Spelend leren - De overgang van groep 2 naar groep 3 - De Masten

Wat is Spelend leren in groep 3?

Gevraagd door: Jules Karaca M  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.4/5 (49 stemmen)

Leerlingen mogen dan allerlei activiteiten doen, van rekenen tot bouwen, en van lezen in een leesboek tot spelen in de themahoek. Leerlingen ontwikkelen zich op die manier ook in speelhoeken en gaan om met allerlei materialen. De takentijd is vergelijkbaar met de speel-werkles in groep 1-2.

Wat verstaan we onder spelend leren?

Spelenderwijs leren is een door de leerkracht vooraf bepaalde leerdoel inoefenen door middel van spelletjes en werkbladen nadat er instructie is gegeven. Het spelenderwijs leren is dus iets anders dan 'gewoon spelen'. Het is deels afhankelijk van de leerkracht en altijd doelgericht.

Welke hoeken in groep 3?

Hoekenwerk moet in groep 3 in het verlengde liggen van het hoekenwerk in groep 1 en 2, zodat er een doorgaande lijn aanwezig is. Deze kinderen hebben nog veel behoefte aan spelen en spelend leren en hebben een grote drang naar exploratie.

Waarom is Spelend leren belangrijk?

Spel helpt jonge kinderen hun kennis over de wereld en hun handelingsmogelijkheden uit te breiden. Door spel zijn jonge kinderen intens betrokken op hun activiteiten en presteren ze vaak op de toppen van hun kunnen.

Hoe geef je een goede les aan kleuters?

De volgende tips kunnen je op weg helpen.
  1. Tip 1 - Plaats instructie in context en verweef het doel. ...
  2. Tip 2 - Geef instructie in kleine groepen. ...
  3. Tip 3 - Houd het interactief bij instructie in grotere groepen. ...
  4. Tip 4 - Bedenk op welk moment en hoe je het activiteitendoel benoemt. ...
  5. Tip 5 - Houd het kort en gebruik enkele stappen.

20 gerelateerde vragen gevonden

Wat is belangrijk in de kleuterklas?

Beperk je niet tot leeropbrengsten of cognitieve vaardigheden, maar kijk naar de brede ontwikkeling van kinderen (inclusief sociaal-emotionele en motorische vaardigheden). De meeste woorden leren kinderen in interactie. Bied kleuters daarom veel taal aan: praat, lees voor, zing liedjes en doe taalspelletjes.

Wat moet een kind kunnen op 4 jaar?

Op school leert je kindje veel nieuwe vaardigheden zoals getallen, vormen en letters herkennen, luisteren naar elkaar en verhaaltjes navertellen. Ook maakt hij kennis met rijmen, lettergrepen, seizoenen, dagen in de week en oefent hij met het schrijven van zijn naam.

Hoe belangrijk is spelen?

De functie van spelen. Spelen helpt in de ontwikkeling van lichaamshouding, motoriek, zintuigen, taal, denken en sociale omgang. Kinderen gebruiken spel om belevenissen te herhalen. Dan kan het zich de gebeurtenis eigen maken.

Wat is het belang van spelen?

Spelen laat kinderen naast hun fysieke-, ook hun emotionele, sociale en cognitieve vaardigheden ontwikkelen. Door spelen leren kinderen wat wel en niet getolereerd wordt. Ook leren ze de sociale regels kennen en creatief problemen oplossen.

Welke soorten spel zijn er?

Er zijn verschillende spelvormen: bewegingsspel, experimenteerspel, constructiespel, rollenspel, regelspel en receptief spel: Bij bewegingsspel probeert een kind een beweging onder de knie te krijgen. Daardoor leert hij zijn eigen lichaam kennen en zijn spieren en motoriek ontwikkelen.

Welke hoeken in de klas?

Er bestaan geen vaste voorschriften over welke hoeken je in een kleuterklas moet inrichten. Elke groep heeft immers iets anders nodig. In elke hoek worden andere vaardigheden aangesproken en iedere hoek heeft dus wel zijn eigen doel in de ontwikkeling van kinderen.

Hoe hoekenwerk organiseren?

