Een brief schrijven - video stappenplan #taal #onderwijs #nederlands

Wat moet ik schrijven op een brief?

Gevraagd door: dr.h.c. Kyano Meyer MPhil  |  Laatste update: 13 juli 2025
Score: 4.1/5 (21 stemmen)

Voor het adresseren van post geldt een aantal richtlijnen:
  1. Lengte adres.
  2. Volgorde adresregels.
  3. Schrijfwijze postcode.
  4. Schrijfwijze woonplaats.
  5. Aanbevolen lettertype en tekengrootte voor geprinte adressen.

Wat moet ik op een brief zetten?

Hoe adresseer je een brief?
  1. Binnenlands adres: Vermeld achtereenvolgens: Naam. ...
  2. Postbusadres: Voor een postbus vermeldt u: (Eventueel) Naam. ...
  3. Buitenlands adres: Bij adressen in het buitenland voegt u onderaan de naam van het land toe.

Hoe schrijf je een officiële brief?

Hoe schrijf je een zakelijke brief?
  1. Zoek uit wie de geadresseerde is. Elk bedrijf en elke organisatie heeft wel een postadres vermeld staan op de website. ...
  2. Focus je op het doel. ...
  3. Pas de lay-out toe. ...
  4. Introduceer jezelf en het onderwerp. ...
  5. Zet je punten uiteen. ...
  6. Sluit op een effectieve manier af. ...
  7. Voeg bijlagen toe en lees je brief.

Hoe moet je een goede brief schrijven?

Tips
  1. Houd je brief beknopt en wijd niet teveel uit.
  2. Vermijd hevige emoties in je beschrijving (bijvoorbeeld in het geval van een klacht of motivatie).
  3. Wees concreet en verwijs naar duidelijke gebeurtenissen waarbij je datum en plaats noemt.
  4. Beschrijf helder wat je wilt en wat je van de geadresseerde verwacht.

Wat moet je boven een brief zetten?

De kern van je brief is voor de informatie die je aan de lezer wilt vertellen. De mededeling die voor de lezer het allerbelangrijkst is, zet je direct bovenaan in de kern.

36 gerelateerde vragen gevonden

Wat is een correcte aanhef?

Namen in de aanhef

Als je de naam van de ontvanger kent, gebruik je die ook in de aanhef. Bij geachte past de achternaam het best: Geachte heer Winkel, Geachte mevrouw Amrani. Bij een informele aanhef past een voornaam beter: Beste Tim, Dag Soumaya.

Is het beste heer of beste meneer?

In bijvoorbeeld een adressering schrijf je de heer (of afgekort: dhr.), en in een aanhef Geachte heer of Beste heer. Daar komt de achternaam achter, als je die weet: 'Geachte heer Van Wingerden'. Meestal gaat het goed en word ik aangeschreven als 'De heer'.

Hoe schrijf ik een mooie brief?

Begin met een lieve groet zoals "Lieve schat", "Aan mijn liefste" of gebruik hun speciale bijnaam zodat ze weten dat deze brief helemaal om hen draait . Wees niet bang om sentimenteel te worden om de stemming er echt in te krijgen. Vertel vervolgens waarom je een brief schrijft in plaats van een standaard kaartje te ondertekenen.

Hoe begin ik een brief?

De aanhef van de brief

Schrijf je aan iemand die je wel kent dan kan je beginnen met “Beste”. Na “Geachte” komt altijd een achternaam, na “Beste” een voornaam. Dus “Geachte heer” of “Beste Piet”. Na de naam zet je altijd een komma.

Hoe ziet een geschreven brief eruit?

alle vaste briefonderdelen beginnen links tegen de kantlijn; de volgorde van de vaste onderdelen is: afzender, geadresseerde, plaats en datum, onderwerp, kenmerk, aanhef, briefinhoud, slotformule en ondertekening, bijlagen en kopie; een nieuwe alinea begint niet met een inspringing, maar na een witregel.

Hoe brief adresseren?

