Over de aanvraag van het 🇲🇦 Marokkaanse trouwboekje -About the 🇲🇦family booklet

Wat is een uittreksel geboorteakte?

Gevraagd door: Lindsey Bozkurt  |  Laatste update: 18 juni 2022
Score: 4.5/5 (48 stemmen)

Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.

Hoe kom ik aan een uittreksel geboorteregister?

Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand vraagt u aan bij de gemeente. U doet dit bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een geboorteakte vraagt u bijvoorbeeld aan in de gemeente waar u geboren bent.

Waar heb je een geboortebewijs voor nodig?

Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.

Wat is het verschil tussen geboorteakte en uittreksel?

Als u een akte aanvraagt, kunt u kiezen tussen een afschrift, uittreksel of internationaal uittreksel van de akte. De akte zelf blijft eigendom van de gemeente. Een afschrift is een kopie van de akte, een (internationaal) uittreksel is een samenvatting.

Wat staat er op een geboortebewijs?

In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast is het mogelijk om ook andere gegevens te vermelden zoals: burgerlijke staat, datum vestiging in de gemeente, etc.

30 gerelateerde vragen gevonden

Waar kan ik mijn geboorteakte zien?

De burgerlijke stand maakt akten op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. Zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap en overlijden. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt.

Wat staat er op een internationale geboorteakte?

De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Een internationaal uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van de akte en heeft een toelichting in het Engels, Duits en Frans. Hebt u een vertaling nodig in een andere taal, dan moet u zelf een vertaler inschakelen.

Hoe ziet een geboorte uittreksel eruit?

geboortetijd. geboorteplaats. gegevens van de persoon die de aangifte heeft gedaan (meestal is dat de vader, maar soms is dat de moeder of iemand die bij de geboorte aanwezig was) de datum van aangifte en de naam van de ambtenaar die de akte heeft opgemaakt.

Wat kun je met een geboorteakte?

De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.

Waarom is een geboorteakte belangrijk?

Waarom het belangrijk is dat kinderen worden geregistreerd

Een geboorteakte is een bewijs van je wettelijke identiteit. Daarmee kan je je nationaliteit en leeftijd aantonen. Dat is nodig om toegang te krijgen tot sociale voorzieningen, zoals gezondheidszorg, onderwijs en tot het rechtssysteem.

Hoe lang duurt uittreksel geboorteregister?

Hoe lang duurt het

Aanvraag online: u ontvangt de akte binnen 5 werkdagen. Aanvraag per post: u ontvangt de akte binnen 4 weken.

Hoeveel kost een geboorteakte opvragen?

€ 14,30 (tarief 2022) exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.

Wat moet je doen als je geen geboorteakte hebt?

Wie geen geboorteakte of geboorteattest kan voorleggen, en de onmogelijkheid of zware moeilijkheden kan aantonen, moet aan de vrederechter een akte van bekendheid vragen.

Hoe lang is een geboorteakte geldig?

Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.

Wie heeft de originele geboorteakte?

uzelf. de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende. uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)

Wat staat er op een internationaal uittreksel BRP?

Een (internationaal) uittreksel uit de Basisregistratie Personen BRP is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.

Wat kost een internationale akte van overlijden?

Een internationaal uittreksel kost € 14,30 (tarief 2022).

Wie heeft mijn BRP ingezien?

Wie mogen mijn gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien? Naast een aantal soorten organisaties, zoals de Belastingdienst, mag uzelf uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) inzien. Ouders of verzorgers met ouderlijk gezag hebben inzage in gegevens van hun minderjarige kinderen.

Welke archieven zijn openbaar?

Geboorteakten zijn openbaar vanaf 100 jaar na geboorte van de persoon. Overlijdensakten zijn openbaar vanaf 50 jaar na overlijden van de persoon. Huwelijksakten zijn openbaar vanaf 75 jaar na voltrekking van huwelijk van de personen.

Hoe kun je zien waar iemand ingeschreven staat?

Met welke gegevens sta ik ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)? U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.

Wat is bewijsnood?

Bewijsnood bij naturalisatie/Nederlander worden. Vindt u dat u in bewijsnood bent? Dan moet u laten zien dat het voor u echt niet mogelijk is om aan een paspoort en/of geboorteakte te komen. ​U moet bewijzen met documenten waarom dit niet kan.

Wat heb je nodig voor aangifte baby?

Om geboorteaangifte te doen heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Is er vóór de geboorte erkenning of naamskeuze gedaan? Dan moet u de akte daarvan meenemen als u geboorteaangifte doet. De gegevens van die akte komen in de geboorteakte.

Hoe lang duurt een uittreksel?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op.

Wat als je je baby niet aangeeft?

Wat als je geen aangifte doet, of het vergeet? Als je niet op tijd geboorteaangifte doet, meldt de ambtenaar van de burgerlijke stand dit bij het Openbaar Ministerie (OM). Het kan zijn dat je een boete krijgt.

Kun je je kind aangeven in het ziekenhuis?

Geboorteaangifte van je baby

Je moet aangifte doen bij de burgerlijke stand in de gemeente waar je kind is geboren. Is je kind thuis geboren, dan doe je dus aangifte in je eigen gemeente. Is je kind in het ziekenhuis geboren, dan moet je aangifte doen in de gemeente waar dat ziekenhuis staat.

Vorige artikel
Is 34 te oud voor zwangerschap?