijn de 5 didactische impulsen?

Vijf didactische impulsen
  • Oriënteren.
  • Structureren en verdiepen.
  • Verbreden.
  • Toevoegen.
  • Reflecteren.

Wat is goede didactiek?

Voorbeelden van didactische vaardigheden

je gaat makkelijk om met vragen en reacties; goed kunnen omgaan met weerstand; je kunt uitdagingen bieden; aansluiten bij verschillende leerstijlen is geen probleem.

Waarom didactische werkvormen inzetten?

Activerend onderwijs geeft studenten meer verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces. De docent faciliteert, ondersteunt en motiveert de student bij het leren. Op deze manier wordt de student meer uitgedaagd om de juiste vragen te stellen, zelf op onderzoek uit te gaan en complexe problemen op te lossen.

Wat werkt in de klas didactische aanpak?

De didactische aanpakken betreffen o.a. het identificeren van overeenkomsten en verschillen, samenvatten en notities maken, inspanningen bevestigen en erkenning geven, huiswerk en oefening, nonverbale representatie en coöperatief leren.

Wat betekent didactisch werken?

Pedagogiek en didactiek

Didactiek is onderdeel van de pedagogiek en behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Om dit goed te kunnen doen zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig.

Wat zijn werkvormen voorbeelden?

Het kan gaan om een les, een overleg of een andere bijeenkomst. Voorbeelden van didactische werkvormen zijn: de vertelling, een interview, rollenspel of een brainstorm. De didactische werkvorm moet aansluiten bij het lesonderwerp en rekening houden met de verschillen tussen de leerlingen.

Wat zijn de 4 didactische sleutelvragen?

Noem de 4 didactische sleutelvragen. Waar moet ik beginnen? Wat is de beginsituatie? (aan wie, wat, waar) Wat wil ik bereiken met de les? Wat zijn mijn doelstellingen?(wat wil ik ze leren) Hoe ga ik de les geven?

Wat zijn de 4 fases van het didactisch model van Van Gelder?

Het model bestaat uit vier onderdelen:
  • doelstelling.
  • beginsituatie.
  • onderwijs en leermiddelen.
  • bepaling van resultaten.

Wat is een didactische aanpak?

In feite komt het neer op het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van de les en het leren van de leerlingen. De didactiek behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen.

Welke didactische werkvorm is knutselen?

Individueel een opdracht maken valt ook onder de opdrachtvorm. De leerlingen moeten zelfstandig aan een knutselopdracht, rekenopdracht of aardrijkskunde-opdracht werken. Dit hoeft niet uit een werkboek te zijn.

Wat zijn werkvorm?

Een werkvorm geeft vorm aan de manier waarop een leermiddel wordt verzorgd. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende manieren of onderdelen tijdens een training, workshop, webinar of intervisie. De werkvorm geeft tijdens een dergelijke leermiddel sturing en vorm aan het leerdoel dat je wilt bereiken.

Welk soort werkvormen kun je gebruiken in een instructie?

Welke instructievormen zijn er?
  • Doceervorm: informeren, vertellen, uitleggen, bespreken.
  • Vertelling.
  • Demonstratie (visuele instructie)
  • Instructie met gebruik van kant-en-klaar materiaal: Filmvertoning, Dvd-les, Educatief tv-programma, audioles.
  • PowerPoint-presentatie.
  • Excursie.

Welke didactische werkvorm is een dictee?

Kennisplatform taaldidactiek - Dictee. Werkvorm waarbij een woord (of een zin) wordt aangeboden, waarna de leerling het correct opschrijft. Het dictee is een veel voorkomende oefenvorm in het spellingonderwijs.

Wat is een actieve werkvorm?

Activerende werkvormen zetten studenten actief aan het werk met de studiestof, waarbij ze academische vaardigheden ontwikkelen en waar- bij gebruik gemaakt wordt van situaties uit de praktijk. Deze werk- vormen prikkelen studenten om actief aan het werk te gaan met kennis.

Wat zijn didactische uitgangspunten?

Een actieve en zelfstandige houding, dat vraagt de moderne maatschappij van mensen. Leerlingen krijgen daarom in toenemende mate en waar mogelijk verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.

Wat zijn didactische leermiddelen?

Een leermiddel of didactisch middel is ieder middel dat in een formele lessituatie wordt gebruikt om de leerling of student kennis en vaardigheden bij te brengen. Dit kan variëren van de meest basale hulpmiddelen tot zeer geavanceerde materialen.

Wat is het verschil tussen pedagogisch en didactisch?

Didactische vaardigheden van een leraar zijn onder andere het kind motiveren of inspelen op vragen en reacties. Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving.

Wat zijn didactische vaardigheden leerkracht?

Voorbeelden van didactische vaardigheden:

Omgaan met vragen en reacties. Omgaan met weerstand. Bieden van uitdagingen. Aansluiten bij de verschillende leerstijlen.

Wat zijn didactische onderwijsbehoeften?

De vakspecifieke onderwijsbehoeften van een leerling zijn vooral didactisch van aard. Met betrekking tot het eigen vak geeft de docent aan welke (specifieke) doelen hij voor deze leerling de komende periode nastreeft en wat deze leerling (extra) nodig heeft om deze doelen te bereiken.

Volgende artikel
Waar laat je de natte handdoeken?