Wat zijn de kenmerken van een goede docent?

Wat vinden leerlingen een goede docent?

Gevraagd door: Milan van Wassenaar  |  Laatste update: 10 mei 2023
Score: 4.3/5 (58 stemmen)

Uit onderzoek (van Gennip) gepubliceerd onder de titel "Wat is de ideale leraar?" vonden de leerlingen dat goede leraren:
  • ervoor zorgen dat leerlingen hun werk maken.
  • de klas onder controle hebben.
  • bereid zijn om leerlingen die hulp nodig hebben te helpen.
  • goed kunnen uitleggen.

Wat vinden leerlingen een goede leerkracht?

Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.

Wat maakt jou een goede docent?

'Een goede docent identificeert elk kind als volwaardig persoon. Want alleen dan is het mogelijk iets wezenlijks over te brengen. Het is veel meer dan lesstof overbrengen: een docent is iemand die voor jou de manier kiest om lesstof tot je te nemen. Dat kan hij of zij alleen door jou als echt mens te zien.

Wat vinden leraren belangrijk?

Wat was je eerste indruk? 'Leraren praten heel positief over leerlingen en vinden goede relaties met hen erg belangrijk. Ze kunnen er veel last van ondervinden als de relaties slecht zijn, dit kan zelfs tot uitval en burn-out leiden.

Wat verwachten leerlingen van docenten?

Het antwoord “geen huiswerk krijgen” was te verwachten, maar dat is niet het enige wat leerlingen van hun docenten willen. Zo willen de leerlingen ook genoeg tijd krijgen in de les om hun huiswerk te maken.

43 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de zes rollen van de leraar?

Hieruit bleek dat ze de volgende zes rollen goed in hun lessen toepassen:
  • Gastheer.
  • Presentator.
  • Didacticus.
  • Pedagoog.
  • Afsluiter.
  • Leercoach.

Wat zijn kenmerken van goed onderwijs?

Goed onderwijs is gericht op de autonomie van leerlingen en op het samenwerken; beide aspecten hebben betrekking op de toekomstgerichtheid van het onderwijs. Vorming is het doel van goed onderwijs. Goede leraren hebben oog voor kinderen en laten hen leren.

Welke vaardigheden heb je nodig als docent?

Vaardigheden van een leraar
  • Geduld. Leerlingen hebben allemaal hun eigen leertempo. ...
  • Pedagogische kwaliteiten. Als leraar bepaal je voor een groot deel de sfeer in de klas: de leeromgeving. ...
  • Leiderschap. ...
  • Alert en analytisch. ...
  • Goed kunnen luisteren. ...
  • Motiveren. ...
  • Helder communiceren. ...
  • Plannen.

Waar hebben leerlingen behoefte aan?

De onderwijsbehoefte kan betrekking hebben op diverse aspecten van het onderwijs, zoals: de instructie, de leerstof, de leertijd, de feedback, de werkvormen, de motivatie of de leeromgeving. De leerkracht heeft als taak om aan te sluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van zijn leerlingen.

Wat zijn de 7 competenties?

Wat zijn de zeven competenties?
  1. Interpersoonlijke competenties. ...
  2. Pedagogische competenties. ...
  3. Vakinhoudelijke en didactische competenties. ...
  4. Organisatorische competenties. ...
  5. Competenties in het samenwerken met collega's. ...
  6. Competenties in het samenwerken met de omgeving. ...
  7. Competenties in reflecteren en ontwikkelen.

Wat is een excellente leraar?

De excellente leerkracht is een docent die door de manier waarop hij tegen het onderwijs aankijkt, jarenlang met plezier en passie voor de klas heeft gestaan. Door jezelf aan deze docent te spiegelen, ervaar je als aankomende docent wat excellent gedrag is.

Wat is een effectieve leerkracht?

Een effectieve leerkracht is volgens Marzano(2011) en Hattie(2015) flexibel, en stimulerend, onderkent verschillen, creëert een veilig pedagogisch klimaat en een rijke leeromgeving. Dit correspondeert met de competenties zoals die zijn beschreven door de stichting beroepskwaliteit leraren(SBL) in 2006.

Wat zijn de Leerkrachtvaardigheden?

Leerkrachtvaardigheden zijn de vaardigheden die een leerkracht moet bezitten om goed onderwijs te geven, een doelgericht klassenmanagement en een pedagogisch klimaat te realiseren. Niet alle leerkrachtvaardigheden zijn even belangrijk.

