Junis - De pedagogische cirkel

Wat is een pedagogische cirkel?

Gevraagd door: Naud van Vlaanderen  |  Laatste update: 11 mei 2023
Score: 4.9/5 (22 stemmen)

Het beeld dat wij van kinderen hebben is bepalend voor onze manier van kijken, denken en doen. Het is ook de basis voor onze samenwerking met elkaar en met ouders; samen dagen we de kinderen uit in hun ontwikkeling en zorgen wij ervoor dat zij zich prettig voelen .

Wat zijn de vier pedagogische doelen?

Dit betekent dat de kinderopvang moet voldoen aan 4 pedagogische doelen:
  • Emotionele veiligheid voor het kind bieden. Medewerkers van de kinderopvang tonen respect voor (de zelfstandigheid van) de kinderen. ...
  • Persoonlijke kwaliteiten bevorderen. ...
  • Sociale kwaliteiten bevorderen. ...
  • Normen en waarden overbrengen.

Wat zijn de pedagogische uitgangspunten?

De vertrouwde gezichten van pedagogisch medewerkers en van de kinderen in de groep zijn een belangrijk houvast. Net als de eigen groepsruimte en een rustige inrichting. Duidelijkheid komt ook terug in het ritme en programma van de ochtend, middag of dag, een aantal algemene huisregels en afspraken.

Wat staat er in een pedagogisch werkplan?

In het pedagogisch werkplan is te lezen wat de pedagogische visie is van de locatie, de dagplanning, op welke wijze ouders worden betrokken en geïnformeerd en welke activiteiten er met de kinderen worden gedaan.

Wat houdt een pedagogische visie in?

Het is een krachtig middel om jongeren actiever te betrekken en zelfstandiger te maken. Zodat kinderen optimale kansen krijgen zich te ontwikkelen en hun talenten aan te laten spreken in een zorgzame, veilige en uitdagende omgeving. Waarbij kinderen veelzijdig competent worden.

18 gerelateerde vragen gevonden

Wat is de pedagogische Driehoek?

De driehoek symboliseert dat school en ouders samen werken aan de ontwikkeling van het kind. School en ouders hebben elkaar nodig om tot succesvol onderwijs te komen. Een goede communicatie tussen school en ouders doet het sociaal-emotioneel functioneren, de werkhouding en de schoolprestaties van leerlingen toenemen.

Wat is een pedagogische aanpak?

Onder pedagogie wordt de praktijk van het opvoeden verstaan. Het gaat daarbij om de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel.

Wat zijn de 6 Interactievaardigheden?

Zes interactievaardigheden
  • sensitieve responsiviteit.
  • respect voor de autonomie.
  • structureren en grenzen stellen.
  • praten en uitleg geven.
  • ontwikkeling stimuleren.
  • begeleiden van interacties.

Welke 4 doelen schrijft wet IKK voor?

Die pedagogische doelen zijn: het bieden van emotionele veiligheid; het bevorderen van de persoonlijke competentie; het bevorderen van de sociale competentie; de socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde normen en waarden.

Welke pedagogische visie zijn er?

Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.

Wat zijn pedagogische kenmerken?

Uit de literatuur blijkt dat een goed pedagogisch klimaat de volgende kenmerken heeft:
  • Steun en responsiviteit. ...
  • Groei en ontwikkeling. ...
  • Structuur en (leef)regels. ...
  • Onderlinge interactie en atmosfeer. ...
  • Overige kenmerken.

Wat zijn de pedagogische vaardigheden?

Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.

Wat is goed pedagogisch handelen?

Met een goed pedagogisch klimaat bereik je dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden. Ze worden geaccepteerd zoals ze zijn. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen.

Welke 3 do's en 3 dont's zijn er om een goede interactie te hebben met een kind?

