Cognitive Learning Theory

Wat zijn cognitieve Leerlingkenmerken?

Gevraagd door: ing. Noa Can  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.2/5 (43 stemmen)

Leerlingkenmerken zijn competenties die bij een leerling aanwezig zijn. Deze kunnen ook gevormd worden via goed onderwijs. De kennis, vaardigheden en attituden die een leerling heeft om bepaalde opdrachten te kunnen uitoefenen, moet de leraar te weten komen.

Wat is Leerlingkenmerken?

Leerling-kenmerken die te versterken zijn, zijn onder andere: leren leren, metacognitieve vaardigheden, motivatie, feedback vragen, voorkennis, vakkennis en -vaardigheden, beleving van een leersituatie, zelfstandig werken, concentratievermogen, adequaat om hulp vragen, schoolbeleving, relaties met medeleerlingen, ...

Wat zijn cognitieve leerstrategieën?

Cognitieve leerstrategieën zijn gericht op het onthouden van informatie en het integreren van nieuwe informatie bij bestaande kennis in het geheugen. Metacognitieve leerstrategieën dienen om het leren te reguleren. Hierbij kun je denken aan plannen, monitoren (tijdens een taak de voortgang bewaken) en evalueren.

Welke metacognitieve vaardigheden zijn er?

Toolkit Metacognitieve Vaardigheden
  • taakoriëntatie (wat moet ik doen?)
  • doelen stellen (wat moet ik bereiken?)
  • plannen (hoe bereik ik dat doel?)
  • systematisch werken (stap-voor-stap)
  • jezelf monitoren tijdens de uitvoering (maak ik geen fouten, begrijp ik alles?)
  • na afloop evalueren (klopt het antwoord?)

Wat is Meta leren?

Metacognitie en zelfregulerend leren zijn erop gericht leerlingen zelf concreter te laten nadenken over hun leerproces. Vaak krijgen ze speciale programma's aangereikt om te leren hoe ze hun leerproces kunnen plannen, monitoren en evalueren.

21 gerelateerde vragen gevonden

Hoe train je metacognitie?

Het stappenplan dat doorlopen moet worden bij metacognitie:
  1. Taakoriëntatie: wat moet ik doen?
  2. Doelen stellen: wat moet ik bereiken?
  3. Plannen: hoe bereik ik dat doel?
  4. Systematisch werken: stap-voor-stap.
  5. Jezelf monitoren: maak ik geen fouten, begrijp ik alles?
  6. Na afloop evalueren: klopt het antwoord?

Wat zijn zelfregulerende vaardigheden?

Zelfregulering houdt in: zelfstandig handelen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen in de context van een bepaalde situatie/omgeving, rekening houdend met de eigen capaciteiten. Het gaat om het heft in handen nemen en niet klakkeloos aanwijzingen of voorschriften volgen.

Wat zijn de cognitieve vaardigheden?

Cognitieve functies of vaardigheden zijn onder meer geheugen, intelligentie, taal en concentratie. Dankzij die functies bent u in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.

Wat is een cognitief leerdoel?

Een leerdoel kan cognitief zijn (“kennen”) maar ook betrekking hebben op vaardigheden (“kunnen”) of op gedrag (gedragsdoelen). Een einddoel is een groot leerdoel dat de leerling aan het eind van een leerjaar of op het examen moet beheersen.

Wat zijn metacognitieve competenties?

Metacognitie is een veel voorkomend begrip in het onderwijs. Het geeft leerlingen de kennis en vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, te sturen en te controleren. Wanneer iemand dit proces goed beheerst, weet deze persoon welke manier van denken nodig is om een probleem op te kunnen lossen.

Hoe stimuleer je de cognitieve ontwikkeling?

Dingen samen doen met jouw kind, sorteren van kleuren, vormen, plaatjes, samen zingen, muziek maken, dansen/ bewegingen maken, elkaar verhaaltjes vertellen, creatief bezig zijn (knutselen). Televisie kijken vinden kinderen vaak erg leuk en van kinderprogramma's kan veel geleerd worden.

Waar staat cognitieve ontwikkeling voor?

Met verstandelijke of cognitieve ontwikkeling bedoelen we de ontwikkeling van het denken. Ons denken staat nooit stil en ook het denken van een kind ontwikkelt zich voortdurend. Het leert verbanden leggen , begrijpen en redeneren.