Hoe kun je je leerlingen motiveren?

Hoe motiveer je je leerlingen?
  1. Bied keuzevrijheid en geef daarbij voldoende structuur.
  2. Maak ruimte voor talenten en interesses.
  3. Zorg voor voldoende uitdaging.
  4. Laat voortgang zien en geef feedback op het proces.
  5. Toon waardering.
  6. Investeer in goede relaties.

Hoe moet je leerlingen motiveren?

10 strategieën om je leerlingen te motiveren
  1. Het nut van de les. ...
  2. Laat de leerlingen duidelijke, haalbare doelen stellen. ...
  3. Maak de les interessant. ...
  4. Denk na over 'possible selves' ...
  5. Houd tempo in de les. ...
  6. Integreer beweging in je les. ...
  7. Houd altijd de leerling in je achterhoofd. ...
  8. Stel één essentieel doel.

Wat is belangrijk voor leerlingen?

Aandacht en concentratie zijn daarnaast belangrijk om tot leren te komen. Als het lawaaiig of onrustig is, moeten leerlingen zich meer inspannen om zich te kunnen concentreren of lukt het ze niet om zich te concentreren.

Wat is het doel van een docent?

De belangrijkste taak van een docent is het overbrengen van kennis en vaardigheden aan een groep leerlingen of studenten. In het basisonderwijs heeft een leerkracht over het algemeen de hele dag dezelfde klas voor zich, die hij onderwijst in alle schoolvakken.

Hoe zorg je voor een goede sfeer in de klas?

Werk regelmatig met klassenbouwers of energizers. Een goede manier om de sfeer positief te beïnvloeden en zelfs op meta-niveau gesprekken te hebben met elkaar (wat zie ik hier nu gebeuren). Stel duidelijke grenzen en communiceer hier duidelijk over. Dit kan streng over komen, maar dat mag als leerkracht!

Wat is een positief klasklimaat?

In de ruimste omschrijvingen wordt een positief klasklimaat beschouwd als een sfeer die de leerkracht creëert in de klas door de regels die er gelden, de interactie met de leerlingen en de fysieke omgeving (Freiberg, 1999, in Teacher Effectiveness Enhancement Programme, 2002).

Hoe bereid je een goede les voor?

Eerst een paar algemene gouden tips voor het voorbereiden van je lessen:
  1. Maak een format. Maak een algemeen format dat jij prettig vindt werken. ...
  2. Organiseer je lesvoorbereidingen. Zorg voor een overzichtelijke mappenstructuur waarin je je lesvoorbereidingen opslaat. ...
  3. Zorg voor voorspelbaarheid en afwisseling.

Wat zijn de 5 rollen van de leraar?

Effectieve leraren vervullen in hun lessen vijf verschillende rollen. De leraar is: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter.

Hoe fout Een leraar kan zijn?

Klas 3A krijgt een nieuwe wiskundeleraar, Hendrik d'Ursel. Hij is geen gewone leraar en al snel is niet alleen Niels maar ook de hele klas helemaal in de ban van de wat mysterieuze man. Ze krijgen geen les meer maar krijgen een opdracht: ga op zoek naar X, de formule van het geluk.

Hoeveel leerlingen per leraar?

Landelijk is die leerling-leraarratio in het basisonderwijs tussen 2016 en 2019 licht gedaald, van 18,4 naar 17,7. In 2020 kwam de verhouding opnieuw uit op 17,7. Tussen basisscholen onderling variëren de cijfers enorm: van onder de tien leerlingen per leraar tot achterin in de dertig.

Wat zijn goede regels in de klas?

  • Niets is normaal. “Elk jaar werk ik aan nieuwe regels, met elke klas. ...
  • Consequent: hou vol, hou focus. “Zeg keer op keer hetzelfde en blijf rustig herhalen. ...
  • Duidelijke afspraken mét leerlingen. “Elke eerste les van het schooljaar begint met afspraken maken. ...
  • Betrek collega's waar nodig. ...
  • Wees duidelijk bij overtredingen.

Wat zijn vaardigheden in het onderwijs?

Om goed mee te kunnen doen in de maatschappij is het belangrijk dat leerlingen en studenten bepaalde vaardigheden ontwikkelen. Het gaat daarbij onder meer om basisvaardigheden op de gebieden taal (lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid), rekenen-wiskunde en burgerschap (sociale & maatschappelijke vaardigheden).