Verschil BBP en BNP - Mr. Chadd Academy

Wat is het verschil tussen GBA en BRP?

Gevraagd door: Joost van der Meulen  |  Laatste update: 14 november 2023
Score: 4.7/5 (18 stemmen)

De Basisregistratie Personen (BRP) is een samenvoeging van de Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA) en de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Voor operationele zaken over de BRP gaat u naar de website van de RvIG (link naar andere website).

Wat valt er onder BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een databank met persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres.

Wat is de GBA?

De GBA is een geautomatiseerd persoonsregistratiesysteem om alle gemeentes op uniforme wijze te laten werken en een meer efficiënte uitwisseling van persoonsgegevens te bereiken.

Waar heb je een BRP voor nodig?

U kunt een uittreksel BRP om verschillende redenen aanvragen. Bijvoorbeeld voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school of opleiding of inschrijving bij een woningbouwvereniging. De informatie die op een uittreksel uit de BRP is vermeld, hangt af van het doel waarvoor u het uittreksel nodig heeft.

Wat betekent BRP van de gemeente?

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet-ingezetenen). Personen die korter dan 4 maanden in Nederland wonen kunnen ook als niet-ingezetenen in de BRP staan.

36 gerelateerde vragen gevonden

Wat is een GBA adres?

De GBA registreert ieders administratieve levensloop, bijvoorbeeld geboorte, huwelijk of echtscheiding, adreswijziging en overlijden. Op 6 januari 2014 is de wet Gemeentelijke Basisadministraties persoonsgegevens (GBA) ingetrokken en is de GBA opgegaan in de BRP.

Hoe kom ik aan een GBA?

U vraagt het uittreksel aan bij uw gemeente. Een uittreksel BRP is hetzelfde als een uittreksel GBA, uittreksel bevolkingsregister of uittreksel persoonsregister. De meeste uittreksels kunt u online en per post aanvragen. Sommige alleen per post of aan de balie.

Is BRP gratis?

Registreer u dan eerst via Digid.nl. U kunt ook bij uw gemeente navragen hoe u geregistreerd staat. Inzage in uw gegevens is gratis.

Hoe duur is een BRP?

Kosten. Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.

Hoe lang is je BRP geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt.

Welke gegevens staan in het GBA?

In de BRP staan bijvoorbeeld gegevens over uw:
  • naam.
  • geslacht.
  • burgerservicenummer (BSN)
  • nationaliteit.
  • verblijfsvergunning (IND)
  • adres.
  • kiesrecht.
  • reisdocument.

Wat moet er op BRP staan voor woning?

Als woningzoekende moet u een uittreksel uit het Basisregistratie Personen (BRP) opvragen als u een woningaanbieding heeft. Een uittreksel BRP is een officiële verklaring van de gemeente waarmee u laat zien dat u in de gemeente staat ingeschreven. U vraagt het uittreksel aan in de gemeente waarin u woont.

Kan ik mijn BRP inzien?

Inzien in MijnOverheid

Sinds 14 maart 2022 kunt u ook op MijnOverheid inzien met welke (overheid-)organisaties de persoonsgegevens uit BRP worden gedeeld.

Wat is het verschil tussen woonadres en postadres?

Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus.

Waarom inschrijven BRP?

In Nederland moet iedereen zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). Die inschrijving is belangrijk, want zonder kunt u geen gebruik maken van voorzieningen. En kan de overheid geen contact met u opnemen. Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland is, moet zich inschrijven in de BRP.

Welke soorten uittreksels zijn er?

Er zijn 2 soorten uittreksels:
  • een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. ...
  • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven.

Hoe lang duurt het om BRP te krijgen?

Hoe lang duurt het? Als u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur doet, dan versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen. De post doet er ongeveer 48 uur over, maar soms langer. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post.

Hoe snel krijg je een BRP?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Hoe lang duurt inschrijven BRP?

Meestal wordt uw inschrijving binnen 4 weken verwerkt. U krijgt per post een bevestiging van uw inschrijving met daarbij een overzicht van uw geregistreerde gegevens en uw Burgerservicenummer (BSN).

Is BRP hetzelfde als geboorteakte?

Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Een afschrift of uittreksel van een akte burgerlijke stand is niet hetzelfde als een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een uittreksel BRP is een formulier met daarop uw gekozen gegevens uit de BRP.

Wie kan BRP aanvragen?

U kunt een uittreksel BRP aanvragen voor: uzelf. uw kinderen onder de 16 jaar die op hetzelfde adres wonen als u.

Hoe inschrijven BRP?

Verblijft u niet langer dan 4 maanden in Nederland? Dan kunt u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doet u bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen (RNI-gemeente). U krijgt na inschrijving een burgerservicenummer (BSN).

Wat is een BRP verklaring?

Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel.

Wat is BRP aanvragen?

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat de persoonsgegevens van iedereen die in Eindhoven woont. Heb je een bewijs nodig dat je als inwoner bent ingeschreven in onze gemeente? Dan kun je een uittreksel uit de BRP aanvragen.

Hoe kan je bewijzen waar je woont?

Een historisch uittreksel is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u hebt gewoond. U kunt het uittreksel aanvragen in de gemeente waar u nu ingeschreven staat.

Vorige artikel
Waarom werkt Sudocreme zo goed?
Volgende artikel
Wat remt borstvoeding?