Internationale rechtsbronnen

Wat is internationale geboorteakte?

Gevraagd door: Kay Stamrood  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.3/5 (73 stemmen)

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Waar kan ik een internationale geboorteakte aanvragen?

Geboorteakte aanvragen als u in het buitenland geboren bent

Wilt u een buitenlandse geboorteakte aanvragen? Neem dan contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand in de stad of regio waar u geboren bent.

Hoe lang is een internationale geboorteakte geldig?

De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.

Hoe kom ik aan een uittreksel geboorteregister?

Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand vraagt u aan bij de gemeente. U doet dit bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een geboorteakte vraagt u bijvoorbeeld aan in de gemeente waar u geboren bent.

Wat staat er in een uittreksel van het geboorteregister?

In een uittreksel burgerlijke stand kunnen gegevens staan over geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding en overlijden.

25 gerelateerde vragen gevonden

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Als u een akte aanvraagt, kunt u kiezen tussen een afschrift, uittreksel of internationaal uittreksel van de akte. De akte zelf blijft eigendom van de gemeente. Een afschrift is een kopie van de akte, een (internationaal) uittreksel is een samenvatting.

Wat is een Ongehuwdverklaring?

Een ongehuwdverklaring (verklaring burgerlijke staat) kunt u gebruiken om te bewijzen dat u niet getrouwd bent. Bijvoorbeeld als u in het buitenland wilt trouwen. Een ongehuwdverklaring is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP).

Hoe lang duurt uittreksel geboorteregister?

Hoe lang duurt het

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 5 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Hoeveel kost een geboorteakte opvragen?

€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Wat moet je doen als je geen geboorteakte hebt?

Wie geen geboorteakte of geboorteattest kan voorleggen, en de onmogelijkheid of zware moeilijkheden kan aantonen, moet aan de vrederechter een akte van bekendheid vragen.

Wat is een gelegaliseerde geboorteakte?

Legaliseren is een officieel document geschikt maken voor gebruik in een ander land. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte of ongehuwdverklaring. Bij legalisatie wordt gekeken of uw document door de juiste organisatie is afgegeven. Legalisatie gebeurt met een stempel of sticker.

Hoe lang is een legalisatie geldig?

In Nederland is de legalisatie van een handtekening over het algemeen 3 maanden geldig. In andere landen gelden andere termijnen. Zie voor meer informatie de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Hoelang is een legalisatie geldig?

Een apostille of legalisatie van een ongehuwdverklaring is maximaal 6 maanden geldig. Dat betekent dat de MVV binnen de geldigheidsduur van de apostille of legalisatie moet zijn aangevraagd. De termijn van 6 maanden gaat lopen vanaf de datum van afgifte van het document, en niet de legalisatiedatum.

Wat kost een internationaal uittreksel?

Kosten. € 15,65 (tarief 2022). U betaalt dit bedrag bij uw online aanvraag direct met iDEAL.

Hoe ziet een geboorte akte eruit?

geboorteplaats. gegevens van de persoon die de aangifte heeft gedaan (meestal is dat de vader, maar soms is dat de moeder of iemand die bij de geboorte aanwezig was) de datum van aangifte en de naam van de ambtenaar die de akte heeft opgemaakt.

Hoe lang duurt een uittreksel?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoe ziet een internationaal uittreksel eruit?

Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Hoe bewijs je dat je ongehuwd bent?

Een verklaring van ongehuwdheid is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) waaruit uw burgerlijke staat blijkt. Er staat dus in of u getrouwd bent (geweest) of een partnerschap hebt (gehad). Er staat niet in of u kinderen hebt.

Hoe kom ik aan een verklaring geen schijnhuwelijk?

De verklaring afleggen
  1. Afspraak maken. U kunt online een afspraak maken. ...
  2. Verklaring ondertekenen op Stadsloket. De verklaring krijgt u op het Stadsloket en kunt u daar invullen en ondertekenen. ...
  3. U moet meenemen: een kopie van de pagina's van uw paspoort waarop uw persoonsgegevens en uw foto staan. ...
  4. Kosten.

Wat voor documenten heb je nodig om te trouwen?

In principe doe je dat met een identiteitskaart of een paspoort. Kan je geen identiteitskaart of paspoort voorleggen, dan kan de ambtenaar van de burgerlijke stand elk ander document aanvaarden dat je identiteit bewijst. Bijvoorbeeld een rijbewijs of laissez passer met foto.

Waarom geboortebewijs?

Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.

Wat kun je met een geboorteakte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

Waarom is een geboorteakte belangrijk?

Waarom het belangrijk is dat kinderen worden geregistreerd

Een geboorteakte is een bewijs van je wettelijke identiteit. Daarmee kan je je nationaliteit en leeftijd aantonen. Dat is nodig om toegang te krijgen tot sociale voorzieningen, zoals gezondheidszorg, onderwijs en tot het rechtssysteem.

Hoe lang duurt legaliseren handtekening?

Als u legalisatie van een handtekening aanvraagt omdat u bijvoorbeeld een erfenis wilt regelen in het buitenland of een belangrijk document naar het buitenland wilt sturen: hoelang de legalisatie geldig is, hangt af van welke instantie om de legalisatie vraagt of naar welk land u het document stuurt.

Welke landen zijn aangesloten bij het Apostilleverdrag?

Landen die meedoen met het Apostilleverdrag
  • Albanië (Albania)
  • Andorra.
  • Antigua en Barbuda (Antigua and Barbuda)
  • Argentinië (Argentina)
  • Armenië (Armenia)
  • Australië (Australia)
  • Azerbeidzjan (Azerbaijan)

Volgende artikel
Wat kan je eten na school?