Vijf C's voor Compassievolle Communicatie

Wat zijn de 5 C's in communicatie?

Gevraagd door: Nikki Smits  |  Laatste update: 8 november 2025
Score: 4.3/5 (11 stemmen)

Wat zijn de 7 C's van Communicatie?
  • Compleet (Completeness) ...
  • Concreet (Concreteness) ...
  • Charmant (Courtesy) ...
  • Correctheid (Correctness) ...
  • Duidelijkheid (Clarity) ...
  • Communiceer met doelgroep (Consideration) ...
  • Comprimeer / beknoptheid (Conciseness) ...
  • Creativiteit (Creativity)

Wat zijn de 5 C's van communicatie?

Voor effectieve communicatie, onthoud de 5 C's: duidelijk, samenhangend, volledig, beknopt en concreet . Wees duidelijk over je boodschap, zorg voor samenhang door on-topic te blijven, rond je idee af met ondersteunende content, wees beknopt door onnodige woorden te schrappen, en wees concreet door precieze woorden te gebruiken.

Wat zijn de 5 niveaus van communicatie?

Communicatieniveaus
  • Inhoudsniveau. Het inhoudsniveau van communicatie gaat, zoals de naam eigenlijk al zegt over de inhoud van het gesprek: het gespreksonderwerp. ...
  • Procedureniveau. ...
  • Interactieniveau. ...
  • Emotionele niveau. ...
  • Miscommunicatie door verkeerd gebruik van communicatieniveaus. ...
  • Training?

Welke 5 punten zijn belangrijk bij goed communiceren?

Welke 5 punten zijn belangrijk bij goed communiceren?
  • Luister actief: geef volledige aandacht aan de ander.
  • Wees duidelijk: gebruik heldere taal om je boodschap over te brengen.
  • Gebruik non-verbale signalen: let op lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen.
  • Stel vragen: verifieer of je de ander goed begrepen hebt.

Welke 5 elementen zijn er altijd aanwezig bij communicatie?

Communicatie bestaat altijd uit 5 elementen:
  • Zender: degene die de boodschap zendt.
  • Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag.
  • Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc.
  • Ontvanger: degene die de boodschap hoort, ziet, voelt.
  • Gevolgen: inzicht, begrip etc.

34 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de 5 axioma's?

5 Axioma's
  • Het is onmogelijk om niet te communiceren.
  • Communicatie bevat een inhouds- en betrekkingsaspect.
  • De aard van betrekking is afhankelijk van de interpunctie.
  • Mensen communiceren zowel digitaal als analoog.
  • Communicatie tussen mensen is symmetrisch of complementair.

Wat zijn de 4 lagen van communicatie?

Communiceren op 4 niveaus
  • Benoemen wat het doel van het gesprek is.
  • Informatie overdragen en advies geven.
  • Vragen stellen.
  • Samenvatten.
  • Ordenen van wat er gezegd is.

Wat zijn 10 voorwaarden voor goede communicatie?

Er zijn enkel regels voor een goede communicatie.
  • Luister! Luister echt wanneer je met iemand praat. ...
  • Wees aandachtig! ...
  • Wees duidelijk en open! ...
  • Stop met monologen! ...
  • Wees uniek! ...
  • Zeg duidelijk als je geen aandacht kunt besteden aan die persoon. ...
  • Merk de ander op! ...
  • Maak geen misbruik van de ander.

Wat zeg je tegen iemand die alleen maar praat en niet luistert?

Je kunt je collega op een vriendelijke manier aangeven dat hij/zij te veel praat en dat jij door dat vele praten niet altijd gehoord wordt. Geef een paar concrete voorbeelden. Vervolgens geef je duidelijk aan welk gedrag je in de plaats van zijn/haar gedrag zou willen zien.

Wat zijn de 5 kenmerken van actief luisteren?

De 5 kenmerken van actief luisteren in een goed gesprek zijn:
  1. Geef aandacht. Richt je volledig op de ander en herhaal in je hoofd wat de ander zegt. ...
  2. Laat zien dat je luistert. Knik zo nu en dan (op een manier en tempo die bij jou past). ...
  3. Geef feedback. ...
  4. Stel je mening en oordeel uit. ...
  5. Reageer gepast.

Welke 6 vormen van communicatie zijn er?

Welke communicatietechnieken zijn er? En hoe helpt dit bij het geven van feedback?
  1. Actief luisteren. Stel je voor, je hebt een gesprek met een collega waarin je feedback moet geven. ...
  2. Samenvatten en parafraseren. ...
  3. Open vragen stellen. ...
  4. Non-verbaal communiceren. ...
  5. Assertief communiceren. ...
  6. Storytelling gebruiken.