In plaats van toe te kijken, is het voor kinderen juist leuk als je mee speelt!
...
Deze drie punten kan je beter vermijden.
  • Vragen stellen als: wat maak je? Als je tijdens het knutselen de vraag stelt: 'wat maak je? ...
  • Complimenteren door te zeggen dat iets 'mooi' is. ...
  • Het kind vertellen hoe het hoort of wat de bedoeling is.

Wat zijn de vier pijlers in de opvoeding?

De vier pijlers
  • het bieden van een emotioneel en fysiek veilige en gezonde omgeving;
  • het begeleiden van de persoonlijke ontwikkeling en competenties;
  • het begeleiden van de sociale ontwikkeling en competenties;
  • het opvoeden met normen en waarden zoals deze in onze 'cultuur' gelden (socialisatie);

Wat is 3 uurs regeling kinderopvang?

De kinderopvangorganisatie mag maximaal 3 uur per dag afwijken van de beroepskracht-kindratio (BKR). Tijdens die uren mogen minder pedagogisch medewerkers worden ingezet. Dit heet de 3-uursregeling.

Wat zijn competenties in de kinderopvang?

Er zijn tien competentieclusters:

Zorg dragen voor veiligheid van kinderen. Steunen en stimuleren van spelen en vrijetijdsbesteding. Steunen en stimuleren van autonomie, participatie en burgerschap. Volgen en stimuleren van de ontwikkeling en leren van kinderen.

Wat zijn normen in de kinderopvang?

Het goede voorbeeld te geven, beleefd te zijn, respect te tonen naar de kinderen en de ouders en excuses te maken indien nodig. Elkaar te groeten bij binnen komst en weggaan. Elkaar bij de naam te noemen. Gezamenlijk aan tafel zitten te eten en gezamenlijk van tafel te gaan.

Hoe kun je de ontwikkeling van het kind stimuleren?

Een dreumes en peuter ontwikkelt zich spelenderwijs. Stimuleer de ontwikkeling door te zorgen voor een uitdagende en betekenisvolle omgeving, het spelen van leuke spelletjes, het doen van leuke activiteiten en uitstapjes en het aanbieden van geschikt speelgoed.

Hoe zet je Interactievaardigheden in?

Educatieve interactievaardigheden

Door veel met de kinderen te praten, uit te leggen en te luisteren, bied je hun de gelegenheid om hun wereld en hun gevoelsleven te begrijpen. Zo leren ze zich uit te drukken. Kinderen leren om duidelijk te maken wat ze zien, bedoelen, willen en voelen.

Hoe kun je sensitief en responsief zijn?

Voorbeelden van responsief gedrag
  • Luisteren en nieuwsgierige houding.
  • De tijd nemen voor gesprekjes met kinderen.
  • Positieve feedback geven aan kinderen.
  • De kinderen uitdagen in hun betrokkenheid.
  • De kinderen helpen bij keuzes.

Wat is het verschil tussen pedagogisch en didactisch?

Didactische vaardigheden van een leraar zijn onder andere het kind motiveren of inspelen op vragen en reacties. Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving.

Wat is een pedagogische behoefte?

Luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, uitnodigende omstandigheden creëren, het goede voorbeeld zijn, uitdagen en ondersteunen zijn belangrijke pedagogische voorwaarden voor het ontstaan van goede relaties. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren.

Wat is een goede pedagoog?

Je hebt inzicht in menselijke verhoudingen, met name die tussen kinderen en opvoeders. Je kunt je inleven in het gedrag van de verschillende doelgroepen waarmee je te maken krijgt. Hierdoor weet je een boodschap aan een cliënt op een tactvolle manier over te brengen, zodat deze aansluit op zijn niveau en situatie.

Wat is een pedagogische competentie?

Een leraar die pedagogisch competent is, biedt de leerlingen/deelnemers in een veilige leer- en werkomgeving houvast en structuur bij de keuzes die zij moeten maken en hij bevordert dat zij zich verder kunnen ontwikkelen.

Volgende artikel
Is het erg als een baby zweet?