Wat zijn cognitieve activiteiten?

Cognitieve ontwikkeling:

Bijvoorbeeld: puzzelen, denkspelletjes zoals memorie en doolhoven en sorteerwerkjes. In de themaboeken worden speel-en oefenwerkjes aangeboden die de cognitieve ontwikkeling stimuleren. Ook de knutselwerkjes, sport-en spelactiviteiten en woordkaarten zijn gebaseerd op deze ontwikkeling.

Wat zijn SES kenmerken?

Om de socio-economische status van de leerlingen te vatten, wordt gebruik gemaakt van de volgende indicatoren:
  • Thuistaal van de leerling.
  • Een schooltoeslag ontvangen.
  • Het hoogst behaalde opleidingsniveau van de moeder.

Welk IQ heeft een vwo leerling?

Natuurlijk zijn daarbij uitzonderingen, maar over het algemeen heeft een kind op het VWO bijvoorbeeld een gemiddeld IQ van minimaal 116. Voor een leerling op het Havo is het gemiddeld IQ minimaal 107.

Wat is het gemiddelde IQ op het vwo?

Van de bevolking heeft 2,5 procent een IQ van boven de 130 (ter vergelijking: het gemiddelde IQ van een havo-leerling bedraagt 103.8, voor een vwo-leerling 115).

Wat is cognitief niveau?

Cognitieve functies zijn functies als het geheugen, leervermogen, taalgebruik en het kunnen begrijpen en uitvoeren van complexe dagelijkse handelingen.

Wat zijn voorbeelden van leerdoelen?

Ik wil leren een goede balans te vinden tussen mijn leerinspanning en leerresultaat. Ik wil leren op tijd hulp te vragen. Ik wil leren een taak op mijn niveau te volbrengen. Ik wil leren afstand te nemen van een probleem om het beter te kunnen begrijpen Ik wil leren mijn mening met argumenten te onderbouwen.

Wat is cognitieve betrokkenheid?

Cognitieve betrokkenheid

Dit verwijst naar hoe intrinsiek gemotiveerd en toegewijd leerlingen zijn over hun eigen leerproces en in hoeverre ze dit beheersen en er verantwoordelijkheid voor nemen.

Wat zijn de 6 verschillende cognitieve domeinen?

Cognitieve domeinen die binnen de neuropsychologie onderscheiden worden, zijn:
  • geheugen.
  • snelheid van informatieverwerking.
  • aandacht & concentratie.
  • taal begrijpen en uiten.
  • executief functioneren (plannen, controle, overzicht)
  • visuele perceptie & constructie.

Hoe meet je cognitieve vaardigheden?

Cognitieve functies worden gemeten met een neuropsychologisch onderzoek (NPO). Een NPO bestaat uit een groot aantal tests die de verschillende cognitieve functies in kaart brengen. Zo bestaan er tests om het geheugen, de aandacht, de snelheid van informatieverwerking en de planningsvaardigheden te meten.

Wat zijn niet cognitieve vaardigheden?

Het thema Non-cognitieve vaardigheden richt zich op vaardigheden die nodig zijn om kennis in de praktijk te brengen. Voorbeelden van non-cognitieve vaardigheden zijn: een planning maken. voor- en tegenargumenten over een stelling opzoeken.

Wat is cognitieve zelfregulatie?

De mogelijkheid om de eigen emoties en cognitieve processen te sturen die nodig zijn voor doelgerichte acties zoals het organiseren van gedrag, beheersen van impulsen en constructief oplossen van problemen.

Hoe stimuleer je zelfregulerend leren?

Ondersteunen van zelfregulerend leren
  1. Voorzie voldoende aandacht en tijd voor de voorbereidingsfase. ...
  2. Bevorder de motivatie van studenten. ...
  3. Voorzie mogelijkheden tot het monitoren van het leerproces. ...
  4. Bouw manieren in om hulp te krijgen. ...
  5. Zet expliciet in op het bevorderen van zelfreflectie.

Waarom is metacognitie belangrijk?

Uit zijn onderzoek blijkt dat metacognitie meer invloed heeft op de leeropbrengst dan intelligentie. Metacognitie bepaalt namelijk voor maar liefst 18% wat de leeropbrengst gaat zijn, terwijl intelligentie 10% bijdraagt.

Vorige artikel
Wat is de NUB theorie?
Volgende artikel
Is een diploma verplicht?