Hoe organiseren? >> Ruimtelijke organisatie In sommige klassen zijn de hoeken ruimtelijk van elkaar en van de werktafels/banken van de leerlingen onderscheiden. In andere klassen herschikken de leerlingen tijdens het hoekenwerk hun banken zodanig dat die aparte werkeilanden vormen.

Waarom hoekenwerk?

Tijdens het werken in hoeken moeten de leerlingen een aantal leerplandoelen bereiken of aan 'leergebiedoverschrijdende eindtermen werken' om ze in een later stadium te bereiken. Hoekenwerk is een uitstekende vorm om aan binnenklasdifferentiatie te doen.

Welke les hoort bij spelenderwijs?

Welke les hoort bij spelenderwijs? Spelenderwijs leren is een door de leerkracht vooraf bepaalde leerdoel inoefenen door middel van spelletjes en werkbladen nadat er instructie is gegeven. Het spelenderwijs leren is dus iets anders dan 'gewoon spelen'. Het is deels afhankelijk van de leerkracht en altijd doelgericht.

Wat is een spelenderwijs?

Iemand iets leren door middel van een spelletje.

Wat is een OGO school?

Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie. De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Vygotsky. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek.

Waarom is een Huishoek belangrijk?

In een goed ingerichte bouwhoek, huishoek of themahoek ontwikkelen kleuters verschillende vaardigheden en komen meerdere ontwikkelingsgebieden aan bod. Je brengt er de werkelijkheid mee in de klas.

Wat zijn functies van een spel?

In deze benadering heeft het spel vooral een verwerkende en wensvervullende functie. In zijn spel kan de mens uiting geven aan wensen, driften en emoties die hij in de werkelijkheid niet kan of durft te uiten.

Wat zijn de kenmerken van spelen?

De kenmerken van spelen
  • Het belangrijkste is uiteraard: spelen doet het kind voor zijn plezier. Ook al lijkt spelen zonder doel te zijn en slechts voor het plezier, het is niet overbodig. ...
  • Ontwikkeling van spel. ...
  • Alleen spelen. ...
  • Parallel spelen. ...
  • Samenspelen. ...
  • Samenwerken. ...
  • Bewegingsspel. ...
  • Constructiespel.

Waarom is het belangrijk om activiteiten te doen met kinderen?

Door kinderen van jongs af aan gevarieerde spelmogelijkheden te bieden kunnen ze hun wereld op een veilige en positieve manier leren kennen, kunnen ze allerlei vaardigheden ontwikkelen en hun talenten ontdekken. Voor een brede harmonieuze ontwikkeling is het dus onontbeerlijk!

Wat betekent spelen voor een kind?

Het belang van spel

Spelen neemt een belangrijke rol in, in de persoonlijkheidsontwikkeling van een kind. Het heeft invloed op de ontwikkeling op het intellectuele vlak, het sociale vlak, het motorische vlak en ook het emotionele vlak. Het kind leert er door nadenken over dingen, leert vooruitdenken en plannen.

Is speelgoed belangrijk?

Spelen helpt je kind bij de ontwikkeling van zijn motorische - en sociale vaardigheden, taalvaardigheid en intelligentie. De zintuigen spelen daarbij dan ook een belangrijke rol. Daarnaast heeft elke soort speelgoed zijn eigen belangrijke leermomenten.

Wat is de Kleuterfase?

Met kleuter wordt over het algemeen bedoeld een jong kind in de leeftijd van 4 tot 6 jaar. Deze fase valt tussen die van peuter en schoolkind.

Waar moet een kringgesprek aan voldoen?

Laat een stilte vallen na een vraag. Zo geef je kinderen de ruimte om te denken en te reageren. Probeer het herhalen of specificeren van de vraag te voorkomen, ook als je kind niet direct reageert. Daag kinderen uit om te redeneren, door een vraag als: hoe kom je daarbij?

Wat moet je kunnen in de 1ste kleuterklas?

De woordenschat is uitgebreid, het aantal vragen geëxplodeerd en het schattigst: conversaties met de andere kleuters komen op gang. Grapjes worden gemaakt (hoe platter, hoe beter, dat spreekt), de lach is luid en aanstekelijk.