Wat betekent nivea in communicatie?

Smeer NIVEA op je communicatie: Niet Invullen Voor Een Ander. Je denkt te weten wat een ander bedoelt, en vult alvast aan.

Wat betekent meta communicatie?

Metacommunicatie (het Griekse voorvoegsel "meta-" betekent "betreffende het onderwerp zelf") is het communiceren over communicatie als zodanig, dat wil zeggen communiceren over de toon van de boodschap en de bedoelde onderliggende betekenis en verschillende betrekkingaspecten hiervan.

Wat zijn de 6 communicatiedoelstellingen?

Verschillende soorten communicatiedoelstellingen
  • Bewustzijn. ...
  • Kennis. ...
  • Gevoelens of emoties. ...
  • Voorkeur. ...
  • Overtuiging. ...
  • Aankoop.

Is communicatie een skill?

Communicatieve vaardigheden bestaan uit skills die je gebruikt om effectief en duidelijk te communiceren. En dat is in héél veel situaties van belang. Van een sollicitatiegesprek tot een werkoverleg met je collega: communicatieve vaardigheden zijn altijd belangrijk.

Wat zijn de vier aspecten van communicatie?

In het communicatieproces speelt de boodschap een centrale rol. In het algemeen kan gesteld worden dat een boodschap vier aspecten of dimensies heeft: een zakelijk, expressief, relationeel en appellatief aspect.

Hoe noem je iemand die altijd over zichzelf praat?

Iemand die alleen aan zichzelf denkt, noemen we een egoïst. Een egoïst houdt vooral rekening met zichzelf en niet met anderen. Als dit gedrag heel extreem is en iemand weinig gevoel voor anderen heeft, kan er sprake zijn van narcisme.

Wat is gespreksnarcisme?

Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen. Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen.

Hoe noem je iemand die niet praat?

Stommend of non-verbaal, afhankelijk van de context. Non-verbaal is gebruikelijker wanneer we het hebben over mensen die in het algemeen geen taal kunnen gebruiken, inclusief lezen/schrijven, terwijl stommend specifieker verwijst naar het onvermogen om te spreken.

Wat zijn de 6 gouden regels voor communicatie?

6 gouden regels voor betere gesprekken
  • Wees je eigen voorzitter. Neem verantwoordelijkheid voor hoe je het gesprek voert. ...
  • Houd het bij jezelf. Gebruik ik-taal. ...
  • Formuleer je uitgangspunt. ...
  • Storingen hebben voorrang. ...
  • Luister en laat merken dat je luistert. ...
  • Richt je tot degene over wie je spreekt.

Wat is de valkuil van communicatie?

Een van de belangrijkste valkuilen in communicatie is het maken van aannames. Je kunt beter een keer te veel iets vragen, dan dat je aanneemt het antwoord wel te weten. Is een klant niet tevreden (over wat dan ook), voorkom dan dat je een ander de schuld geeft.

Wat zijn sterke punten in communicatie?

We geven nu 8 voorbeelden van communicatieve vaardigheden die belangrijk zijn op de werkplek, en tips over hoe je ze kunt verbeteren.
  • Actief luisteren. ...
  • Vriendelijke houding. ...
  • Feedback geven en ontvangen. ...
  • Empathisch vermogen. ...
  • Zelfvertrouwen uitstralen. ...
  • Aanpassingsvermogen.

Wat zijn sterke communicatieve vaardigheden?

Professionele communicatieve vaardigheden
  1. Schriftelijke communicatie. ...
  2. Duidelijk communiceren. ...
  3. Efficiënt communiceren. ...
  4. Zelfverzekerd communiceren. ...
  5. Actief luisteren. ...
  6. Non-verbale communicatie. ...
  7. Assertiviteit. ...
  8. Feedback geven en ontvangen.

Wat is het IPIG model?

Het IPIG-model is een communicatiemodel dat inzicht geeft in de verschillende niveaus waarop mensen met elkaar communiceren. Je kunt het gebruiken voor een effectievere communicatie. IPIG onderscheidt vier communicatieniveaus: Inhoud, Procedure, Interactie en Gevoel.

Wat is emotionele communicatie?

Deze elementen van een emotioneel gezonde communicatie zijn: 1) luisteren, 2) in principe niet meer praten en in gedachte oefenen, 3) de grote impact van het stellen van de juiste vragen, 4) de invloed van bepaalde woorden die jouw kansen om jouw doel te behalen verkleinen en van bepaalde woorden die jouw kansen om ...