Hoe adresseer je een brief in 5 stappen
  1. Naam.
  2. Straatnaam en huisnummer / postbus en postbusnummer / antwoordnummer.
  3. Postcode en plaatsnaam*

Welke aanhef gebruik je als je niet weet wie het leest?

Als ook de naam van de geadresseerde niet bekend is, is een aanhef met een rolbenaming mogelijk, bijvoorbeeld Beste klant. Als het niet mogelijk is om een naam of een rolbenaming te vermelden in de aanhef, kan Beste (of Geachte) zelfstandig worden gebruikt als aanhef.

Hoe eindig je een brief?

De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Let op: Na de slotgroet volgt een komma.

Hoe begin ik met een brief?

Als begroeting is zowel geachte, beste als hallo of dag mogelijk.
  1. Geachte is vooral bruikbaar in officiële en formele contexten.
  2. Beste, Hallo en Dag zijn minder formeel en plechtig. Zeker Beste is heel gebruikelijk in de aanhef.

Kun je een brief beginnen met ik?

In formele en officiële boodschappen kunnen lezers het gebruik van ik als eerste woord als onbeleefd ervaren. Door te starten met ik kunt u immers de indruk wekken dat u zichzelf belangrijker vindt dan de lezer. U kunt dat gemakkelijk voorkomen door een ander zinsdeel op de eerste plaats te zetten.

Kan je een brief beginnen met beste?

Beste is bruikbaar in allerlei (zakelijke) contexten, bijvoorbeeld in brieven aan klanten. Naast Beste kan in zulke gevallen ook Dag gebruikt worden. Als de naam van de aangeschreven persoon bekend is, is het aan te bevelen om die toe te voegen na de begroeting.

Wat zijn de regels voor de aanhef van een brief?

Gebruik Geachte (formeel) of Beste (informeel). Schrijf mevrouw en heer met een kleine letter. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter.

Hoe zet ik de naam op een brief?

– Als u weet dat de geadresseerde als man of als vrouw aangeschreven wil worden, kan de heer of mevrouw worden vermeld in de adressering. Daarna komen eventuele academische titels, de voornaam of voorletter(s) en de achternaam van de geadresseerde, bijvoorbeeld: De heer Marco Vinks, Mevrouw dr. F. Yilmaz.

Wat is de beste aanhef voor een brief?

In een brief of een e-mail doe je dat meteen aan het begin met de aanhef. Met deze introducerende woorden begroet je de lezer. Dat kan op een formele manier met bijvoorbeeld Geachte of op een informele manier met bijvoorbeeld Beste.

Hoe begin je een formele brief?

Geachte heer/mevrouw, Hier komt een inleidende alinea of een alinea met aanleiding. Je vertelt de reden waarom je de brief stuurt. Dit doe je in ongeveer drie tot vier zinnen.

Waarmee begin je een brief?

Kies dan voor 'Geachte heer/mevrouw [achternaam],' in een formele setting, of 'Beste [voornaam]' als de toon informeel is. Geslacht: Gebruik 'Geachte heer/mevrouw [achternaam]' in formele situaties of bij onbekende ontvangers.

Hoe schrijf ik een nette brief?

Gegevens van de ontvanger – Naam, functie, bedrijfsnaam en adres. Betreft – Korte aanduiding van het onderwerp van de brief. Aanhef – “Geachte heer/mevrouw [achternaam]” of “Geachte heer/mevrouw” als de naam onbekend is. Inleiding – Kort en duidelijk aangeven waarom je schrijft.

Waar moet je op letten bij het schrijven van een brief?

Schrijftips voor zakelijke brieven:
  1. Begin een zakelijke brief nooit met 'Ik' of een tijdsbepaling. ...
  2. Schrijf positief. ...
  3. Klanten waarderen het als u ze bedankt. ...
  4. Maak altijd een persoonlijke aanhef. ...
  5. Gebruik 'gewone mensentaal' maar sla niet een al te joviale toon aan. ...
  6. Probeer brieven kort en bondig te houden.